Hej !

Skall lägga in golvvärme ovanpå ett garagegolv av betong och får tyvärr bara plats med 45 cm isolering ovanpå betongen. Har dock hittat ett värmegolv från Flooré som verkar smart. http://floore.se/

Man lägger detta ovanpå golvspånet så att den mesta värmen går uppåt. I mitt fall verkar det smartast. Nackdelen som jag ser det är att man måste gjuta fiberförstärkt golvspackel ovanpå. Kommer detta verkligen att hålla? Och är det inte svårt att få sådan spackel jämn ? Skall lägga klinker ovanpå, är det tänkt.

Finns det någon som har erfarenhet av detta golv ?
 
Jag skall lägga vattenburen golvvärme i badrum. Jag funderar att lägga Floore golvplattor först och sedan flytspackla fall ca 12-32 mm ovanpå, kanske Finja 260 eller Maxit Serpo 644 efter primning på de plåtförsedda skivorna. Ett annat alternativ jag starkt funderar på är att lägga armeringsjärn och sedan Wirsbo vattenslang med buntband och sedan direkt lägga flytspackel ovanpå. Enligt Floore behövs inte armering, men kanske det är bra med armering i alla fall, det känns som det skulle vara bra. Jag inbillar mig att det är lättare för en amatör att flytspackla ovanpå golvskivorna då spackelkakan ju blir 12mm tunnare med Floore skivor och det är lättare att gå där när man spacklar, kanske att spackelresultatet totalt sett då blir bättre. Vidare kanske resultatet blir bättre också med värmeskivan därunder, fast tjockare spackelkaka är ju förstås stabilare, men en viss stabilitet är det ju ändå säkert i Floore skivorna. Båda lösningarna kostar totalt ungefär lika mycket.
 
Vad valde ni?
 
Jag valde mellan Flooré och LK i fjol och valet föll på LK EPS16. Jag fick LK till ungefär samma pris som Flooré.
Jag var och tummade på Flooré och de största skillnaderna är att LK har tjockare gods i slangen och så har de 1mm aluminium PLÅT, inte bara folie som Flooré.

Jag upplevde att Flooré inte alls hade samma kvalitet som LK och slangen i Flooré var betydligt mjukare och hölls inte alls lika bra i spåren som LK's gjorde.
 
Tack för input! Lika "lätt" att lägga själv? Vi tänkte ha träplank över om det har betydelse.
 
Träplank? Blir inte det väldigt knarrigt?
 
Trägolv.
 
Det är ju samma princip på båda... Vet inte hur Flooré fungerar där men skickar du en mått-satt ritning på ditt hus till LK och ritar in var du vill ha fördelaren får du tillbaka en ritning från dem över hur du ska lägga ut skivorna och dra slangen.
Utläggning klarar man bra själv, det är inget knepigt alls och skivorna kan ligga flytande om ni ska lägga flytande trägolv ovanpå. Det är bara om man ska ha klinker man måste limma dem.
Inkoppling sen beror ju lite på hur händig man är... Det är inte jätteinvecklat och grejerna som är med är enkla att använda.

Jag använde en plåtsax för att kapa slangarna, man behöver inte köpa de dyra "kaptängerna"...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.