Hade tänkt satsa på PVC-fönster pga pris och lite underhåll.

Passade på att kolla på en hel del leverantörers fönster på hem- och villamässan och blev riktigt besviken. De såg ut som skräp!
Hur har ni andra som skaffat PVC tänkt, har ni svalt utseendet och gått på priset, eller har ni hittat en modell som ser bra ut?

De jag kollade på hade följande brister (enligt mig):

* Gerade skarvar, såg inte bra ut.
* Skarvarna var stora och med en ful "fog". Syntes på långt håll.
* Helt fel färg, kritvita istället för t.ex. "Stockholmsvita" 0502-y. Allt annat vitt (foder m.m.) skulle se skitigt ut bredvid fönstret. Detta tycker jag syns tydligt på bilder som finns både i forumet och hos leverantörer. "Titta där, plastfönster" ;)
* Hög profil på karm+båge. Speciellt om man vill ha utåtgående. Och det vill jag ha, så att blommorna står kvar.
* Gångjärn av plast (på vissa modeller), fönster och dörrar. Såg plastigt ut, vilket det iofs va :)

Många trådar jag kollat handlar om bra pris, vilket jag lyckats hitta. Men kan någon rekommendera en leverantör vars PVC-fönster ser bra ut? Framförallt "vanligt vita"
 
Huruvida PVC-fönster är snygga eller inte är nog en smaksak och mycket beroende på var de sitter, men...

Att få tag i utåtgående PVC-fönster med smal karm är nog nära nog omöjligt. (Vilket är synd.)

Jag har en utåtgående fönsterdörr av PVC och där är gångjärnen ganska stora och och täckta av plastkåpa. Karmen är väldigt hög/bred och det är inte optimalt men funkar på en fönsterdörr, skulle inte ha utåtgående på fönstren eftersom det blir för klumpigt utseende.

Jag har numera PVC-fönster (inåtgående med tilt) i hela huset utom i ett litet fönster i köket vid köksbänken (8x6) där jag fick lova att ta ett träfönster eftersom jag ville ha det utåtgående och samtidigt ha lite glasyta kvar.
 
Hur blev det med färgen, hittad du fönster i 0502-y, eller har du valt att måla foder m.m. kritvitt? Eller har du flera vita nyanser bredvid varandra?
 
Mina fönster är vit-vita, och till detta har jag satt ljusgråa plåtfoder. Huset är i övrigt ett vitt mexitegelhus. Tycker själv att det blev bra.

På insidan har jag målat smygarna i samma vita nyans som fönstren.

före-och-efter-bilder på fönstren (hyggligt dålig färgåtegivning i och för sig)
http://www.byggahus.se/forum/560839-post102.html
 
De enda med lägre profil (karm+båge) som jag hittade (för ca 2 år sedan) är FönsterGruppen.

Jag skulle inte kalla mina fönster för krit-vita (FönsterGruppen RAL 9010), däremot är vit fog krit-vit. Svårt detta med vit färg, vit är inte vitt. Jag kommer att måla fogen, som jag just nu i dagarna håller på att kleta på runt fönstren. Skillnaden mellan fog och fönster färg varierar med ljuset ute. Olika stor skillnad om det är soligt, molnigt eller skymning.

Har gömda gångjärn, så de syns inte alls.

Vanligt folk, verkar inte se att det är PVC. Å andra sidan kanske inte 'vanligt folk' vet att det finns plast fönster.
 
foppa72 skrev:
Mina fönster är vit-vita, och till detta har jag satt ljusgråa plåtfoder. Huset är i övrigt ett vitt mexitegelhus. Tycker själv att det blev bra.

På insidan har jag målat smygarna i samma vita nyans som fönstren.

före-och-efter-bilder på fönstren (hyggligt dålig färgåtegivning i och för sig)
[länk]
Har också satt in nya pvc fönster och ska till att ordna med fönstersmygar. Dilemmat är bara att få rätt vit färgkod. Har hört olika bud - någon har RAL 9010, nån annan 9016.

Fick du färgkoden från din fönsterleverantör, eller hur gjorde du för att få fram rätt vit nyans till smygarna?

//Fran
 
Fran skrev:
Har också satt in nya pvc fönster och ska till att ordna med fönstersmygar. Dilemmat är bara att få rätt vit färgkod. Har hört olika bud - någon har RAL 9010, nån annan 9016.

