Bor i ett hus byggd 1957, fjärvärme 2004, mögel på vinden sen dess. Jag ska bytta tak nu i år och som en lösning på fuktproblemen i vinden funderar att ta bort tak till vinden och isolera sned tak ändå upp till takåsen.
Är det nödvändig då med ventilering för vinden försvinner då. Några kommentarer, tips …
Tack i förhand

 
Du har nog självdrag! Troligen innan fjärrvärme så hade du oljepanna eller kanske Vedpanna med varmskorsten = fungerade självdrag. nu med kall skorsten så fungerar inte ditt självdrag.

Ditt problem är med 90% changs att du har för dålig innomhus ventelation. Åtgärda det först innan du börjar bygga om hela huset.
 
Tack att du svarade. Jag försökte att inte skriva längre brev men nu för att förklara allt måste jag. Jag är nämligen medveten om detta du skriver och fick också det bekräftad av Anticimex vid besiktningen. Och jag kommer nu under sommar att ta itu med detta. Läste många inlägg där Tartan beskrev hur att göra. Jag ska montera Pax fläktar i källare, bottenv, och våningen, montera tillluft fresh 90 eller dem som monteras i fönster i alla sovrum och vardagsrum. Sen skal jag sätta ångspärr på våningen mot vinden för den finns inte nu. Takpannor är dåliga och vid byte tänkte jag byta skadade råspont.
Jag hade tänkt öppna för 2 tillluftsventiler i gavlar ( som Tartan sa inte ventilera för mycket, dvs skit i mögel stoppers och vad det heter nu).

Nu till min fråga:
Jag fick ett annat förslag, nämligen att öppna på andra våningen upp till takåsen och ha sned tak hela vägen. Jag har så kallade A stolpar och är relativt lätt att utföra detta jobb. Min fråga är då vad göra med ventilation då. Vilken tjocklek av isolering ska man ha ( bjälkarna är 140/40mm). Måste man ha något luftspalt då. Det är bara ca 30 m³ i vinden så jag tror det är inte för mycket. Är det en lösning som tar bort fuktproblem
Hoppas Ni förstod min fråga.
 

 
Renato.
Det verkar som du har ganska klart för dig vad du bör göra. Det som jag reagerade på var pax-fläktar i källarvåning. Av vilken anledning ska du ha det? Det vanliga är tilluftsventiler även i källare, förutom då i våtrum eller tvättstuga.

Dina tilluftsventiler kan vara ganska mycket öppna, och istället styra flödet med din frånluftsfläkt. Finns möjlighet att koppla fler frånluftsdon till samma fläkt är det enklare att styra flödet. Då installerar du en tyrristor som du kan styra fläkthastigheten med, och på så vis bildas ett undertryck i bostaden. Det är mycket vanligt med undertryck på bottenvåningen men övertryck på övervåningen. Därav kommer mycket av de mögelproblem som finns på vindar. Undertryck ska det vara på alla plan. Då pyser inte fuktig inomhusluft ut i konstruktionen med risk för kondensproblem. Kan du sätta upp diffusionsspärr mot vinden är det ju alldeles lysande. Ju tätare desto bättre.

Hur du ska göra med vindsventilationen beror lite på konstruktionen i övrigt. Men som regel kan vi säga att en liten luftspalt bör du nog ha. Sedan är det bra med ganska mycket isolering och en tät diffusionsspärr. Du kan till exempel ha mer luftspalt i nederkant än du har i överkant. Då bildas ett övertryck i vindsutrymmet som också bidrar till att förhindra inomhusluft att pysa ut.

