Hej, ännu en fråga från mig...

Vi är intresserade av att köpa en 20-talsvilla. När vi var och tittade på den noterade vi att det växer svartmögel på insidan av varenda fönster. Fönstren är i dåligt skick (2-glas) med flagnande färg och torrt kit. Träet under färgen och svartmöglet var dock torrt och fint.

Är det någon som har ett bra svar på varför det växer mögel i alla fönster?
Är det för att de är dåligt underhållna?
Våra kompisar hade en teori om att det kunde bero på att de tidigare målats "för tätt" och att det då blivit fuktigare (dålig ventilation) mellan glasrutorna.

Jag tänkte att om vi köper huset och ska ge oss på att fixa alla dessa fönster så skulle det vara bra att ha ett hum om varför det blivit så från början...

Tacksam för svar!
 
Jag skulle gissa på dålig ventilation i huset kombinerat med hög luftfuktighet och därmed kondens på insidan av de kalla fönstren. /Ingenjören
 
Hej,

Vi hade samma problem i vårt hus i Uppsala byggt -27. Jag har hunnit renovera det ena
av 2 fönsterpar med nytt kitt osv. Det blev kanon, ingen mer imma. Däremot det fönster vi inte ännu hunnit med uppvisar samma syndrom nu när det är fuktigt. Så för vår del räckte det med fönsterrenovering för att lösa problemet.

Mvh//Martin
 
Är huset bebott och uppvärmt eller har det stått tomt och kallt en tid?
 
Fenomenet kan uppstå i hus som står stängda på vintern med rullgardiner nerdragna ända ner.
 
för dålig ventilation inomhus,skulle jag tro!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.