GzO skrev:
Susningen beror antagligen på ett högt flöde i systemet, ställ ner farten på cirkulationspumpen så försvinner ljudet.
Vi har också susningar i våra element när de producerar värme. Ställer man ner termostaterna slutar susandet.

Min teori har också varit för högt flöde i systemet men cirk.pumpen står på lägsta farten (av 3 steg) redan.
 
Jag hittade boven!
Det är pumpen till golvvärmen som gör att det susar som sjutton i de tre element som är närmast anslutna.
Stänger jag av pumpen till golvvärmen helt så blir det just sådär tyst som det borde vara.. Möjligtvis en knapp hörbar susning.

Genom att dra ner båda pumparna (den i skåpet och den för golven) till 1/3 så är det i stort sett helt tyst Enda nackdelen är väl att vi fick kompensera något med blandningen.

Rekommenderar härmed alla som skall sätta golvvärme att se till att inte ha element påkopplade i närheten/på samma rördel.

Vi funderar allvarligt på att betala för att dra om delar av rören så att golvvlärmen hamnar längst ut på ett eget rör (och retur) för att göra minsta påverkan på resten av systemet.

Varför? Jo, jag är lite orolig för om det är hållbart att ha pumparna på minimum när kylan slår till på allvar... men det vet vi ju i vinter om inte annat :)
 
Med minusgraderna kom även suset tillbaka.

Nu har jag altlså pumparna på lägsta effekt och får ändå ett högt susande/brusande ljud i stort sett alla element, men mest i de element som är närmast golvvärmens pump.

Har någon testat att sätta slang mellan pump och rör för att få bort oljuden?

Är det vanligtvis pumpens motor som hörs, eller är det vattentrycket som ger upphov till ljudet?

Om det är pumpens motor som hörs, bör man byta eller skall man reklamera?
 
Mangan skrev:
Med minusgraderna kom även suset tillbaka.

Nu har jag altlså pumparna på lägsta effekt och får ändå ett högt susande/brusande ljud i stort sett alla element, men mest i de element som är närmast golvvärmens pump.

Har någon testat att sätta slang mellan pump och rör för att få bort oljuden?

Är det vanligtvis pumpens motor som hörs, eller är det vattentrycket som ger upphov till ljudet?

Om det är pumpens motor som hörs, bör man byta eller skall man reklamera?
Kanske du har för hög inställning på reglerkurvan så att termostatventilerna stryper hela tiden? Det låter som om det är fallet. Om så är fallet så är det tryckfallet över termostatventilerna du hör. Med lägre temperatur ut i systemet så öppnar termostaterna mer och det blir ett mindre tryckfall (och mindre oljud).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.