Hoppas du förstår mitt resonemang// Tartan
 
Hej alla, svar till Tartan
Ang pax-fläkten i källare – jag har bastu, tvättstuga, gillestuga och min lilla verkstad nere så det behövs nog en fläkt som ska stå i tvättsuga.
Nu ang vinden. Jag måste säga att jag kommer att behålla befintligt tak mot vinden. Varianten att ta bort tak mot vinden på andra våningen blev dyrt enligt mina beräkningar ( spånsug, ny isolering med meramed mera).
Alltså vad jag kommer att göra är att sätta diffspärr från insida i alla rum på andra våningen (två sovrum, korridor och toaletten). Normalt tilluftsdon i i alla torra rum på alla våningar, och pax fläktar som ska gå nästan kontinuerligt.
Nu till min största fråga eller dillema.
Ventilering av vinden.
Måste säga det en gång till. Huset är byggt 1957, oljeuppvärmt fram till 1978, fjärvärme 2004. Treglass fönster 1995. Skorsten anv bara för ventilation.
Enligt mina undersökningar finns det inte något ventilation där uppe nu, fast jag ser läkt typ 30/30 spikad på undertaket och svart papper mellan isoleringen och  undertaket (som skulle föreställa luftspalt). Det finns ingen öppning i tak foten eller från utsida under pannor, eller i gavel.Undetaket är svart (mögelskadad) på många ställen. Isolering på vinden träspån och tillägsisolerad med mineralull.
Jag ska byta tak snart och samtidigt även byta undertak. Då kan jag sätta mögelstoppers och vindavledare från utsida och två gavel ventiler.
Där kommer vi till mitt dilemma.
Skall jag göra det eller inte. Sen har jag ingen chans att komma åt från insida. Och problemet är att man ska inte ha något luft spalt. Jag lyssnade på Anticimex föredrag där dem sa ung så här: Genomsnittlig   RH för Göteborg vintertid är 83%. Vid 70-75% kommer mögel, 85% rota och katastrof. Och vad vi gör - vi ventilerar mer och mer och bara för mer kall fuktig luft i vinden. Och när den träffas med varma inomhusluften ( det kan handla med hur lite som helst) då händer det. Så dom sa nej inte ventilera, bara lite gran och enligt dem det räckte med gavel ventiler. Och jag tänkte Tartan, du höll med dom, men nu förvirrar du mig med din inlägg:
Citat:
Hur du ska göra med vindsventilationen beror lite på konstruktionen i övrigt. Men som regel kan vi säga att en liten luftspalt bör du nog ha. Sedan är det bra med ganska mycket isolering och en tät diffusionsspärr.  Du kan till exempel ha mer luftspalt i nederkant än du har i överkant. Då bildas ett övertryck i vindsutrymmet som också bidrar till att förhindra inomhusluft att pysa ut.

Så skall jag ha eller inte, för efter tak byte är det kört. Och i så fal hur liten? Dimensionera är du snäll.
Förresten, jag jobbar inom metallbearb så min vardag är hundradelar av millimeter  he he. Kanske därav jag vill ha koll på det jag gör.
Tack  

 
Det är förvirrande med mögelproblem. Och lite svårt att råda på distans.
Men vi tar det generellt. Om du ordnar med diffusionsspärr som är hyfsat tät, samt ser till att HELA huset är ventilerat och har ett litet undertryck, och just undertryck är mycket viktigt, så råder jag dig till följande: Försök att få tilluft till vinden i takfoten ca 15 -20 mm luftspalt alternativt mögelstoppers i varje takstolsfack. Sedan har du en (1) ventil i varje gavelspets. Då kommer det att komma in mer luft i takfoten än  vad som kommer ut i gavelspetsarna, med andra ord skapas ett litet övertryck på vinden. Ingen nockventilation eller dyligt.

Kom ihåg att ditt mögel på vinden inte beror på att vinden inte har någon ventilation, utan det beror på undermålig ventilation i bostadsdelen. Där ligger problemet.

Lycka till/// Tartan
 
Är det hel vind, eller är det snedtak med isolering halvvägs?

Om det är paralleltak bitvis så kanske man ska fundera på tovek/halotex/ovaddetnuheter men då är det bedömning av ett proffs som får se konstruktionen som gäller.

 
Tack Tartan och ni andra,
Jag kommer att ordna luftspalt som du sa och samtidigt ta ett par bilder med beskrivning var mögelstoppers finns så man kan täta dom sen om det visar sig att det funkar inte.
Diffusionspärr är annan fråga. I om att jag gör det från insidan är det alltid problem någonstans, (till exempel väggar). Men det ordnar sig.
Tack en gång till.
Tartan rules  :D  :D  :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.