Tänkte höra om det är någon som har nån erfarenhet av detta och skulle det gå att använda som byggmaterial här och få det godkänt ?

Såg en del om det på sidor från andra sidan pölen och där används det en del så jag tänkte om det kunde användas här med med våra regler ?

http://www.papercrete.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Papercrete

och det ser ut att vara ett bra och billigare alternativ till lecablock och det ser också ut att vara betydligt lättare men med en styrka på 2-2,5MPa i tryck (inget om drag har jag hittat)

Sen undrar jag om någon kan översätta deras energi värden då det ska ha ett R värde på 2,0-3,0 / tum och vad det motsvarar i K / U / Lamda värde så det går att räkna på

recepten fins det många av men översätterman det så blir det från 20kg papper och 25kg cement med ca 75liter vatten och sen har jag hittat 50kg papper och i några fall 15kg aska eller sand och 25kg cement med 50-150liter vatten
så det är stora variationer på hur det blandas och det käns fel att blanda cement med så mycke vatten men det ska bli en del luft när vattnet dunstar som är bundet in i pappret och det ska vara det isolerande och fibrerna ska binda som armering


för min tanke är om man skulle kunna använda nått sånthär material för att bygga en vägg på en källare eller hus ?
 
ingen som har intresse eller info om detta ?

och när jag leta lite så hitta jag att man använder R när man ska räkna ut U värdet men då får vi det i SI enheter men jag hittar inte hur amerikanarna räknar då de angav det i tum så då får jag väll anta att det räknar med med fot iställe för kvm eller kan nån ha åsikter om det ?

för då får jag det till ett lamdavärde på ca 0,1
ifall man räknar med
(R = 2,5 /tum > 1/cm och då antar jag att det är på kvadrat fot så det ska gångras med ca 10 för att få värdet rätt 1m=100cm
> 1/(100/10) = 0,1 så blir U värdet på 25cm = 0,1/0,25 > U=0,4)

så räknar jag helt fel eller har jag tolkat dethär rätt nu ?

för nån borde väll ha lite koll på hur vi jämför olika sifror och jämför man det med lekablock som ligger på U värde på 25cm så ligger det runt 1

eller är det bara jag som tycker dethär såg intressant ut och skulle kunna vara ett nytt material för att bygga med för få en bätre isolerande och billigare alternativ än lecablock eller att göra annat med då jag tycker det ser ut att ha många bra egenskaper men då borde det framtas nån standard så det är ett recept att gå på för att veta vad det har för kvalite och egenskaper då vi i sverige har BBR och BKR att gå på och då behöver vi nått som är bestämt för att platsa där
 
Rent spontant känns det inte bra att blanda cellulosa (papper) med vatten och cementprodukter.
Det har gjorts tidigare med mindre lyckat resultat beträffande mögel.
 
det med möggel borde inte vara så stort problem då det inte har nån direkt syretilförsel men sen finns det medel som borde gå bra att blanda i som är möggeldödande och sen tilkommer en sak ifall det har ett ytskikt som gör att det är vattenavstötande/vattentätt på utsidan så det inte blir drypande med vatten när det är olika form av nederbörd på utsidan så att den enda fukten är från insidan

och jag hitta bekräftning att jag tänkte rätt med mitt antagande om isolerande egenskaper

så det blir ett lamda värde på ca 0,1 W/mK men även att vissa mätt upp till så det blir lamda på 0,07W/mK vilket skulle betyda att det är ett bra alternativ men sen ändras det nog beroende på hur mycke fukt och mättnasgrad det är där som kan leda värmen då vi ändå pratar om bärande matterial som också ska bli väldigt billigt ifall man gör det själv

men det kan finnas möjligheter att göra sina egna prefab delar då de blir hanterbara när de torkat ur vattnet i vikten så blir det inte så tungt att flytta delarna

det är karske nått som kan bli ett alternativ för de som vill göra det billigt och inte är rädda för att exprementera och göra jobbet själv


eller tycker ni alla att det låter som nått som hör hemma i afrika eller amerikanska södern där de inte har några vintrar som vi har ?



för några borde väll ha åsikter om detta eller ??
 
