I badrummet ska förhoppningsvis det snart komma ett tak. Och i detta tak ska det upp 3 dosor för lampor (ej spottar). Då taket kommer bestå av typ lock panel så är det viktigt att dosorna hamnar på rätt ställe. Detta ställe är nog svårt att bedömma/mäta ut i förväg. Hur gör man detta på lättast sätt?
Drar rör och fäster upp dosorna provisoriskt så att de går att flytta när man kommer så långt med panelen eller?
Funkar det att göra på detta vis eller kommer rören att göra det omöjligt att flytta så att dosan hamnar rätt?
 
Hur kan lockpanelen påverka dosornas placering? Är du ute efter att inte få en dosa i skarvarna i panelen eller?

Tycker att tanken med att ha dosorna lösa fram tills du börjar närma dig med panelen verkar vettig. Kanske svårt att justera en dosa "längs med" ett VP-rör, men om VP-röret går in i dosan någorlunda parallellt med panelen kan man ju lätt flytta den några centimeter. Glöm dock inte att dra fast dosorna ordentligt, de ska tåla minst 15kg.
 
Eller skarva till slang de sista decimetrarna innan dosan, kan inte bli mycket mer flexibelt.
 
Jepp det är att jag inte vill ha dosorna sittande mellan ett lock och en emelan. Blir nog inge snyggt då man skulle se halva dosan. Heter nog inte lock panel kom jag nu på. Tänker mig plank av samma dimension som man sätter halft omlott. Borde gå att planera rören på ett sätt som gör att de inte kommer från "fel" håll. Och måste verkligen dosorna hålla för 15kg? Ingen risk att någon får för sig att hänga en kristallkrona i taket då det inte är mer än 2.10 i tak.
 
Sätter du standard takdosor så har de ju metriska maskingängor i vilka man normalt monterar ett takuttag med krok. Den kroken ska klara 15kg och det är lämpligt att dosan då oxo gör det. Alternativen är ju att du antingen skiter i att kroken ska klara de 15 kilona eller sätter ett uttag utan krok där.

Är det dock ett problem att klara 15kg? Räcker ju att du drar fast dosan med två skapliga skruvar i taket/i en kortling/etc så sitter den rätt stöddigt.
 
Vidare är ju förslaget med lite flexsslang sista biten in i dosan helt lysande ;)
 
Lamputtag är inte godkänt i badrum! Lampor ska vara fastansluten.
 
LEISTI skrev:
Lamputtag är inte godkänt i badrum! Lampor ska vara fastansluten.
Är du säker på detta, min tolkning av ssf är att det går bra med takdosor och lamputtag. 701.7.a och 701.5
 
701.8.1 - fast anslutna i område 1 och 2.
 
Och vem har skrivit lamputag? Det handlar om dosor som sedan lampor ska fast anslutas till. Måste vara bättre än rörutsläpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.