Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden. Har den kommit helt fel så flytta den gärna.

Vi har tittat på ett hus där det i beskrivningen står följande:
Stomme av betong (vit ytong). Bjälklag av betong (vit ytong).
Efter lite googlande så blir vi ändå inte mycket klokare på vad det är.

Någon som kan förklara?
Och är det risk för radon?
 
Ytong är ett svenskt fabrikat på lättbetong.
När man använde råvara (berg) som kunde vara radonhaltig så var lättbetongen för det mesta avsevärt mörkare än vad den är idag. Är den riktigt blålila så kan det vara mycket skiffer i och det är sällan bra.
Om den är vit kan det vara modernare Ytong eller Siporex. Siporex har aldrig varit radonhaltig då den gjorts av sand sedan introduktionen.

Dock ska man veta att en del hus ej har någon nämnvärd radonhalt även om de är byggda under risktiden före mitten på -70 talet. Mitt hus har 120 bq i årsmedelvärde och har samtliga bärande väggar av halvljus/halvmörk Ytong, mellanväggar av siporexplank och bjälklag av betong, Byggår 1961.
Det är helt beroende på vilket bruk och vilken bergtäkt och vilken brytning som kördes just den dagen. Mitt hus borde ha högre värden då hus i Västergötland ofta har det pga råvaran, men just min "batch" lättbetong består av en bergråvara som inte var så utsatt.

Det kan vara bra och det kan vara dåligt, radonmätning ger dig svar.
Är huset byggt på 80-talet eller senare är det med allra största sannolikhet ingen radonrisk från lättbetongen i alla fall.

Högsta radonhalter återfinns faktiskt ofta i trähus utan gjuten platta, markradon på uppemot 80 000 bq lär vara rekord och 10 000 bq inget ovanligt.

Mvh
 
Redigerat:
J.N skrev:
Huset ska vara byggt 1953: [länk]
Haha, tack, du han precis före mig. :)
 
Be att få se en radonmätning. Finns ingen sådan så ska det skrivas in i kontraktet att en sådan skall utföras och värden över xxx bq ger prisreduktion eller rätt att frånstå köpet utan ekonomisk förlust för köparen.
 
Vad bra, jag hade inte tänkt på att man kan begära en sån sak i kontraktet. Tack!
 
är värdet över 200 så räknas det som häslovådligt. tidigare så fick det vara 400 för begagnadehus och 200 för nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.