Sotarn var här och provtryckte vår öppna spis idag. Det gick åt helvete....
Alternativen är glidgjutning eller stålrör. Pian är rak och cirkus 9 meter. Vad är bäst, vad är billigast ?
Vilka nitar kan man gå på ? Ni där ute vet ju allt...
 
Hejsan..!

Glidgjutning kostar ca 1500 - 2000kr
Det verkar som om skorstens folk föredrar att dra rör om det är en oljepanna, medans om det är Vedeldning så brukar dom föredra glidgjutning...

Vet tyvvär inte priset på stålrör.. :-/

Sen kan det kosta mer om du tex har en lång skorten ovan tak då måste dom bygga en plattform vilket tar tid = pengar...

Att tänka på med glidgjutning är att regnar det så kommer regnet ner i spisen då skorstenen inte suger åt sig vattnet längre.. så någon form av skorstens skydd är nog att föredra.. ;)
 
Jag glidgjöt till öppna spisen samt stålrör till dåvarande oljepannan (numera pellets). Gick på ca 1000:- /m (det var för 5 år sedan) vilket jag än valde. Det fanns en anledning till vad jag valde men det kommer jag inte ihåg.
 
Rekommenderar en renovering, det du kallar "glidgjuta". Du bibehåller flexibiliteten och stabiliteten i skorstenen, dessutom förlorar du ingen area i pipan.
Jag betalade 5000 Kr i grundavgift inklusive 5 m piplängd för två år sedan, eftersom min pipa var just 5 m så minns jag inte vad ytterligare meter kostade.
 
Det är egentligen sjukt vad man betalar för att renovera en skorsten. Svärfar har meckat ihop en konstruktion för att glidgjuta pipor. Är man normalhändig är det ju enklare än mycket annat man gör på ett hus.

Konstruktionen består av ett par, tre fyrkantiga gummibitar ca 15x15 cm modell styv.
Dessa är genomborrade i mitten av ett gängstål på ca 40 cm långt.

På båda sidor om gummilapparna har han monterat blyvikter och plåtar (ca 10x10 cm) som tynger ner och styvar upp konstruktionen.

Alltihopa är ihopskruvat med muttrar på gängstålet.

Till denna konstruktion har han satt en vajer i gängstålets ena ända.

Vajern är ca 15 m lång och fastsatt i ett vajerspel.

----

Hur gör man?
Glidgjutprylen sänks ner i botten av pipan. Därefter kastar man ner rätt sorts bruk i pipan. Sedan vinschar man upp hela prylen sakta. Gummiflärparna trycker ut bruket i sprickorna.

Visst krävs det lite övning, men det är ju inte rocket science vi talar om....

 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Har för mig att vi diskuterat detta förut... Nej det är inte rocket sience det handlar om! Lätt som en plätt att göra själv det finns egentligen bara ett litet aber och det är att det speciella bruk som används inte säljs till privatpersoner förmodligen av den enkla anledningen att man får garanti på att bruket verkligen håller tätt ett visst antal år! I syfte att undvika reklamationer som har att göra med handhavande fel säljs förmodligen därför bara bruket till licensierade personer!
 
Oj glömde ju att svara på frågan - jag tror insatsrör är billigast men minskar ju arean i skorstenen vilket inte är så bra när man eldar med ved. Gkidgjutning är bäst men dyrast och som sagt ingenting man gör själv!
 
co skrev:
I syfte att undvika reklamationer som har att göra med handhavande fel säljs förmodligen därför bara bruket till licensierade personer!
En kompis skickade efter bruk för några veckor sedan och han är allt annat än licensierad, kravet för att få handla var att man hade f-skatt och det är ju många som har.....

Visst var det dyrt men bruket skulle ju blandas ut med både murkalk och ytterligare något bruk (KC?) innan man använde det, priset stannade ganska så precis på 100 kr/meter för en stor pannpipa.

Däremot att som Fasting65 skriver att sänka ner något för att sedan dra det upp genom pipan tvivlar jag på, jag har ju både sett proffs och amatörer dra pipor och bägge högg upp ett hål i botten, kopplade på en wire/ett rep och pressade in en "but" bestående av skumgummimadrass........gäller det bara någon enstaka pipa så är det nog enklare att få ett bra resultat på det viset än att exprimentera med gummilappar, gängstång, plåt och blyplattor.......
 
Glöm bara inte att det krävs 3-5 dragningar och därefter gärna besiktning via kamera i pipan
 
0840 skrev:
Glöm bara inte att det krävs 3-5 dragningar och därefter gärna besiktning via kamera i pipan
Glömmer gärna det eftersom två dragningar med ett dygn mellan oftast är fullt tillräckligt!
 
Haagbard:

Okej, jag vet inte riktigt om han släpper ner denna konstruktion eller om han drar upp den nerifrån, men konstruktionen är tydligen designad av en murare, så helt galet lär det inte vara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.