Så stora plattor som jag valde är 1cm tjocka så dom är tunga det går bara att sätta ett varv dag ett, sedan kan man bygga kanske 2 på varandra annars börjar dom kana och stora plattor rider på ojämnheter i väggarna mycket mer än små plattor.
Med stora plattor blir det färre fogar att kunna justera för om någon sidovägg lutar lite, många foger så kan du ta några 10dels millimeter på varge fog med stora plattor blir dessa små delar inte mycket på en väggs längd.
 
Med stora tunga plattor måste du även lyfta en platta i taget med småplattor tar dom ofta och stryker fix på flera kvm och sedan hela kartongen och bara plockar på.
 
T
Nja, man sätter ju nederskiftet först med kilar sedan är det bara att mata på med snöre. Sedan använder man 10:ans kam och drar på fix för två/tre rader plattor . Man kan dubbellimma för säkerhets skull.

Man kollar ju i alla hörn vilka som är raka samt vilka som häller lite. med detta som utgångspunkt så sätter man plattorna. Rita upp lodräta streck på väggen med vattenpass eller använd en laser så är det inga problem att få spikrakt. Så färre fogar är ju inga problem bara desto mindre att foga : )

Fast det krävs jäkligt jämna väggar när man sätter stora plattor annars kommer dom att tanda, särskilt om det är rakt skurna kanter på plattorna. Men i ett nytt badrum så ska det förhoppningsvis vara raka och jämna väggar, annars ska snickaren ha en fot i röven.
 
Bättre 1000 spänn extra och varje platta perfa säger jag som tog två veckor på mig att klinkra och kakla hela mitt spektakel.

Nu har jag inte satt små plattor utan däremot 25x40 och jag tyckte det var ett hälsingland att få det bra. Några blev en millimeter sneda och det syns direkt. Med små plattor är det som sagt mer att bara ta ur kartongen och klaffsa på. Plattorna är heller inte 100% lika stora utan det kan skilja en millimeter i värsta fall (iaf på mina) och detta tar några fogar att "få rätt på". Inte så kul när man inte ens har 10 plattor i höjd att spela på.

Tycker det ser bra ut där han gjort runt rören osv. Skulle vart nöjd med det resultatet jag. Nu har jag inte sett några närbilder men ändå.

Jag är på inga sätt proffesionell men har höga krav. ;)
 
Väggarna nästan klara, imorgon ska de bl.a fixa fönstersmygen med alulister och lägga golvet.

133014-IMG_1936.JPG

133015-IMG_1937.JPG

Fondväggen i duschen, samma mosak kommer att läggas på golvet i duschen, i resten av badrummet blir det 300x600-plattor i samma serie som mosaiken.
Vet ej varför han gillar att sätta kryss men det är väl en smaksak :)
Märks iaf att han är duktig och väldigt noggrann vilket känns oerhört skönt.
133016-IMG_1938.JPG
 
CLoseup på den snygga Termicfläkten från Pax.
133021-IMG_1940.JPG

snart klart ..
133022-IMG_1941.JPG
 
Lite sen update, men det börjar äntligen närma sig.

Golvet är lagt och det enda som fattas nu är mosaiken i duschgolvet och det nedersta skiftet väggplattor i duschnishen.

Svedbergs duschdörr beställdes i torsdags, det blev en högerhängd dörr i rökglas med anodiserat aluhandtag.

Otroligt nog efter nästan 6 månaders leveranstid anlände handdukstorken, men när min handlare packade upp den för att säkerställa att det inte var något mer som kunde krångla så kunde det naturligtvis det, torken hade något vajsing på ytbehandlingen och skickades tillbaka, ny var beställd och skulle (enligt handlaren) landa i nästa vecka..

17946-IMG_1951.JPG

Nån som kan tipsa om vilket hyllplan jag ska använda här? funderade på valnöt då övrigt möblemang är i valnöt, men tror att det blir för mörkt, framförallt verkar det väldigt svårt att hitta..
Vill ha en skiva som är iaf 30mm tjock och i lite mörkare nyans än oljad ek.
4776-IMG_1952.JPG

133276-IMG_1953.JPG
 
Måste säga att det ser fruktansvärt noggrant ut! Har nog aldrig sett en kakelgubbe använda varken kryss eller snöre. Men, så blir det ju rakt också.
Appråpå stora plattor som glider så hörde jag av en snickare att det gäller att hitta något som kallas "häng"-fix. Detta gör att platta suger mer men man har lite tid på sig att rätta till ev snedsättning. Egentligen har jag ingen aning eftersom jag har satt kakel 1 gång och inte är någon expert. Inte blev det bra heller för den delen! :)

Vill gärna se mer bilder! Skall påbörja mitt badrum i månadsskiftet!!
 
Jag använde kryssen likadant som din sättare. Fördelen är att man kan justera in lite bättre än med snöre genom att vrida dem.

Något särskilt fix behövs inte men den nedersta plattan måste stå mot något stumt. Jag skruvade ihop lite reglar som underlag, kruxet är att man ju inte kan skruva i väggen :rolleyes:

Som tidigare sagt så är det fortfarande noggrannt och snyggt. Bättre lite dyrare än ett hafsjobb.

Nästan alla mina plattor sitter 100% perfekt men någon gled lite snett då jag rättade till en annan platta utan att jag märkte det (tur nog syns nästan inget då listerna kom på ;) ) Tog en evinnerlig tid så om han får det bra på 3-4 dagar så tycker åtminstone jag att det är ganska bra jobbat.
 
Lite nya bilder, mosaiken är avklarad, sättaren var mäkta bekymrad över att väggarna i nischen inte var 100% raka och försökte förklara för honom att kompensera genom att skära mosaiken snett mot väggarna men han verkade inte gilla det, snacka om att vara perfektionist =)


133411-IMG_1954.JPG

133412-IMG_1956.JPG

5442-IMG_1957.JPG

Var osäker på vilken fog jag ska ha på golv/mosaikplattorna så jag bad honom göra två prover, här syns grafit till vänster och mörkgrå längst ner .. vilken tror ni passar bäst?, lutar lite åt grå tycker jag, grafit ser ju nästan helt svart ut..
133413-IMG_1959.JPG
 
Jag röstar på den ljusare fogen..
 
röstar nog också på ljus....
 
Ja det blir den gråa fogen på golv och mosaik och sedan en något ljusare nyans på det vita kaklet.

Rubbet ska fogas imorgon sen kan jag äntligen börja sätta upp inredning mm.

Hur länge bör fogen torka innan jag kan börja borra och dona? , ska man hålla fogen fuktig ett tag eller är det bara nys?
 
Fuktade min fog ett par dagar. Men satte inredningen medans ;)

Nys eller ej vet jag inte. Antar att det är för att försäkra sig om att det inte brinner för fort. Med en sprayflaska äre gjort på en halvtimme.

Viktigaste tror jag är att vänta så fixet sitter bra, minst ett par dagar.
 
Man tror inte att det är sant, handdukstork nr2 som anlände hos min handlare igår var ÄVEN DEN felaktig i ytan, detta börjar kännas som en dålig sitcom!

I Juni beställde jag den för att jag skulle ha den i god tid, jo jag tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.