Vem sa att plintgrund bara duger till enkla sommarstugor ...
[länk]
[länk]
Tack för grymma länkar! Du har inga fler liggandes på designade hus byggda på plintar?
 
billy_baver. Jag är klart inspirerad, vad är problemet med platta tak finns det inte lösningar för avrinning ?
tycker själv det här ser rätt ok ut som grundide
http://www.xhouse.se/
 
Byggnaderna från Xhouse har inte alls platta tak. De har pulpettak, vilket funkar förträffligt. Men om du kikar på de vackra villorna i "ädelfunkis" pressade arkitekterna ner takvinkeln så mycket de bara kunde, av egentligen allt annat än "funktionella" skäl. De tyckte väl helt enkelt det såg VACKERT ut, och denna esteticism straffade sig med vattengenomslag.

Frank Lloyd Wright ritade inte de plattaste taken, ändå läckte hans hus påfallande ofta. Det berättas att en av hand uppdragsgivare höll middagsbjudning i sin nya eleganta villa mitt under ett oväder. Plötsligt började det droppa från det vackra taket rakt ner på värdens tallrik. Ursinnig ringde han upp arkitekten, och krävde omedelbar lösning av problemet:

"Why not move your chair", svarade FLW lugn som en filbunke...
 
OK känns som tanken på platt tak får stanna vid en tanke. Jag vet att x-house inte är platta men som sagt jag gillar grundstilen.

Det verkar som många är tända på att ha golvvärme.
Finns det ngn mer långsiktig kostnadsbesparing med det?
Eller är det mysfaktorn för frugans del man tänker på med värme i golvet?
Själv har jag bestämt mig för plintgrund.
 
Golvvärme är inte bara mysigt. Det sänker faktiskt kostnaden också, om inte annat så därför att man upplever rummet som varmare än det egentligen är eftersom FÖTTERNA är varma.

Ska du ha golvvärme rekommenderas golv av sten eller keramik. Och ska du ha golv av sten eller keramik på bjälklag bör de ligga Cc400. Du bör dessutom isolera golvet kraftfullt!
 
billy_baver skrev:
Golvvärme är inte bara mysigt. Det sänker faktiskt kostnaden också, om inte annat så därför att man upplever rummet som varmare än det egentligen är eftersom FÖTTERNA är varma.

OK. Jaq ska köpa ett par sockor till frugan så får hon samma upplevelser ;)
 
Sunt "tänk", Janne! Då är det bara att gå på i ullsockorna, såattsäga :D
 
billy_baver skrev:
Golvvärme är inte bara mysigt. Det sänker faktiskt kostnaden också
Är du inte ute på hal is nu Billy_baver?

Jag har aldrig sett en rapport som visar att golvvärme ger lägre energiförbrukning.
Oftast visar det sig väl att det är tvärt om.
Du har kanske några länkar som jag har missat?

//KoW
 
Jag talar av egen erfarenhet. Till att börja med.

Jämfört med rum utan golvvärme går det alldeles utmärkt att dra ner tempen en bra bit under det vanliga, utan att det känns obehagligt. Självklart syns det på energiåtgången.
 
Golvvärme sänker energiförbrukningen och toppeffekten på pannan. Vi klarar oss med en mindre panna i huset efter att ha installerat golvvärme på bottenvåningen.
 
Mikael_L
Det finns väl rätt många sidor på det där golvärme-myntet va ...

1. Golvvärme har lägre framledningstemp
Ger alltså ekonomisk fördel om man har värmepump (högre COP), solvärmepaneler (lite längre säsong) eller eldar med ved (lite glesare mellan eldningstillfällena + aningens lägre acctanks-förluster).

2. Golvärme gör att man kan sänka rumstempen för att man upplever rummet varmare.
Måste vara lite från person till person. Själv tror jag att jag fungerar så, jag känner mig alltid kall om fötterna, går omkring i tjocka raggsockar hemma halva året. Tjejen tror jag inte alls är påverkad på samma sätt.

3. Golvärme gör att det finns en rejält uppvärmd yta (golvet) skiljd mot omvärlden av relativt tunn frigolit mot sidorna och lite tjockare frigolit nedåt.
Ekonomisk nackdel, då värmeförlusten ökar jämfört med ett golv utan golvvärme, som är flera grader kallare.
 
Inledningsvis handlade denna tråd om kostnad för grundläggning varför jag hänger på med en fråga om armeringskostnad. Vi bygger med platta på pålar som alltså kräver mer armering och 15 cm betong. Totalt sett är grunden 135 kvm och konstruktören har tänkt sig 2800 kg armering. Eftersom många dimensioner är grova kommer ingående delar att köpas färdiga (byglar etc). Någon som har en aning om vad kg-priset kan tänkas landa på mellan tummen och pekfingret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.