Hemmakatten
Valet av Barack Obama till USA's näste president kommer säkert att få återverkningar på Europa's ekonomi och även Sveriges. Men hur mycket? och vad? Kommer makrnaden att lugna ned sig och återhämtas snabbare än om McCain blev vald till president? Vad tror ni?
 
Den största påverkan är den stora ökningen av alla som vill skriva artiklar på ämnet "vilken påverkan får Obama på..." ;)
 
Hemmakatten
Nja, den stora ökningen av artiklar och inlägg har även de en påverkan på världsekonomin. Jag vill påstå att Obama har en mer lugnande inverkan än McCainpå världsekonomin.Huruvida det har en påverkan i Sverige må vara osagt. Men visst är det intressant att få ta del av andratycker.
 
Jag var i USA en månad i somras, precis när valkampanjen drog igång med partiernas stora konvent. Det som slog mig var att Obama verkligen har fotfolkets stöd. Det syntes också igår när Obama hade valvaka i Chicagos park med en miljon människor, medan McCain hade valvaka på en golfklubb med några hundra inbjudna gäster.

Av vad jag såg och hörde så är det framför allt två saker som Obama vill göra som kan påverka övriga världen i stort. Det ena är att han kommer värna mer om amerikanska jobb. Vi kommer få se mindre frihandel, mer tullar och kanske en annan ton gentemot Kina. Det kan göra det svårare för svenska exportföretag att sälja till USA.

Han har också lovat omfattande satsningar på alternativ energi. Till skillnad från republikanernas "Drill, drill, drill" så pratade han om vindkraft och kanske också solenergi. Om USA behöver köpa mindre olja och kol, kan vi få kraftigt sjunkande energipriser.

Sedan hoppas jag att han kan skapa ett amerika som världen tror på, som är "the good guys" och som kan påverka världen till det bättre. Inte genom att med vapen i hand starta krig mot allt man anser vara fel, utan genom att hjälpa världen övervinna problem. Då kan vi få se en bättre värld om några år, där huspriserna stiger därför att fler människor känner framtidstro.
 
Lite lustigt tycker jag allt det är att skillnaden blev så liten i antalet röster, Obama 52% McCain 46%.
 
Hur menar du lustigt? Menar du att du förväntade dig större marginal till Obamas fördel?

Nu hamnade vi kanske utanför ämnet iof.
 
Ja, det gjorde vi nog. Lustigt pga
1) Medialt mycket större övertag för Obama i denna del av världen
2) Alla hade helt räknat ut McCain
3) Elektorsrösterna visar på betydligt större majoritet
4) Demokraternas prat i förra valet om 'popular vote' och att Bush inte hade flest röster.
 
USA:s valsystem får en del effekter som kan verka smått absurda för oss, men som regel räcker det med några få procents övertag så vinner man stort.

I mellanvästern och södern finns det många stater som McCain vann med 20-30% övervikt. Klassisk jordbrukarbygder, låg utbildning, nybyggarättlingar som för tre generationer sedan var cowboys som släckte törsten på salonen. Att de skulle rösta på en Harward utbildad svart man som pratar och pratar är väldigt långsökt.

Amerikanska val brukar bli jämna, precis som svenska folkomröstningar. Det finns alltid tillräckligt många som vill kunna säga "skyll inte på mig, jag röstade tvärtom" för att de flesta val med blott två alternativ skall bli mycket jämna.
 
Kan inte undanhålla er detta:

Stod inne på en Starbucks i Virginia på morgonen efter valet och väntade på min "Triple-Shot Venti Wet Cappuccino" för det facila priset av dryga $4 när jag hörde en upprörd dam tala i sin mobil:

"I can't BELIVE this. These kids (unga Obama-väljare) know nothing! I am a very FACT-ORIENTED person and I KNOW that the Bush policy is best for the country.."

Man undrar vilket sub-set av fakta hon syftade på.. :rolleyes:
 
Det är med val i USA lite som med Gotland Runt: Dyraste båten vinner alltid!

Den finansiella eliten hade bestämt sig för regimbyte. Och då blev det mycket riktigt regimbyte. För att platsa som "världens största demokrati" har USA nämligen ett extremt lågt valdeltagande. I denna sammansatta nation är folkväldet mer en angelägenhet för den medelklass som bryr sig om barnens college än för den arbetarklass som kämpar för att behålla sitt hem.
 
Obama vann faktiskt flest nya anhängare (jämfört med föregående presidentval) inom grupperna svarta, hispanics och unga. Framförallt hispancis har tidigare varit starkt republikanska.

En sak som var slående jämfört med tidigare val var att media, främst radio och TV-stationer med svarta som målgrupp var mycket aktiva med att få sina lyssnare att registrera sig som röstberättigade och även att faktiskt rösta. Utan att veta exakt, så tror jag att detta var en viktig faktor eftersom valdeltagandet, precis som billy_baver skriver, vanligen är mycket lågt.
 
Mikael_L
Ja det var ju en sak vi funderade över någon dag efter själva valet ...

Vad blev valdeltagandet egentligen vid det sista presidentvalet?

Jag försökte hitta det då, men lyckades inte ...
 
Valdeltagande hamnade på runt 60 procent av de röstberättigade. Hösten 2004 deltog 123 535 883 väljare, vilket var extremt för USA. I år blev de faktiskt så många som mellan 126 och 128 miljoner (jag har inte heller hittat annat än preliminära siffror). Men då ska man veta att antalet röstberättigade har ökat med 6,5 procent.

USA:s demokrati är så "fin" att man bara med svårighet fattar hur den egentligen funkar ....
http://www.usaval.se/president/obama-vann-nevada-trots-farre-roster/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.