Knappast nån fackman skulle jag tro
 
electrocuted skrev:
hmm, ska vi se.. hur ofta intraffar ett kabelfel? ja de som brukar leka med minigrävaren i trädgården på helgerna bör nog ha separat avsäkring, men annars så är det lungt..;)
Inte ofta, det medges. Likväl brukar man göra så i större installationer, men det kanske är överkurs för friggeboden. :)
 
OK...nu återupplivar jag rubriken, efter att ha funderat och luskat lite....och läst på forumet här om vad som gäller...och vad som kan göras.

Tanken är följande:
Jag drar ut el till gässtugan, först, den är prioriterad....friggeboden kommer sen, och då drar jag egen kabel från kåken dit med, så inget skarvande från stuga till stuga som sagt innan.....
Avståndet dit (till gäststugan) är ca 25 m från centralen i huset, och utomhus kommer kabeln att ligga i gult rör i mark....(50mm)
Stugan ska ha en egen undercentral....med typ 3 säkringar, (lampor, element och uttag)
Det som ska vara elektriskt i stugan är typ 3 mindre element (stuga är på 15m2), tanken är ett element vid varje fönster.
Ngr lampor...typ tak, läslampa, och belysning utanför.
Ev en dator, och radio, kanske en vattenkokare.
Avsäkrad i centralen med 10A....borde räcka eller.....ska jag lägga 16A för hela stugan??
Tanken är att dra ut en EKKJ 3x2,5+2,5 från min central till undercentralen...räcker det??
Hur mycket kan jag belasta den kabeln??

Tacksam för alla vettiga vägledande svar.... :O)
Frågan är då
 
Låter som du har bra koll på läget, fast det skadar inte att säkra den 16A eftersom du har kabel nog för det. (2.5mm kabel=16A)
 
Absolut, det blir en bra lösning, och lägg dom tre säkringarna utanför jordfelsbrytaren i huvudcentralen, och montera jfb i gäststugan.
 
Hur mycket du kan belasta kabeln:
rotenur3*ström=effekt/spänning ger att:
effekt = rotenur3*16*400=11kW
 
mrfrenzy skrev:
Absolut, det blir en bra lösning, och lägg dom tre säkringarna utanför jordfelsbrytaren i huvudcentralen, och montera jfb i gäststugan.
OK...tänkte ha undercentralen i stugan...och lägga säkringarna där....samt montera JFB i samma skåp.
Från huvudcentralen i huset, så läggs "stugan" på en 16A....
Funkar??
Tänkte mig att varje säkring i skåpet i stugan ska vara på 10A...är det ok?? (kanske inte behövs, men men....

Från undercentralen i stugan, så drar jag 1,5mm2 till varje armatur etc i stugan....
Räcker 1,5mm2 även till elementen?? (hade tänkt mig oljefyllda element på ca 700W eller liknande, kanske inte behövs så stora element där....nåväl, worst case senario...)

Sorry om jag är otydlig, men vill vara säker innan jag dra ut all el och lägger ner jobb på det....
 
Nu vill jag inte tjata om behörighet osv, men med din begränsade kunskap så kanske du borde be en elektriker iaf koppla in centralerna och jordfelsbrytaren. Det kan bli mycket dumt om man gör fel där.

Kabelarean bestäms av säkringen. Hur stor säkring du behöver bestäms av lasten. Så du får börja med en säkring som räcker för lasten och sen använda lämplig kabel. I normala fall köra man 10A 1.5mm2 till nästan allt i en villa, det blir 2300W per säkring.
 
mrfrenzy skrev:
Nu vill jag inte tjata om behörighet osv, men med din begränsade kunskap så kanske du borde be en elektriker iaf koppla in centralerna och jordfelsbrytaren. Det kan bli mycket dumt om man gör fel där.

Kabelarean bestäms av säkringen. Hur stor säkring du behöver bestäms av lasten. Så du får börja med en säkring som räcker för lasten och sen använda lämplig kabel. I normala fall köra man 10A 1.5mm2 till nästan allt i en villa, det blir 2300W per säkring.
JO, jag vet!!:) Ska bara dra och förbereda, sen kommer en gnistjagare och kopplar in allt....
Så bara lugn...men vill samtidigt vet och lära hur man ska göra....

Återkommer om det finns flera oklarheter.....men nu är jag på god väg att lösa detta lilla mysterium...(för min del iaf...)
 
Moomin skrev:
OK...tänkte ha undercentralen i stugan...och lägga säkringarna där....samt montera JFB i samma skåp.
Från huvudcentralen i huset, så läggs "stugan" på en 16A....
Funkar??
Tänkte mig att varje säkring i skåpet i stugan ska vara på 10A...är det ok?? (kanske inte behövs, men men....

Från undercentralen i stugan, så drar jag 1,5mm2 till varje armatur etc i stugan....
Räcker 1,5mm2 även till elementen?? (hade tänkt mig oljefyllda element på ca 700W eller liknande, kanske inte behövs så stora element där....nåväl, worst case senario...)

Sorry om jag är otydlig, men vill vara säker innan jag dra ut all el och lägger ner jobb på det....
Du tänker helt rätt, försök bara att ha dina 16A i huset att sitta innan din Jfb till huset, så slipper total mörkläggning om något blir knas i stugan.
Kabelstorlek till elementen räcker 1.5 ja, 2300W per 10A säkring som sagt..
 
Tänk nu på vad ni diskuterade i början på tråden, ska du dra 3-fas till stugan behöver du 4x2.5+2.5 dvs 5 ledare till undercentralen om du säkrar av med 16A.
Det blir nog ganska meningslöst att lägga 1-fas ut till stugan och sen säkra av tre grupper där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.