Fick du färgkoden från din fönsterleverantör, eller hur gjorde du för att få fram rätt vit nyans till smygarna?

//Fran
well, jag var inte så sofistikerad, jag köpte vit blank färg för snickerier och målade. Har inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara någon nyansskillnad. Så ser det i alla fall inte ut, men det klart att det kan vara så.
/fredrik
 
foppa72 skrev:
well, jag var inte så sofistikerad, jag köpte vit blank färg för snickerier och målade. Har inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara någon nyansskillnad. Så ser det i alla fall inte ut, men det klart att det kan vara så.
/fredrik
Låter nog som du har fått rätt vit färg till smygarna :) annars hade du nog sett om det var väldigt olika nyanser :D.
Får nog köpa ett par provburkar o testa mig fram. Beckers har ju "vit" färdig färg så det får nog bli första chansningen.
Tackar!
//Fran
 
Jag kanske är skadad när det gäller färger, det är inte många som verkar störa sig på färgproblemet. Jag har flera gång åkt förbi hus och från bilen sett att fönstren är PVC pg.a. att de "lyser" vitt. Har sedan åkt närmare och kollat och fått det bekräftat.

Ni som nämner att ni har PVC-fönster och problem/lösningar för dessa; Det blir enklare för oss andra att förstå och jämföra om ni nämner vilka fönster ni har, precis som Mich gör (tack för det!). Pratar ni om samma eller olika fabrikat?
 
Bnicke skrev:
Hade tänkt satsa på PVC-fönster pga pris och lite underhåll.

Passade på att kolla på en hel del leverantörers fönster på hem- och villamässan och blev riktigt besviken. De såg ut som skräp!
Hur har ni andra som skaffat PVC tänkt, har ni svalt utseendet och gått på priset, eller har ni hittat en modell som ser bra ut?

De jag kollade på hade följande brister (enligt mig):

* Gerade skarvar, såg inte bra ut.
* Skarvarna var stora och med en ful "fog". Syntes på långt håll.
* Helt fel färg, kritvita istället för t.ex. "Stockholmsvita" 0502-y. Allt annat vitt (foder m.m.) skulle se skitigt ut bredvid fönstret. Detta tycker jag syns tydligt på bilder som finns både i forumet och hos leverantörer. "Titta där, plastfönster" ;)
* Hög profil på karm+båge. Speciellt om man vill ha utåtgående. Och det vill jag ha, så att blommorna står kvar.
* Gångjärn av plast (på vissa modeller), fönster och dörrar. Såg plastigt ut, vilket det iofs va :)
Man köper inte PVC fönster för att de är snygga.
Man köper dem för att de är så otroligt bra.
Visste du att det innanför plastprofilen sitter en svetsad stålprofil ?
Gångjärnen och låsmekanismen är vida överlägsna smäcket som sitter på träfönster.

Det finns inga gångjärn i plast vad jag vet, det finns däremot små smäckra plast höljen över stålgångjärnen vilket kan se ut som om gångjärnen är i samma plastmaterial som fönstren.
Vill du ha utåtgående ska du välja något annat, PVC fönster är grymma men det ska vara inåtgående Dreh-Kipp.

Mvh
 
Snailman
Det sitter visst bara stålprofil i de största fönstren...
 
Snailman skrev:
Det sitter visst bara stålprofil i de största fönstren...
Nja, stålprofilen sitter i alla fönster, oavsett storlek.
 
Snailman
Detta är vad en återförsäljare sagt till mig, man tycker ju de borde veta..

de började med stålprofil när de var större än 1500mm på ett ungefär
 
Snailman skrev:
Detta är vad en återförsäljare sagt till mig, man tycker ju de borde veta..

de började med stålprofil när de var större än 1500mm på ett ungefär
Nja, vad jag vet har alla stålprofil.
Typ, så här - http://kronfonster.se/fonstersystem.htm
 
Snailman
Tills jag överbevisats:) , så tror jag bara det är stålprofil i fönstren om man har fått ett muntligt eller helst skrifligt besked om saken, efter att man har frågat om just denna sak...

Det vore ju ganska dumt av en säljare att säga att den saknar stålprofil trots att den är med på sprängskissen (vilket den var) om så inte är fallet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.