Hej hej !!


har just lagt nytt golv i köket, men filttassarna som jag hade på stolen glider av efter några dagar :(

Vad kan man göra för att inte repa golvet ? vill inte skaffa någon ful matta..
Finns det några "super" tassar som sitter kvar ?

/Palle
 
Det finns tassar som man "spikar" i benen. Antingen med en spik eller med en cirkel som skär in i benen. Har båda varianterna och de sitter. Vad man ska göra där man har metallben är en annan femma...
 
ja det är metallben men en liten hård plastfot
 
Kan du inte fästa med något slags superlim?
 
naresjo skrev:
Kan du inte fästa med något slags superlim?

jag funderade faktiskt på det, är det någon annan som har gjort så ?
 
OM det är en plaststopp på metallbenen borde den väl vara spikbar?
 
defrost skrev:
är det någon annan som har gjort så ?
Ja. Limmade med Karlssons klister. Sitter kvar nu sedan ett halvår tillbaka.
 
akhagen skrev:
OM det är en plaststopp på metallbenen borde den väl vara spikbar?
Jepp då är det spikbart även om man kanske måste justera längden på spiken;)
 
Filttassarna med spik i mitten sitter bra men...

...jag hade stolar med sådana för några år sedan. Efter en tid hade filten slitits ned och gissa vad som kröp ut!?! Jag kan säga att spiken inte gjorde sig alls bra mot parketten.

Dessa fungerar alltså bra men det kan vara ide att hålla lite koll på dem och byta när de börjar bli slitna. Alternativt så se till att det är bra kvalite på grejorna.
 
jac skrev:
Filttassarna med spik i mitten sitter bra men...

...jag hade stolar med sådana för några år sedan. Efter en tid hade filten slitits ned och gissa vad som kröp ut!?! Jag kan säga att spiken inte gjorde sig alls bra mot parketten.

Dessa fungerar alltså bra men det kan vara ide att hålla lite koll på dem och byta när de börjar bli slitna. Alternativt så se till att det är bra kvalite på grejorna.
Och dessutom har de en tendens att lossna från stopparna om de är gjorda av tunn plast. Antar att det beror på att plasten tänjs när man snedbelastar benen, tex genom att gunga på stolen. Jag skulle kört på vanliga tassar med lite hjälpande lim.
 
Jag har löst det !

Filttass på tjock plast med spik i. lite lim och nu sitter de som berget !!
 
Skaffa ett gammalt skärp i naturfärgat läder, klipp/skär ner tassar till passande storlek och kontaktlimma dessa mot möbelns fot. Helt outslitligt och hyfsat osynliga. Har själv gjort detta på Bruno Mathson-stolarna.
 
Johan Gunverth skrev:
Skaffa ett gammalt skärp i naturfärgat läder, klipp/skär ner tassar till passande storlek och kontaktlimma dessa mot möbelns fot. Helt outslitligt och hyfsat osynliga. Har själv gjort detta på Bruno Mathson-stolarna.
Tack för det. Ska provas, har ett par stolar som möbeltassar inte passar på. (Ser inte klokt ut).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.