Hej!

Har ett vardagsrum som gränsar till sovalkov samt hall där vardagsrummet har golv som ligger på ca 4-5cm sand. Vad är bästa lösningen för att höja upp golvet i vardagsrummet ytterligare nån centimeter så jag kan få jämnt golv hela vägen utan nivåskillnader med trösklar.
Ena golvläggaren pratar om Granab reglar, andra pratar om att använda betong och den 3:e vill fylla på sanden.
Vad tror ni är den bästa lösningen?
 
Hur stor är nivåskillnaden?
 
om man tar bort golv och sand. Cirka 6cm
 
Då låter reglar vettigast i mina öron.
 
Jag hade kört med cellplast i lämplig tjocklek, antingen direkt på sanden
eller på golvet under beroende på hur jämt underlaget är.
 
Peter2400 skrev:
Jag hade kört med cellplast i lämplig tjocklek, antingen direkt på sanden
eller på golvet under beroende på hur jämt underlaget är.
En sån lösning gör att man vill döda den som tänkte ut den från början. Vi köpte ett hus för 5 år sedan och har renoverat sedan dess. Vi har nu ett tv-rum uppe (tillfälligt då det ska bli liten toa och sovrum för vår dotter och nu när vi går väldigt mycket på exakt samma ställe så sprack helt plötsligt det kassa klickgolvet (som iaf ska slängas ut) pga att cellplasten under har pressats ihop av allt gående och därför har vi som en svacka där.

REGLA upp är därför en självklarhet för mig! Det värsta jag vet är att göra snik-/snållösningar som havererar efter ett tag så man måste göra om allt igen. Personligen bygger jag för att ALDRIG mer behöva göra om något om jag inte själv vill. Kommer nog att döda mig själv istället pga att allt är överdimensionerat snarare. Men den dagen den sorgen... =)

//Rob
 
En sån lösning gör att man vill döda den som tänkte ut den från början. Vi köpte ett hus för 5 år sedan och har renoverat sedan dess. Vi har nu ett tv-rum uppe (tillfälligt då det ska bli liten toa och sovrum för vår dotter och nu när vi går väldigt mycket på exakt samma ställe så sprack helt plötsligt det kassa klickgolvet (som iaf ska slängas ut) pga att cellplasten under har pressats ihop av allt gående och därför har vi som en svacka där.

REGLA upp är därför en självklarhet för mig! Det värsta jag vet är att göra snik-/snållösningar som havererar efter ett tag så man måste göra om allt igen. Personligen bygger jag för att ALDRIG mer behöva göra om något om jag inte själv vill. Kommer nog att döda mig själv istället pga att allt är överdimensionerat snarare. Men den dagen den sorgen... =)
Det är ganska uppenbart att någon gjort en sniklösning hemma hos dig,
antagligen alldeles för mjuk cellplast och sedan ett tunt sviktande laminatgolv
ovanpå. Det är klart att det inte håller.

Om man istället väljer en cellplast med rätt hårdhet och sedan lägger
golvspån eller ett brädgolv ovanpå det så kommer det garanterat att hålla.

Sen om det är enklare eller bättre än att regla upp golvet är nog svårt
att svara på utan att veta mer om vad JohanN85 har för förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.