Hej
Jag har en digitalbox från Boxer med inspelningsfunktion (hårddisk). Den börjar bli full och jag skulle vilja bränna ner lite av innehållet på en DVD-skiva.

Hur kan man göra detta? Kan man skicka signalen till en dator? Måste man köpa en dvd-spelare med brännfunktion?
 
hej,
Jag hade sedan tidigare en Panasonic DVD med brännarfunktion. Jag skickade signalen från Digitalboxen (uppspelning) samtidigt som jag startade inspelning till DVD (bränna skiva) på DVD spelaren. Inte det smidigaste men det fungerade.
 
Oj, det verkar klurigare än jag hade tänkt mig. Det är precis som nu skriver problem med att de kodade programmen måste spelas upp via boxern. Svårt fall. Men en DVD-spelare med brännfunktion kanske inte är så dyr.
 
Etyden skrev:
Oj, det verkar klurigare än jag hade tänkt mig. Det är precis som nu skriver problem med att de kodade programmen måste spelas upp via boxern. Svårt fall. Men en DVD-spelare med brännfunktion kanske inte är så dyr.
Om du nöjer dig med att spela in den analoga signalen som boxern normalt skickar till TV:n är en inspelningsbar DVD-spelare klart enklast och kostar inte så mycket utan hårddisk.
 
Vad har du för box? Dilog tex kan avkoda programmen på hårddisken (går i realtid, dvs 2h program tar 2h att avkoda). Sen kan du överföra dom till dator och konvertera från HAV med lämpligt program enligt instruktioner på hembio-forumet. Bökigt ja, men det är inte meningen att det ska gå alls egentligen.
 
Det beror helt på vad du har för box.
Jag har en Topfield 5700, och kan plocka ut inspelningarna via usb. Inspelningar från kodade kanaler måste kodas av i boxen först, går att göra i 6x hastighet.
Med lite trixande med en NSLU2 USB till nätverksomvandlade kan jag även strömma (okodade) inspelningar till datorn och se direkt

Via en DVD-inspelare med brännarfunktion som kan spela in från scart går det ju att komma runt det mesta, men då har du ju konverterat signalerna ett par gånger extra.

Vad har du för box?
 
A
I vilket format får du ut filerna från Topfielden?
 
Filen heter .rec, går att titta på direkt med VLC.
Guide till den krångliga vägen från .rec till DVD finns här;
http://tonyspage.abock.de/
 
Kanon, det artar sig mer och mer. Jag har en Topfield och kan alltså hämta filerna med usb-kabeln.

Att det går att strömma via nätet känns ju super. Då kan jag mao skicka ut signalen från Topfileden till datorn via nätverket och där bränna filerna till DVD.

Vilket program använder du för att få in filerna i datorn?
 
Har någon lyckats konvertera hav-filer från Dilog med lyckat resultat?
De tips jag hittat hittills har inte varit klockrena.
 
Kan en slug göra mer än vara länken mellan en USB-hårddisk och ett nätverk?
 
En slug är tänkt som brygga mellan nätverk och usb-hårddiskar, men man kan göra rätt mycket annat också, även om det nog inte var tänkt så från början.

En bra start; http://www.nslu2-linux.org/wiki/Applications/HomePage

Själv använder jag den som backup (fysiskt en bra bit i från datorn) och brygga till topfield, inklusive att tanka hem lite bättre EPG än boxers och med 2 veckors framförhållning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.