Vi har köpt ett nytt hus som byggs av NCC som slutbesiktigades idag. Köksbänken är en laminatskiva som de hade levererat i två delar som är ihoplimmade. Det är en stor, synlig skarv mellan delarna och det skiljer ca 1 mm i höjdled mellan dem. Skarven ligger mitt emellan spisen och diskhon och är den del som vi lär använda mest när vi lagar mat.

Besiktningsmannen (anlitad av NCC) säger att det får man acceptera, men en annan kvinna som var med berättade att Myresjökök (som levererade köket) ibland levererar köksbänken i en del och ibland i två delar. Det verkar alltså inte finnas något hinder för att leverera den som en stor del. För att göra en jämförelse, ingen skulle acceptera att de sågar itu och limmar ihop ytterdörren.

Är det någon som kan något mer om det här? Måste vi acceptera det?
 
Kan tyvärr inte svara på juridiken, men jag ger dig mitt stöd iaf. En skarv med nivåskillnad mitt i arbetsytan skulle jag bli väldigt irriterad på.
 
Det låter riktigt kass! Inte bara fult utan också ett säkert sätt att få laminatskivan att suga fukt- haverera... Ta gärna en bild, blir lite nyfiken...
 
Personligen skulle jag inte acceptera en skarv om skivan inte är så pass lång att det helt enkelt blir nödvändigt att skarva av den anledningen. Hur långa är delarna?

OM en skarv behövs så skall det förstås inte glipa på det sättet du beskriver, så någon form av bakläxa lär det hela resultera i...
 
bygga_bo skrev:
Personligen skulle jag inte acceptera en skarv om skivan inte är så pass lång att det helt enkelt blir nödvändigt att skarva av den anledningen. Hur långa är delarna?

OM en skarv behövs så skall det förstås inte glipa på det sättet du beskriver, så någon form av bakläxa lär det hela resultera i...
Nej, dessutom brukar man skarva på smidigare ställe, tex vid en häll. (Åtminstone vid granit)
 
Jag tackar för svaren. Jag kan tyvärr inte visa någon bild. Jag tog aldrig ett foto av det och jag har inte tillträde förrän till efteresiktningen om två veckor.

Längden (uppskattning från ritning) är 3,8 m och Myresjökök berättar att de normalt har en maxlängd på 3,58 m så det verkar som att det behövs en skarv, men då borde den dels vara bättre gjord och dels sitta på ett bättre ställe. Vid spishällen lät som ett bra förslag.

Har ni något tips på hur jag bäst argumenterar om det med NCC?
 
Konstigt. Är skivan extremt lång?
Och jag håller med, skarven borde ha varit runt hällen eller någon annanstans än mitt i arbetsytan. Det borde Myresjökök ha koll på också om de nu väljer att leverera skivor i flera delar. Dessutom ska ju köksbänkskivor skarvas med spår och kex, så 1 mm höjdskillnad på en skarv av köksbänk, oavsett placering, är inte heller OK.
 
Köksbänken måste vara 3,8 meter för att inte behöva skarvas. Myresjökök levererar bara bänkskivor i laminat upp till 3,58 meter.

Nu har NCC hört av sig och de har lovat göra om skarven, men de vet ännu inte hur. De menar också att de valt den platsen och att alla andra husen som de bygger i området har en skarv där också.

Att de gör om skarvningen är det viktigaste för mig. Att placeringen av den är där den är är trist men det kan jag leva med .

Om de måste byta ut allt så lovade de att höra av sig och jag kommer i så fall göra mitt yttersta för att de ska kunna köpa in en bänkskiva som är tillräckligt lång - även om det blir massivt trä som måste oljas regelbundet (vilket jag har idag och ogillar).
 
Om de nu ändå ska göra om skivan så kan de väl skarva den på ett bättre ställe?
 
ogren skrev:
...Köksbänken måste vara 3,8 meter för att inte behöva skarvas. Myresjökök levererar bara bänkskivor i laminat upp till 3,58 meter.

Nu har NCC hört av sig och de har lovat göra om skarven, men de vet ännu inte hur. De menar också att de valt den platsen och att alla andra husen som de bygger i området har en skarv där också...
Det skulle inte förvåna mig det minsta om skarven sitter ungefär 22 cm förskjuten i husen, speciellt om den inte har synliga ändkanter. "Spillbiten" (3,36 m) från hus 1 hamnar i hus 2 osv. Sen debiterar de förstås för två bänkskivor per hus och gör sig en extraförtjänst på det sättet... Antar att du inte har fått åtgången av bänkskiva specificerad?
 
NCC påstår att alla husen har skarven på samma ställe. Egentligen menar de nog att det är bara de husen som har infälld diskbänk som har skarven på samma ställe (de andra behöver inte skarva), men poängen är iaf att de knappast låtit oss ta del av andras spillbitar.
 
3.58 som längst är berende på vilket laminat det är. Tror de grejar laminat ända upp till 4.05 eller 4.08.
 
Nu har jag fått svar av NCC att de anser att höjdskillnaden mellan de skarvade bänkskivorna (ca 1 mm) är inom toleransen. Jag kan tyvärr inte fotografera det ännu. Jag kan göra det om 2 veckor när vi har flyttat in.

Jag tänkte inte ge upp så lätt utan funderar på hur jag kan gå vidare. Har ni något förslag? Ska jag anlita en egen besiktningsman som inte är betald av NCC, ska jag anmäla till ARN eller rent av stämma dem? Det sistnämnda kommer jag inte göra om jag inte är helt övertygad om att jag har rätt.
 
Hur kan man tycka att en höjdskillnad på 1 mm mitt på en bänkskiva är normal tolerans??? 0,1 mm borde det vara tycker jag.

Har de haft silikon eller lim på fogen? Med så hög skarv måste ju spånet i skivan titta fram där om den är 1 mm. Då kommer det att suga vatten när du torkar så att laminanet kommer att resa sig. Det blir ju också stor risk att ni slår sönder laminatytan på den övre skivan.

Vi har just limmat ihop våra skivor (i vinkel). På den instruktion vi fick till dem var det en tydlig bild på att man skulle ensa skivorna i höjd innan man skruvade ihop beslagen. Det var lite svårt att få det helt plant, man kan fortfarande känna skarven, men 1 mm, det är ju löjligt. Så snett kan det ju knappast bli om man har kexat skarven. För det förutsätter jag att de har gjort om det redan från leverantören var meningen att skivorna skulle skarvas.
 
Två dagar före tillträdet begärde jag överbesiktning av skarvningen köksbänkskivorna och av någon konstig anledning så åtgärdade NCC den dagen efter trots att de tidigare sagt att det inte skulle gå utan att byta ut skivorna helt. Resultatet blev inte bra (betydligt sämre än skarvningen av bänkskivorna i tvättstugan) men antagligen tillräckligt bra för att det ska godkännas vid en besiktning.

Nu hoppas jag bara att NCC åtgärdar de ca 10 punkter som återstår trots att vi har haft tre besiktningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.