Skall bygga ett 1½ plans hus på 160 kvm och fristående 1½ plans garage på 60 kvm i bottenyta. Vill ha samma pump till hu och garage om det är det bästa och garaget behöver bara hålla 10 plus.

Skall man ha Bergvärme, jordvärme eller frånluftsvärmepump ??? (En djungel blir helt förvirrad) Tomten är på 1.700 kvm och jag har tänkt ha en kamin i huset och en på hobbyrummet över garage. Snälla behöver all info som kan fås. :-[
 
Valet av värmesystem beror ju såklart helt på de yttre förutsättningarna, t ex vilket djup berget ligger på, hur stenig tomten är etc. Att det bör stå mellan jord- och bergvärme känns självklart eftersom du ska värma en yta som ytterst få luftvärmepumpar klarar av.

Vi valde jordvärme eftersom det var lättare att räkna hem. Att borra skulle innebära en merkostnad på 70-80 000 kr för oss (jämfört med luftvärmepumpen som var standard) och då kändes merkostnaden för jordvärme á 20 000 kr mer intressant.

Kalkylen varierar som sagt från tomt till tomt och från villa till villa.
 
Och i vilken geografisk region man bor i med.
 
Huset skall byggas i Dalsland och marken spelar ingen roll jag har bra kontakt med grävare och om det är långt eller kort till berg kan väll inte skilja så förfärligt mycket mer med fler fodringsrör eller ? :-/

Har varit inne på frånluftvärmepump och en kamin i huset men jag vet inte, det är svårt. Har satt in bergvärme i mitt nuvarande hus 2-plan 120 kvm plus källare 60 kvm men är inte nöjd. Någon har sagt till mig att pumpen är underdiminsionerad med.

Jag vet inget och litade tyvärr på installatören. :'(

Denna gång skall jag veta allt och sätta in det absolut bästa om det skiljer plus minus 50.000 kr skiter jag i bara jag får bra grejjer.
 
Vill du veta allt så kan du läsa hur mycke som helst på www.varmepumpsforum.com


i korta drag:
en frånluftsvärmepump är på 2kW, för utom IVTs TWIN som är på 4kW om man lägger markslinga till den, sen har vi Colfortzone som är på 5kW

2kW går ungeför +-0 med din varmvatten värmning = huset kommer att värmes med elpatron

ditt hus+ garage kanske drat 7kW när det är -10 till -15 grader ute. som du ser räcker inte pumparna till att värme huset , så elpatronen hjälper till.

vill du värma huset 95% at året med värmepump så är det jordvärme eller berkgvärme som gäller. (du kan värme huset 100% om du vill, man man brukar lägga sig strakst under för det är så få timmar elpatronen hjälper till så det koster bar några hundringar/år & för att köra på 100% kan man i vissa fall behöva en "volymförstorare" för att få bra drift & den kostan nån tusing till, så payoff tiden drar iväg lite.

när det gäller bergvärme & ytjordvärme så är det samma pumpar man andvänder, skilnaden är bara att man kägger kolektorn i mark eller i berg. du har samma effekt & verkningsgrad. har man plats lägger man jordvärme, då det är mycket billigare att förlägga.

När manhar hus som värms av värmepump så är det viktigt att man har rätt radiatorsystem! radiatorsystemet ska vara dimensionerat so att det kan värma huset med mycket låg tempratur (ju lägre tempratur derso högre verkningsgrad) Golvvärme är mycket bra!

omman blir näjd eller ej beror helt på vad man köppt för storlek på grejorna & om radiatorsystemet är lämpligt för värmepump.
 
Tack för alla svar. Jag förstår nu att frånluftsvärmepump är altså helt uteslutet.

Konstigt att många monteringshus levereras med sådan pump när den inte räcker till riktigt. Har läst att det finns en frånluftsvärmepump som även är kopplad till en liten jordvärme slinga, är det bra eller skall man ha enbart jordvärme.

Marken jag tänkt bygga på är 1.700 kvm räcker det för markvärme eller skall man ta bergvärme.

Någon som vet hur mycket dyrare det är att borra mot att gräva ner jordvärme?
 
danieldanieldaniel skrev:
Tack för alla svar. Jag förstår nu att frånluftsvärmepump är altså helt uteslutet.

Konstigt att många monteringshus levereras med sådan pump när den inte räcker till riktigt. Har läst att det finns en frånluftsvärmepump som även är kopplad till en liten jordvärme slinga, är det bra eller skall man ha enbart jordvärme.

Marken jag tänkt bygga på är 1.700 kvm räcker det för markvärme eller skall man ta bergvärme.

Någon som vet hur mycket dyrare det är att borra mot att gräva ner jordvärme?

Frånluftsvärmepumpar med markslinga är den där TWIn jag prata om som levererar 4kW


Ett nytt hus måste har ett ventilations system & den måste ha en varmvatten beredare, desa 2 får man om man köper en frånluftsvärmepump.
jag vill kalla dom för ventelations agrigat med viss återvining, i stället för nått med namnet värmepump, för det är misvisande
 
Jag tycker itne frånluftsvärme är att räkna bort alls om vi nu pratar de bättre pumparna med mera kräm i. Det viktiga är att man har ett flexiblet system med vattenburen värme nuförtiden och som Carman skriver, ej är för klent dimensionerat. Vi vil ha braskamin p g a strömavbrott, det kan man säkert råka ut för i Dalsland med.

Sedan får manju grunna på ting såsom - stora glaspartier i söder? Bra argument för frånluft d v s en pump som kan ta tillvara på detta. Anslutning till solpanel ? Markvärme? Jag ahde definitivt kollat på pellets!

