Har precis fått fjärrvärme installerat och har ett problem.. Nämligen att det susar högt om både element och värmegolv, ungefär som när en toalett återfylls. Någon som vet vad detta kan vara?

Jag anar att jag kanske har för högt tryck i systemet, kan det vara så?

Dags att leta i manualen antar jag :)

Edit: Kan tillägga att enda gången jag hört ett liknande brus från element/rör var när vi hade överhettat pannan hos min morfar.
 
Det kan ha kommit luft i systemet. Har du provat med att lufta?
 
Japp, och skall lufta mer. Men när vi hade mycket luft i systemet så bubblade det snarare än susade om du förstår hur jag menar.
 
Susningen beror antagligen på ett högt flöde i systemet, ställ ner farten på cirkulationspumpen så försvinner ljudet.
 
Redigerat:
Manualen för det här skåpet suger ganska kraftigt för en nybörjare som mig helt utan styr/regler kunskaper.
Är det reglaget straxt ovanför (22) i bild som är regulator för cirkulationspumpen? Reglaget är ett rött vred på svart bakgrund direkt ovanför det som jag *tror* är cirkulationspumpen.
 
  • skåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingår inte luftning+påfyllning av systemet ...i fjärrvärme installationen.....?
Och en genomgång av anläggningen tycker man BORDE INGÅ......
Men det är väl som allt annat snabbt skall det gå...

Mvh
 
Ja det är rätt vred ovanför 22

Mvh
 
PX-21 skrev:
Ingår inte luftning+påfyllning av systemet ...i fjärrvärme installationen.....?
Och en genomgång av anläggningen tycker man BORDE INGÅ......
Men det är väl som allt annat snabbt skall det gå...
Två månader försenat är jag lycklig att något är på plats och funkar.
Oljud är bland det värsta problem man kan ha för det är så väldigt subjektivt. Det som förstör min nattsömn är ohörbart för en annan osv.. Det här blir än tydligare när det är en installatör involverad. De verkar generellt ha dålig hörsel när det är problem :) :)
 
PX-21 skrev:
Ja det är rätt vred ovanför 22

Mvh
Skall man dra det motsols tills man uppfattar det som att det störande ljudet försvinner? Vilka bieffekter kan man förvänta sig?
 
PX-21 skrev:
Ingår inte luftning+påfyllning av systemet ...i fjärrvärme installationen.....?
Jo, dom utförde det och provtryckning, men genomgången var minst sagt bristfällig.

Enligt manualen bör man fylla på om trycket ligger under 1 vintertid. Nu är vi ju inte riktigt där ännu (säkert 7 grader ute här) och mätaren visar på straxt under 1, så jag antar att det är i sin ordning.
 
Trycket? Menar du exp-kärl-Trycket i systemet 1 bar?
Eller är det pumpen du menar ...står den på 3 ....prova att sätta den på 2 ..och kolla om oljudet försvinner ...

Mvh
 
Vi har också fjärrvärme. Under tiden de anslöt de olika fastigheterna i vårt villa- radhusområde susade/forsade det som du beskriver i rören. När alla till slut blivit anslutna efter ca 2 månader så försvann ljudet. Jag har alltid utgått från att de "balanserade" upp systemet när allt var klart så att säga.
 
Har du 9-10 m till översta radiatorn så så skall du ha 1 bar jämnt (oberoende väder;)

Mvh
 
mirakelasta skrev:
Vi har också fjärrvärme. Under tiden de anslöt de olika fastigheterna i vårt villa- radhusområde susade/forsade det som du beskriver i rören. När alla till slut blivit anslutna efter ca 2 månader så försvann ljudet. Jag har alltid utgått från att de "balanserade" upp systemet när allt var klart så att säga.
Var det en central eller hade alla en egen central?

Mvh
 
PX-21 skrev:
Har du 9-10 m till översta radiatorn så så skall du ha 1 bar jämnt (oberoende väder;)
Lodrätt så är det ca 5-6m till översta radiatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.