Nu hoppar den verkligt oinsatte in i ämnet ventilation.

Har köpt ett enplanshus byggt 1981. Det är utrustat med frånluftsventilation med "värmeåtervinning".
Byggt av J. Matsson Byggnads AB. Förre ägaren hade invikta tummar och ett totalt ointresse för huset. Han har inga tekniska beskrivningar och bruksanvisningar. Jag har fått ritningar och tekniska beskrivningar av byggnadsnämnden men där kan man inte se några detaljer om ventilationssystemet.

Tar hjälp av den otroliga erfarenhet som forumet har samlat och hoppas få gissningar på vad det kan vara för fabrikat etc.etc.

Tack på förhand!!
 
Ta en bild på det o lägg ut ?. underlättar ju lite. =)
 
kanske en FTX-81-LLV

Nja, en bild skulle nog hjälpa en hel del!!
 
Fabrikat syns faktiskt på ens kylt, Elektro Standard. Det företaget är visst uppköpta av något annat bolag. Jag har gjort alla kanaler rena med hjälp av grovdammsugare och tyckte att luftcirkulationen förbättrades.

Försökte justera ventilerna på så sätt att duschrummet fick en större öppning och de övriga minskades något. Resulterade i spegel utan imma.

Över en del fönster finns en smal ventil som kan justeras. Kan det vara de enda som ger luft in till huset?

Lägger med några bilder: Manöverenheten, lådorna som jag tror att fläkten finns i och en skylt.

Borde inte fläkten också rengöras?
 
  • PB040009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB040010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB040011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB040013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring en vent.firma som kan mäta och justera in systemet.
Om systemet nu är felinställt, så får du Payback troligen första året.
 
Ser faktiskt ut som nån form av kylaggregat med.
Tycker den högra bilden längst ner ser ut som nån form av kompressor.
 
Är helt klart en frånluftsvärmepump.
Går kompressorn (den stora svarta grejen på 3'dje bilden).
Ta gärna en koll på vad som ser ut som ett filter före batteriet (även 3'dje bilden).
 
FrittDrag_II skrev:
Är helt klart en frånluftsvärmepump.
Går kompressorn (den stora svarta grejen på 3'dje bilden).
Ta gärna en koll på vad som ser ut som ett filter före batteriet (även 3'dje bilden).
Allt verkar fungera. Det hörs att fläkten startar och stannar vid på och avslag. Luft sugs in i ventilerna vilket känns då jag håller handen i närheten. Det jag inte kan vara säker på är om ÅTERVINNINGEN fungerar.

Vet heller inte om ventilerna är rätt inställda i de 5 utrymmen + garage där ventiler finns.

Jag vill helst känna till all utrustning i huset så detaljerat som möjligt.
 
Enkelt sätt att se om kompressor och återvinning fungerar är att när kompressorn går bör det bildas kondensvatten/is på det batteri som sitter i aggregat.
Kondensen kommer av att batteriet kyler luften och fukt från huset fäller ut på det.
 
Det är med största sannolikhet en Aquaes 480. Om kompressorn fortfarande fungerar så ring Guinness, du får troligen ett hembesök ;-)
Att justera ventilationen själv är i stort sett dömt att misslyckas.
Rengör filter , ventiler och kanaler är väl ungefär så långt man kan gå själv utan ritningar och specialinstrument.
Slå av elpatronen och se om du får någon värme överhuvudtaget från kompressorn.
 
Bas skrev: Om kompressorn fortfarande fungerar så ring Guinness, du får troligen ett hembesök .

Förstår att du menar att om det fungerar sedan 1981 är det värt en rekordnotering. Det är dessutom misskött, vanskött dvs inte skött alls. Jag håller obetingat med.

Men jisses va gla jag blir för ett tips om vilken expert jag bör kontakta. Bor i Ödeshög.
 
Redigerat:
Tror jag kan avsluta tråden. Har testat att kompressorn slår till då vattentemperaturen sjunker. Total effektförbrukning då systemet arbetar (fläkt och värmepump) endast 290w. Termostaten ställdes in på 60 gr vattentemperatur och det kunde konstateras att det behövdes ett ordentligt spolande av varmvatten innan termostaten slog till för vanliga värmepatronen. (på 50gr).

Hur man skall balansera luftflödet in i olika rum är fortfarande på experimentstadiet.

Tack för alla tips som ledde mig fram till målet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.