Hej.

Vi kommer eventuellt få köpa en villa utan att en mäklare anlitas, vad jag förstår så måste man, för att affären ska bli giltig, ha både köpekontrakt och köpebrev.

Jag hittade på Villaägarnas hemsida både kontrakt och köpebrev, visst är villaägarna en så pass seriös organisation att man kan lita på att deras papper är riktiga?

http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=100,1617476&_dad=portal&_schema=PORTAL

Någon som har erfarenhet av att köpa villa utan mäklare, vad är för och nackdelar?
 
Inga som helst problem att köpa utan mäklare, jag har både köpt och sålt fastigheter utan sådan hjälp.
Villägarna kan du lita på vad gäller kontrakt och köpebrev, kom bara ihåg att du har en långt gående undersökningsplikt av fastigheten, så det kan löna sig att anlita proffs för en besiktning innan köp.
Jag ser ingen fördel med att anlita en mäklare, bara kostnader i sammanhanget.
 
Ok tack för ditt svar.

Jo vi ska anlita en värderingsman (2.600kr), en besiktningsman (vad kostar det?), vi kommer oxå bli tvungna att energideklarera huset (vad kostar det?) då affären kommer genomföras i vår och jag har lovat att om hon säljer till oss så ska vi stå för dessa kostnader. Vad gör man inte för att få köpa ett hus som passar oss perfekt..:)
 
Jag tror du får räkna med att en besiktning kostar c:a 10.000 och sedan har jag sett uppgifter i tidningar att energideklarationen kan kosta allt mellan 3.000 till 12.000kr men jag har ingen egen erfarenhet av just det. Besikta huset först så eventuella synpunkter kan komma med i värderingen vill jag nog råda er till.
Kom ihåg också att säljaren spar in mäklararvodet, det kan ju ha viss betydelse på slutpriset. Lycka till med köpet...
 
Tack för dina råd, uppskattas mycket.

Är ju den största affären man gör i livet, gäller att ha tungan rätt i munnen.

Mvh L
 
Vi handlade utan mäklare.
Nu kan det undelätta att jag läst fastighetsjuridik och är van att besiktiga hus.
Dock bör man anlita en bra överlåtelsebesiktningsman och skriva ett ordentligt köpekontrakt och köpebrev.
Mäklare tillför som regel inte så mycket i sammanhanget. Det är en utgift man gärna kan kapa bort om man redan fått kontakt mellan köpare och säljare.
 
volvo skrev:
Vi handlade utan mäklare.
Nu kan det undelätta att jag läst fastighetsjuridik och är van att besiktiga hus.
Dock bör man anlita en bra överlåtelsebesiktningsman och skriva ett ordentligt köpekontrakt och köpebrev.
Mäklare tillför som regel inte så mycket i sammanhanget. Det är en utgift man gärna kan kapa bort om man redan fått kontakt mellan köpare och säljare.
Precis..

Jag har en tråd om besiktningar, kanske du har något att tillägga?

http://www.byggahus.se/forum/koepa-saelja-hus/103497-tips-pa-besiktningsman-samt-pris.html

Mvh L
 
Hej. Köpte mitt hus förra hösten utan mäklare. Vi köpte både köpekontrakt och köpebrev på bokhandeln. Vi gick till banken tillsammans och där fyllde vi i alltihopa tillsammans med banktjänstemannen. Fungerade jätteenkelt.
 
Hej, när vi köpte vårat hus jan-07 utan mäklare fixade banken en jurist som vi träffade där tillsammans med säljaren hon hade alla papaper klara så det var bara att skriva på. Kolla med din bank, de kanske kan bistå med detta. Då hade vi redan besiktiat huset så vi visste att det var okej.

Emil
 
Ok tack för tipsen..

Hoppas vi kommer så långt bara ;)
 
Som DJ skriver, blanda in din bank på ett tidigt stadium, de kan hjälpa er att dels se till att allt sker på ett "normalt sätt", dels med en del pappersarbete. Det bör exemplevis tas fram gravationsbevis (en handling som beskriver vilka inteckningar som finns på fastigheten, och vem som verkligen äger fastigheten).

En annan sak man alltid bör göra (men som oftast sköts av mäklaren) är att ta fram tomtkarta från kommunen för att kontrollera att det inte finns några obehagliga överaskningar där, inte helt ovanligt att det visar sig att en stor del av det man uppfattar som tomt inte ingår, kan vara en "inkorporerad" allmäning eller liknande.
 
hempularen skrev:
Som DJ skriver, blanda in din bank på ett tidigt stadium, de kan hjälpa er att dels se till att allt sker på ett "normalt sätt", dels med en del pappersarbete. Det bör exemplevis tas fram gravationsbevis (en handling som beskriver vilka inteckningar som finns på fastigheten, och vem som verkligen äger fastigheten).

En annan sak man alltid bör göra (men som oftast sköts av mäklaren) är att ta fram tomtkarta från kommunen för att kontrollera att det inte finns några obehagliga överaskningar där, inte helt ovanligt att det visar sig att en stor del av det man uppfattar som tomt inte ingår, kan vara en "inkorporerad" allmäning eller liknande.
Ok, ska kolla med bankmannen, han värkar ha god koll.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.