Det börjar bli dags att välja färg på huset nu, och vi vet inte riktigt hur vi ska tänka.

Det är ett hus i ett och ett halvt plan från 1870 med två frontespieser och veranda. Hustypen är väldigt vanlig senare, säg från 1890 och ända in på 1930-talet, men då i en högre variant. Vårt hus var visserligen mangårdsbyggnad på ett jordbruk men stilen är mycket mer villabetonad och förmodligen kopplad till att gårdsägarna drev ångsåg under den perioden.

Vi har skrapat och tittat, inte minst på brädlappar vi tagit bort osv. och funnit att huset verkar ha varit målat i en ljust mintgrön färg med fönsterbågar och dörrar i engelskt rött. Den mintgröna färgen återkommer för övrigt inuti huset på många ställen, inte minst på den sex tum breda pärlspånten i trappan till övervåningen. Uppe på sidan av ena takkupan har vi hittat gröna nyanser som är mycket mörkare gröna och inte har något blått, utan snarare grått i sig.

Det hade varit roligt med originalfärgsättningen, men den där mintgröna nyansen känns inte riktigt möjlig, men vi tänker på det.

Har ni något råd om litteratur, bilder, webadresser eller faktiska hus blir vi jätteglada!

Innan vi bestämmer oss för något vill vi undersöka tidens färgsättning, men vi är osäkra på var vi ska leta. I en Gysingekatalog, troligen den gröna finns förresten ett hus avbildat i akvarell som exempel på den tidsperioden som är aktuell. Det är ett ganska mörkt grönt hus med engelskt röda fönsterbågar. Färgen jag nämnde från takkupan/frontespiesen är ganska lik den.
 
I vårt område har ett radhus just den mintgröna färgen med engelskt röda fönster. Radhuset är från 1924, det blev jättefint när det var klart men radhuset, (eller del av det) är väldigt liten. De sa att det var orginalfärgen. Jag menar att det är ju stor skillnad mellan ett stort hus och några kvadratmeter radhus.
 
Vi har hittat en ljus grön om jag förmodar man kan kalla mintgrön på vårt hus också. Vårt hus är från slutet 1800 - sekelskiftet vet inte närmre än så.
När vi köpte det var det vaniljgult* och det får det bli igen men den gröna färgen är säkerligen äldre.

Vi har funderat på att ta upp den gröna i fönsterbågarna för att bryta lite mot det ljusgula. Undrar om det vore helgerån :confused:

*En tidigare ägare har börjat brädfodra om vårt hus med grovsågad granpanel och målat falurött över den gamla vackra hyvlade furupanelen. Han blev aldrig färdig så när vi köpte var halva huset rött och halva flagnande gult :eek: Nu är en gavel vackert gul och en halv långsida också. Resten kommer efterhand.
 
Min mamma kommer från Finland och hennes föräldrar bodde i ett gammalt torp som var ljusgult. Med gröna fönster och även med gröna knutar. Det var jättefint!!
 
Färgen ni funnit har kanske bleknat en del...den var troligen mörkare från början. Det har ni kanske redan tänkt på? Annars kan ni prova att stryka det ni skrapat fram med lite linolja så får färgen tillbaka en del av lystern och kulören och det kanske blir ett annat resultat.
 
Den har nog bleknat en del. Den finns som sagt inomhus också och där kan man väl se bättre hur det varit, och så på med lite linolja. Tyvärr tror jag fortfarande att den kommer att vara hemsk, och vi ställs inför ett byggnadsvårdsdilemma.
 
Ja det där är ett ständigt "problem" Vad gör man när det som är original är fult? :) Eller kanske inte fult men inte som man tänkt sig...
 
Måste det tvunget vara orginalfärgen då om ni inte trivs med den? Man skulle väl kunna ta en annan tidstypisk färg som passar till hus och omgivning?
Bara en fundering...
 
Absolut. Det vi håller på och letar efter är tidstypiska färgskalor att arbeta med.
 
Jag har motsatt problem med mina blå dörrar;)
De är inte "rätt" men jag tycker om dem.
 
Stenegård har två huvudbyggnader. Jag undrar om det där är rätt hus, kanske före ommålning i så fall, för det ser inte alls lika "karamelligt" ut på bild 2.
 
Karakorum skrev:
Stenegård har två huvudbyggnader. Jag undrar om det där är rätt hus, kanske före ommålning i så fall, för det ser inte alls lika "karamelligt" ut på bild 2.
Jag tycker att det ser ut att vara samma hus på båda bilderna, taket och skorstenarna är lika och även rundeln med statyn framför (eller är det en damm?)

Vårt förra hus målade vi i en färg som kallades dimgrön, ljust "gulgrön" och hade mörkt gröna knutar mm.
 
morsan skrev:
Jag tycker att det ser ut att vara samma hus på båda bilderna, taket och skorstenarna är lika och även rundeln med statyn framför (eller är det en damm?)
Det är en staty i en rundel, placerad mellan husen så att den syns framför bägge entréer. Första fotot är taget inifrån det andra huset. Men jag håller med om att taket ser misstänkt likt ut, så det är nog samma hus. Färgsättningen syns dock bäst på första bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.