Jag är ltie brydd över att ebrgvärme alltid höjs till skyarna faktiskt, som det inte finns andra alternativ, men tyvärr beror mkt på försäljare och folk orkar inte sätta sig in i alla alternativ. Eller läsa på själva.

Jag är i alla fall glad vi gjorde det. Men det var hemskt svårt för försäljaren å svälja att ebrgvärme inte var lönsamt hos oss jämfört med andra alternativ. Lite kul det. 'bergvärme' är lönsamt för alla - citat.



 
Gummigum skrev:
Jag tycker itne frånluftsvärme är att räkna bort alls om vi nu pratar de bättre pumparna med mera kräm i. Det viktiga är att man har ett flexiblet system med vattenburen värme nuförtiden och som Carman skriver, ej är för klent dimensionerat. Vi vil ha braskamin p g a strömavbrott, det kan man säkert råka ut för i Dalsland med.

Sedan får manju grunna på ting såsom - stora glaspartier i söder? Bra argument för frånluft d v s en pump som kan ta tillvara på detta.  Anslutning till solpanel ? Markvärme? Jag ahde definitivt kollat på pellets!

Jag är ltie brydd över att ebrgvärme alltid höjs till skyarna faktiskt, som det inte finns andra alternativ, men tyvärr beror mkt på försäljare och folk orkar inte sätta sig in i alla alternativ. Eller läsa på själva.

Jag är i alla fall glad vi gjorde det.  Men det var hemskt svårt för försäljaren å svälja att ebrgvärme inte var lönsamt hos oss jämfört med andra alternativ. Lite kul det. 'bergvärme' är lönsamt för alla - citat.
Jag påster att bergvärme får för lång payoff tid när man bygger nytt hus som inte är allt för stort. med jordvärme är klart bäst enligt mig om man bygger nytt. inte minst för att man kan få bra pris på förläggningen av slangen, då man ändå måste ta dit en grävare för att fixa andra markarbeten (det gäller att samordna allt som ska göras!)

nån som har koll på skilnaden i investering & drift om man jämför 2 likadana hus , det ena med en IVT 490 (2KW) & den andra med ett FTX agrigat & en el panna med inbyggd vvb.
jag tror dom är ganska jämförbara & det kan ju få er att förstå att en 490 inte är så ekonomisk som husförsäljaren säger, han vill ju hålla huspriset nere, för att få sälja huset
 
Dr._SiC skrev:
Är luft/vatten-värmepump helt uteslutet? ingen som ens har nämt dessa. Naturligtvis funkar de inte bra när tempen sjunker under -15, men ner till det är de ju hur bra som helst och betydligt billigare än bergvärme.
det beror ju på vilket fabrikat & modell man tar, många går bara ner till -10
& man ska komma ihåg att effekten helatiden minskar vart efter det blir kallare ute, så den behöver stöd el innan den stängs av helt.

bor man söder om göteborg så är det att aldeles utmerkt alternativ & ska givetvis tasmed i beräkningarna, men den kostar lika mycke som en jordvärma anläggning i inköp, & är inte lika effektiv som jordvärmen. men har man inte plats för jrdvärme så varför inte.

har man ont om plats så kan man ju även instalera dessa om man bor söder om stockholm, men då ska det vara för att inga andra alterntiv finns (den är ju bättre än frånluftsvärmepumparna!)
 
Dr._SiC skrev:
Man går de verkligen bara ner till -10 innan de stängs av??? Ligger de så långt efter L/L värmepumparna som har COP > 1 ner till -20? Principen är ju exakt densamma. Klart att man får stötta när det blir kallt (denna vinter är ju extrem här i södra sverige), men det är ändå försumbart.
COP1 är ju inget att eftersträva. det ger ju 0:- i besparing.

en luft/luft värmepump värmer ju luft. 25 gradig luft käns varmt o skönt att få in i rummet när det är -15 grader ute!
en luft/vatten värmepump, värmer vatten 25 gradit vatten blir inte huset specielt varmt av om det är -15 ute. du bahöver nog 45 - 50 gradit vatten.

Nu gick det upp ett jus va?
 
Dr._SiC skrev:
Men 25 grader är ju något man väljer och inte något maxvärde. Vid -15 kan de flesta L/L pumpar ge ca 40 grader. Det spelar ingen roll om det är vatten eller luft man värmer upp med köldmediet.

Jo det är skilnad att värme vatten & luft.

om vi säger att skälva kondensorn blir 50 grader varm.
om vi blåser luft igenom så kan vi få ut 40 gradit vatten om vi blåser på med högsta effekt som vi måste för att kräma ur alla dom 5kW som pumpen kan ge.
Skulle vi i samma luft/lift värmepump spola vatten genom kondensorn istället för luft så skulle man få ut 25 gradit vatten.

Testa att värma en kastrull med hårfönen så får ni se hur varmt vatten ni får
 
Dr._SiC skrev:
nämen vänta lite nu, om kondensorn blir 40 grader så går det ju att få 40 gradigt vatten fast bara en fjärdedel så mkt massa som luften, men det har man igen när man kör ut vattnet i radiatorerna
vist kan du få 40 gradit vatten, det hela beror ju på hur fort vattnet paserar kondensorn.
men det är ju bra om vattnet har sån fart att det komer frem till radiatorerna innan det kallnat!
 
Dr._SiC skrev:
Om nu pumpen ger 3kW vid -10 eller what ever så är det 3kW värme du får ut ur den vare sig du värmer vatten eller luft, och det blir lika varmt/kallt med 3kW luftvärme som med 3kW vattenvärme!
ja den kanske kan få ut 3kW om den får höja från 20 grader till 25 grader. oavsett om det är vatten eller luft.

men den kanske bara ger 0,1 kW om den måste höja frrån 40 till 45 grader

verkningsgraden sjunker med högre tempratur!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.