Skall sätta in ett antal brytare och uttag i mitt nybyggda garage. Dock har jag sedan länge spräckt min budget och alla kostnader som nu tillkommer svider extra mycket. Jag har haft min svåger (elektriker) att koppla in allting och dela upp det i grupper etc etc. Nu skall jag bara köpa brytare och uttag.

Vad jag kan förstå så finns det en hel uppsjö att välja bland, och hade jag haft kapital hade jag naturligtvis satsat på något riktigt bra (ELJO?), men nu är ju inte riktigt situationen sådan.

Med tanke på att jag skall ha dem i garaget så har jag inte jättehöga krav på att dom skall vara "kosmetiska".

Har kollat på Clas Ohlsons uttag i "Cotech" serien, ser och känns helt OK, nån som har erfarenhet av dessa?

Dom är ju onekligen billiga och ser helt "vanliga" ut.....

Åsikter?
 
Har testat lite olika billighetsprylar men i detta fallet är det troligen så att man får vad man betalar för. "Praktikern" har (hade?) 25-kronors uttag tex men det är ju inte så att de faller i bitar utan har funkat6 i många år nu. Harald Nyborg har även han billga saker men jag har för mig jag gillade kvaliteten på detta lite sämre. Men känns Klas Olsons uttag bra är det väl bara att satsa på dem, det är väl nästan som så att du får 4 uttag där till priset av 1 "märkesuttag"?
Så länge de är godkända och man är medveten om kvalitén är allt bra tycker jag..
Går ju alltid att byta dem sen ifall du vinner på lotto.
 
Jag har också köpt dem, utan problem.
 
köp inte julas "anslut"-serie bara så är det frid och fröjd, du får vad du betalar för, förutom jula-uttag, där får du en påse jordnötter...
 
Skippa en kväll på krogen och köp eljo/elko istället :)
 
Köp inte Malmbergs, om du inte vill använda hammare för att få i stickpropparna sen förstås.
 
Strömbrytare från Ö&B eller Classe funkar. De är ju lågbudget förstås. Uttag, som utsätts för större påfrestningar, kan du kosta på lite mer om kassan tillåter. Att köpa billiga först och byta till bättre sedan blir dyrare än att köpa rätt från början. Kanske har du kredit hos svågern?
 
säljer inte classe eljoprylar?
 
Har aldrig haft några problem med Biltemas Liz. Inte det snyggaste men inga problem med att få i kontakter i uttagen.
 
Strömbrytare kvittar nästan vad man köper eftersom de inte vanligtvis blir utsatta för våld, vägguttag är värre om det är uttag som används ofta, oftast lite sämre plast i billigare uttag som spricker lättare vid användning, men köp billiga uttag och sen vid senare tillfälle så kan du ju köpa hem några uttag med bättre kvalitet som reserv ifall de billigare skulle gå sönder :)
 
Apropå uttag som spricker. Eljos utanpåliggande uttag ser jag väldigt ofta spruckna. Någon mer som har den erfarenheten?
 
Apropå sprickor övrigt, Elkos utanpåliggande strömställare IP56: ramen runt trycket har en tendens att spricka vid skruvskallarna. Har sett alltför många såna på senare tid.
 
bjud på ELJO uttag på tradera.com. Brukar kunna komma undan ganska billigt...
 
Rikard Ågren skrev:
Apropå uttag som spricker. Eljos utanpåliggande uttag ser jag väldigt ofta spruckna. Någon mer som har den erfarenheten?
Måndagsexemplar :) Nja, ser det sällan, brukar oftast ha varit någon form av våld inblandat. Men även så kan det bero på att när man från början monterade uttaget så drog man åt skruvarna för hårt och där blir spänningar i plasten, inget som märks vid installationen men med tiden som går så blir plasten skörare och kan spricka i uttagsbrunnarna, Drar man inte åt dom skruvarna fullt så mycket så håller de längre.
 
Det är väl det som är problemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.