Var i helgen och kollade på dessa fönster hos en handlare i skåne. Hur är kvaliten på dessa tyska fönster? Såg att dom var massiva komposit är detta bra? Visst gubben snackade något om 1 u värde men hur är dom egentligen? Han hade ju bra priser.
hittade http://www.meeth.se/ denna sida efter lite sökande han är ju bra mycket billigare.
 
Redigerat:
Vet inte vad du menar med massiv composit. Vet du hur profilen är uppbyggd?
Enligt sidan du länkar till verkar detta vara aluminiumfönster. Karm och båg profilerna verkar vara aluminiumprofiler som är fyllda med isolering. Det beskrivs dock inte klart och tydligt på sidan.

När man pratar om kompositfönster brukar man mena PVC (plast).
 
Snailman
Jag är ganska skepisk till dessa fönster, de saknar ju stålprofil, så de är nog inte så värst inbrottssäkra...
 
Mikael_L
Redigerat:
Snailman skrev:
Jag är ganska skepisk till dessa fönster, de saknar ju stålprofil, så de är nog inte så värst inbrottssäkra...
Det beror väl på hur tjock aluminiumen är. Tjockare - svårare att slå sönder, men läcker ut värme.
Sedan beror det också på hur skummet som är inuti är. Finns sådant som är förvånadsvärt tåligt/segt. Har gjort hål i en Volvo kofångare engång (850 med plast och fylld med skum/frigolitliknande material). Helt otroligt när man slår hårt med en hammare på ett stämjärn och inget händer, studsar lite. Stämjärnet går inte in i skummet. Okey, stämjärnet var kanske inte så vasst, men ändå.
 
Snailman
med tanke på att fabriken marknadsförde sig med att de gör de billigaste fönstren i europa, och att aluminum är ganska dyrt, så är den säket väldigt tunn....

Har heller inte sett att företaget nämner något om inbrottssäkerhet...
 
Det kvittar väl hur tållig stommen är för inbrott när man bra mycket lättare kan slå isönder rutan. Jag tyckte dom verkade stabila. Jag såg bara en svart massa i mitten av det delade fönstret.
 
Snailman
Visst bor man på landet utan grannar så....
 
Man får vad man betalar för brukar de säga. Jag har köpt 3st till min källare och monterat 2 av dessa. Jag är supernöjd med kvalitén i dags läget. Vi köpte samtidigt 12st fönster till min far och han är även han mycket nöjd. Själv tycker jag att man väljer efter plånboken, dock tveksam till att man blir mycket lyckligare av att ha fönster som är 3x så dyra som dessa. Nackdel som jag ser det är att de bara finns som inåtgående vilket kanske inte passar alla. Man skall samtidigt vara medveten att dessa inte säljs i modulmått utan i exakta centimeter som de står. Så har man ett fönster som är modulmåttet 10x15 hemma så har man troligtvis ett hål som är ganska exakt 100x150 och då kan de bli lite trångt att få in ett fönster som är 100x150. Så var fallet hemma hos min far så vi fick kapa upp ett par cm, tog väl oss ~1.5h / fönster att montera det + tiden med nya foder. Hemma hade jag inte det problemet för jag kapade upp nya hål i källarväggen. Vi köpte våra fönster från fönster och kakel tror jag de hette. Priserna var ungefär samma hos alla så vi valde bara ett av de. Leveranstiden skulle varit 3-6v men jag tror det tog 7. Polare beställde före oss trä fönster med alu-utsida men han har inte fått sina än så jag kan inte säga hur mycket bättre de är.
 
