hej!

Är det ngn som har egen erfarenhet av skorstensfria mobila öppna spis? Jag har hittat en sajt som heter artdecokamin.se. Känns det äkta? Hur funkar det med bränslet, verkar gå åt mkt till lite "brinntid" tycker jag. Är det knöligt att administrera? Vad kostar bränslet? Hur stort fritt utrymme krävs runt omkring. Blir det ngn uppvärmning på köpet?

Finns det några andra bättre alternativ om man vill ha en "brasa" i en lägenhet?

Tacksam för svar  ::)

 
Fy tusan vad hemskt. Men den var felmonterad på väggen och ramlade ner.
 
De är rätt fina, se bla. www.fireofsweden.se som har lite olika modeller.

Min erfarenhet är dock att det blir en svag "kemisk" lukt i rummet, vet
att det finns bränsle som knastrar som riktigt ved. Tror att det var REALFLAME
det hette.
 
Realflame säljs på sina håll i sverige, priser runt 7kkr. Kolla gärna in www.realflame.com så ser ni modeller och priser som gäller i U.S.A
 
Jag såg Ernsts öppna spis och jag tyckte den var tuff men lite liten.
Vill man ha en ännu mer realistisk brasa finns något som ser ut som tjocka rökelsepinnar som man tänder på och dessa gör att det även luktar riktig brasa :).

Kan man använda gas istället för gel? Jag har ju stadsgas i min lgh och den är ju "gratis" eftersom det är en fast årsavgift. Borde bara vara att låta någon dra ledningar och skaffa munstycken?

Mvh Mikael (nyregistrerad men har surfat runt här ett tag)
 
Använder du stadsgas till annat än matlagning så brukar man få ett annat upplägg, dvs med pris / förbrukning istället för fastpris. Gaskaminer för fast installation är betydligt vanligare i U.S.A med flashiga funktioner som fjärrstyrning mm. :)

Vad jag har sett går kaminerna på runt 30kkr i sverige.
 
Måste man anmäla att man har en öppen gasspis? Vad de inte vet har de inte ont av :cool:. Jag kommer att plocka bort gasmätaren och detta måste man ju anmäla.

Är det några andra hinder att använda stadsgas?
 
Eftersom man inte får utföra arbeten på gasledningar på den fasta installationen inomhus på egen hand så tror jag det blir svårt att komma undan.
 
Vet någon var informationen om den där spisen om Ernst byggde i Nya Rum finns? Kollade på siten men hittar inget!
 
Det skall finnas på hemsidan, jag har själv sett det. Annars får du se hela programmet som också finns på deras hemsida (det var det om det italienska rummet).

Du kan också titta på http://www.elb.a.se/ för bränslen etc.
 
Finns det inte billigare biobränsle någonstans än vad de kostar på länkarna ovan? Vad är så unikt med biobränsle? Går det inte att elda med något annat billigare brännbart som inte sotar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.