Det ena problemet inträffar 2-3 ggr om året, med att värmen till elementen stiger ohejdat upp till 80 grader. I våras mätte vi givaren utomhus och kom fram till att den verkar fungera. Till systemet har vi kopplat på vattenburen golvvärme med egen cirkulationspump.

Det andra problemet är att tappvarmvattnet är rent kallvatten under några minuter när man börjar tappa varmvatten. Just när man startar att tappa vatten så är det ljummet och forstätter att öka i värme till riktigt varmt för att efter det gå ner till rent kallvatten i några minuter innan normatl varmvatten kommer.

Vi har bytt delen AVTQ för ca ett halvårsedan då det "susade" om vår anläggning och vi kunde inte reglera tapp varmvattnet, utan det var alltid kokhett.
Läser man intstruktionen för AVTQn och styrventilen (den man ställer in hur varmt vatten man vill ha) så står det att den arbetar med en fast tomgångstemperatur på 35 grader men det fungerar ju inte alls för oss eftersom det är rent kallvatten som kommer ut i början. Läser man vidare i servicehandboken så tycker de att man ska lufta kapillärrören (slangarna) från stryrventilen och det har vi gjort utan bättre resultat. Man ska också ta bort hatten på styrventilen och trycka in pinnen bakom hatten för hand samtidigt som man har varmvatten i gång för att se att ventilerna fungera och de fungerade när vi provade.

Har någon här på forumet haft samma problem eller hört ovan problem och kan berätta om hur åtgärda dem?
 
Fick ni bort suset?
 
Ja, faktiskt.
 
Vilken storlek har du på avtqn? I äldre växlare var ofta avtqn överdimensionerad vilket gör att man får rejäla svängningar i början av en tappning. Ett annat vanligt fel är att man har överledning i blandare, d.v.s. det läcker över kallvatten in på varmvattnet någonstans i huset och stör avtqns tryckreglerande del. Detta fel kan du lätt lokalisera genom att stänga av inkommande kallvatten till växlaren och pröva spola varmvatten i alla kranar i huset. Kommer det inget vatten så har du ingen överledning. Motionering av ventilen från ändläge till ändläge (många gånger) samtidigt som man spolar varmvatten för fullt luftar kapillärrören och rensar eventuell skit. Ha inte för hög inställning på varmvattentempen heller, det sabbar regleringen. Mellan 50-55gr är bra, inte högre...

Här finns lite mer matnyttigt att läsa:
http://www.swetherm.se/docs/VartAttVeta.pdf
 
Jag har samma problem med nästintill kokande varmvatten...

Har en gammal anläggning, försökt lufta kapillärrören och motionerat ventilen många gånger/timmar..

Varmvattenanläggning med kopparledningar och sensor på en övre avtagbar del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ventilmekanism och kapillärrör i en värmesystemsanläggning som kan ha givarproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag ha något problem med givaren som går in i toppen på avtq:n?

Mycket tacksam för all hjälp!
 
J _JpK_ skrev:
Jag har samma problem med nästintill kokande varmvatten...

Har en gammal anläggning, försökt lufta kapillärrören och motionerat ventilen många gånger/timmar..

[bild] [bild]

Kan jag ha något problem med givaren som går in i toppen på avtq:n?

Mycket tacksam för all hjälp!

Beskriv gärna ditt problem exakt.
Bästa sättet att motionera ventilen är att skruva ut ratten helt, sen använda rattens baksida för att trycka in piggen snabbt upprepande gånger. Ibland kan det ha fastnat smuts som man får bort på det sättet.

Får du skållhett även om du skruvar ut ratten helt?
 
K Krukmakaren skrev:
Beskriv gärna ditt problem exakt.
Bästa sättet att motionera ventilen är att skruva ut ratten helt, sen använda rattens baksida för att trycka in piggen snabbt upprepande gånger. Ibland kan det ha fastnat smuts som man får bort på det sättet.

Får du skållhett även om du skruvar ut ratten helt?
Problemet är att vattnet är skållhett, trots att ventilen är urskruvad max, alltså mot kallaste.

Jag har provat att lufta som du beskriver, många gånger snabbt och länge. Men upplevde ingen direkt skillnad.
Känns som att jag gjort det tillräckligt mycket för att luften skall tvingas bort
 
J _JpK_ skrev:
Problemet är att vattnet är skållhett, trots att ventilen är urskruvad max, alltså mot kallaste.

Jag har provat att lufta som du beskriver, många gånger snabbt och länge. Men upplevde ingen direkt skillnad.
Känns som att jag gjort det tillräckligt mycket för att luften skall tvingas bort
Låter tyvärr som det bara är att byta ut AVTQ ventilen och kallvatten ventilen(den du skruvar på). Dyrt tyvärr, runt 7000....
 
K Krukmakaren skrev:
Låter tyvärr som det bara är att byta ut AVTQ ventilen och kallvatten ventilen(den du skruvar på). Dyrt tyvärr, runt 7000....
Ja det verkar inte bättre tyvärr :/
Får be röris komma och kolla och se vad han kan hitta på. Tror inte jag byter denna själv, känns bökigt
 
S
fjärrvärme fel, kontakta det lokala fjärrvärme-bolaget
 
S stenna skrev:
fjärrvärme fel, kontakta det lokala fjärrvärme-bolaget
Du menar att vattenfall skulle hjälpa mig med detta?
 
Rör inga kranar , det kan kn komma 110 C vatten då denna VV-ventil är direkt mot fjärrvärmen, har ni serviceavtal, oavsett ring dom och fråga om byte av VV-ventilen.
 
J _JpK_ skrev:
Du menar att vattenfall skulle hjälpa mig med detta?
Dom har ju tekniker anställda eller anlitade som jobbar med just fjärrvärme.
Finns ju ett helt fjärrvärmenät som behöver dagligt underhåll, så ett gång tekniker finns det nog.
Dom brukar ha bättre kunskap om din central och förmodligen billigare än en rörmokare :)
 
Här har fjärrvärmebolaget servicepersonal som gör reparationer på kundernas fjärrvärmecentaler.
givetvis tar de betalt. De har bra koll på just fjärrvärmecentralern...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.