Snailman
Reviderar det jag skrev om stålprofiler, tydligen så sätter man bara in sådana om fönstret är typ större än 1,5 meter eller däromkring, så de flesta fönster saknar nog stålprofil (detta är uppgifter från en tillverkare vet ej hur det är med andra)
 
larry78 skrev:
Man får vad man betalar för brukar de säga. Jag har köpt 3st till min källare och monterat 2 av dessa. Jag är supernöjd med kvalitén i dags läget. Vi köpte samtidigt 12st fönster till min far och han är även han mycket nöjd. Själv tycker jag att man väljer efter plånboken, dock tveksam till att man blir mycket lyckligare av att ha fönster som är 3x så dyra som dessa. Nackdel som jag ser det är att de bara finns som inåtgående vilket kanske inte passar alla. Man skall samtidigt vara medveten att dessa inte säljs i modulmått utan i exakta centimeter som de står. Så har man ett fönster som är modulmåttet 10x15 hemma så har man troligtvis ett hål som är ganska exakt 100x150 och då kan de bli lite trångt att få in ett fönster som är 100x150. Så var fallet hemma hos min far så vi fick kapa upp ett par cm, tog väl oss ~1.5h / fönster att montera det + tiden med nya foder. Hemma hade jag inte det problemet för jag kapade upp nya hål i källarväggen. Vi köpte våra fönster från fönster och kakel tror jag de hette. Priserna var ungefär samma hos alla så vi valde bara ett av de. Leveranstiden skulle varit 3-6v men jag tror det tog 7. Polare beställde före oss trä fönster med alu-utsida men han har inte fått sina än så jag kan inte säga hur mycket bättre de är.

Att säga att man blir lyckligare av ha fönster som är tre gånger så dyra vet jag inte.
Finns jätte många fina pvc fönster tvekar jag inte en sekund på.
Dock så visar sig inte kvaliten på fönsterna dom första åren. Utan det är när dom börjar bli gamla som agnarna skijs från vetet.
Det är min erfarenhet. Det som är billigt nu, är inte säkert det blir billigt i längden.
 
jag har haft Meeth fönster isatta i 3vintrar går mot den 4 nu. Jag handlade av kakelhuset och är mycket nöjd med dom visserligen tog det lite tid o få dom. Men jag är helnöjd med fönstrena inget har läckt ur gas än och färgen verkar hålla bra i nyansen. Har bilder ifall nån vill se monterade fönster både enkla och dubbla.

/dalken
 
santos skrev:
Var i helgen och kollade på dessa fönster hos en handlare i skåne. Hur är kvaliten på dessa tyska fönster? Såg att dom var massiva komposit är detta bra? Visst gubben snackade något om 1 u värde men hur är dom egentligen? Han hade ju bra priser.
hittade [länk] denna sida efter lite sökande han är ju bra mycket billigare.
Har du varit hos den där fd syrseuppfödaren som slagit sig in på tyska fönster och köksmoduler ?
Eller hos juggen ?

Hur som helst, jag skulle köpa ett trettiotal fönster till en hyresfastighet och åkte ca 30 mil till fd syrsuppfödaren som håller till i sin ladugård. Jag är väldigt glad att jag såg fönstren innan. Det blev ingen beställning av MEETH fönster, aldrig i helsike.
Jag köpte PVC fönster till samma pris eller rentav lägre pris. Skillnad som natt och dag mellan ALU och PVC, MEETH kändes som om de var gjorda i aluminiumfolie som fyllts med fogskum.

Jag har nu bytt till PVC på tre fastigheter, skulle aldrig komma på tanken att köpa något annat.
Inte för att MEETH är kass, utan för att PVC är bättre och jämförbart i pris. Det fina med PVC fönster är att de måttbeställs med millimeterprecision. ex 1153mm x 1332 är lika lätt att tillverka som ett 11x13 och ska hos en seriös leverantör inte kosta extra för specialmått, Kvm pris ska gälla.

I Europa är det PVC fönster som regerar, inte utan anledning.

Mvh
 
vilken leverantör använde du dig av?
Har rätt stora fönster (130x140) och vill inte ha dom delade som man måste hos meeth.
 
Engmans byggvaror i Torsås.
Sök på Eniro.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.