F
Idag påbörjades stomresningen av vårat egendesignade och hemmaritade hus. Leverantör är Arvidssons snickeri. Flöt på hur bra som helst, Arvidsson är grym.... 2h och 15 minuter från första väggelement till sista. Miljöskadad som jag är av mekbranchen så var jag inställd på att allt inom en cm är rätt och allt inom 2cm OK men jag är imponerad av millimeter precision på väggelementen, allt stämde ta mig tusan på 2mm eller nåt sånt.

Gavelspetsarna, takstolarna (otroligt höga och otympliga) och omlastning och lossning av material tog resten av dan. Imorgon fortsätter snickarna med råspont, papp och läkt. Jag räknar med tätt hus imorgon.

Känns skönt att lämna dom dryga tråkiga markjobben bakom sig och lämna över till riktiga snickare.

Bildblogg från stomresning : axeale114.blogspot.com
 
Ser jädrit bra ut de där :)...keep up the good work

/Jimmy i Karlstad
 
Hej,

Släng gärna upp lite mera info om huset. T.ex hur stort, kanske en skiss på planlösning, så att man kan få en "bild" på hur huset kommer att bli.

/L
 
Hej, Vi vill också bygga med arvidssons snickeri. Men jag har en fråga. Hur är det med monteringen? Ingår den eller betalar man extra för den? Och i så fall, har du lust av avslöja den siffran för mig. :)
Tacksam för svar.

Lycka till med huset, det var jättefint.
 
F
Stomresning ingick inte i vårat pris. Det vi köpte var byggsatsen (dvs prefab väggar, takstolar och allt löst material) levererat till arbetsplatsen samt kranbil för stomresning samt en snickare från Arvidsson förutom Jörgen (han är tydligen alltid med vid stomresning). Jag hade själv 3 snickare på plats. Första dan då Arvidsson + snickare var där så restes väggarna och takstolarna lyftes på.

Snickarna räknar med ca 1 vecka för att färdigställa utvändigt vilket då blir ca 40*3*440= ca50000-55000 totalt för stomresning. Jag återkommer när jag vet vad det faktiskt kostade.
 
F
Idag så stomreste vi garaget. Snabba ryck, sista takstolen på plats innan Kl 11.

I huset är alla innerväggar uppe med spån och gips, elektrikern är i det närmaste klar med dosor och rör. Väntar på röris som skall dra lite rör i badrummen och väntar på Hajompartiet som skall komma i slutet av nästa vecka hoppas jag.

axeale114.blogspot.com
 
Det ser ut att bli ett grymt snyggt hus!! Well done! Vad är det för träslag som utgör de liggande panelerna?
 
F
Marypytting skrev:
Det ser ut att bli ett grymt snyggt hus!! Well done! Vad är det för träslag som utgör de liggande panelerna?
Det är cederträ som är oljad från leverantör med lite brunt pigment.
 
D
Vad kul och bra stil. Kollade själv på en villa i Kungsbacka,Halland som Arvidssons levererat och den kunden var helnöjd och huset var verkligen prisvärt.
Roligt att det finns uppstickare på en annars rätt stel marknad (Helst nu..!)

Kämpa på och lycka till med byggeriet.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.