Varför allt besvär och risktagande när du kan få lättbetong med samma lambda (0,1 W/mK)? Kostnadsmässigt inte speciellt dyrt, enkelt att mura/limma, utan konstiga tillsatser, som mögelbekämpningsmedel du nämner. Vad är själva poängen? Dessutom när/om du ska sälja huset, så går det inte att sticka under stol med att papercrete för tankarna till National Geographic och Discovery Channel.
 
miry skrev:
det med möggel borde inte vara så stort problem då det inte har nån direkt syretilförsel men sen finns det medel som borde gå bra att blanda i som är möggeldödande och sen tilkommer en sak ifall det har ett ytskikt som gör att det är vattenavstötande/vattentätt på utsidan så det inte blir drypande med vatten när det är olika form av nederbörd på utsidan så att den enda fukten är från insidan
Det finns saker som kan orsaka problem i organiska material utan syretillförsel. Det som krävs är fukt och värme. Det fick vi se vid flytspackeleländet på 1980-talet.
Hur hälsosamt är det där mögeldödande medlet i längden?
Ett vattentätt (ångtätt) skikt på den kalla sidan om en yttervägg är ingen bra lösning om man ser till ren byggfysik. OM det inte är ångtätt så förhindrar man å andra sidan inte fuktvandringen i väggen.
Fukthalten inom hus är alltid högre än fukthalten utomhus. Därför är det detta man kall försäkra sig om att slippa.

Tycker altså att man bör vara försiktig innan man anammar ett sådant material som omgärdas med såpass många osäkerhetsfaktorer. Speciellt som det finns andra material som är kända som man med fördel kan använda istället.
 
det som jag syfta på och är intresserad av så är det att det ser ut att vara ett itressant material som har en del bra egenskaper och som är ruggigt billigt att göra om man lägger ner lite tid då jag gjorde en uppskatnign att beroende på mix så kostar det 100-500kr/m^3 och kollar man på lättbetong som är dyrt så hamnar man på ca 4000kr/m^3

och ja jag vet att det finns många osäkra faktorer särskilt i sverige men sen beroende på att det finns så många olika olika recept där vissa har olika tillsatser och det är olika proportioner på typ allt vilket gör det svårt att ta fram en spec. på varge recept då de flesta bara bygger på utan att kolla noga hur det beter sig


sen karske det inte är nått man vill bygga ett bostadshus med utan att veta mer om hur det beter sig under tid

men det jag tänkte med brist på hur det beter sig och innan det är utvärderat så var tanken att det nog skulle passa som grundplatta eller liknande och sen på med ett riktigt betonglager på det eller att ha det i typ ett garage eller nått liknande där man förvara saker och inte bor


för det är en ganska så lång proces att få ett nytt material godkänt och att det isåfall måste bli nån form av standard så det går att testa allt med det så var min tanke att det behövs börjas nånstans och när jag räkna på det så tycker jag att det låter som ett bra alternativ för de som vill bygga billigt och få bra egenskaper med

eller tycker ni att man ska lägga ner mer än 10ggr så mycke pengar på väggar för samma egenskaper om det går att göra det billigt ?


så det är en tanke att ge fler möjlighet att göra nått de karske inte skulle ha råd med fast då måste man börja med att testa och göra tester med det så men vet vad det har för egenskaper

och min tanke var att om någon här testar det så kan den dela med sig av vad den kommer fram till eller om någon härifrån sitter på boverket så kan det vara en tanke att kolla lite på det så folk inte blir begränsade till prefab hela tiden när det gäller sånthär




för jag tycker att nytänkande är en sak man ska ta tillvara på och inte hindra det med mycke regler utan att se om det kan bli ett nytt och bra material att använda och vad det skulle behövas för nått passande för att hindra svampar och annat att bildas i det

eller är alla här så konservativa att ni inte skulle kunna tänka er att använda ett sådant material ifall ni har en trykt ekonomi och det är godkänt för att använda och ni vet hur det beter sig i vårt klimat ?
 
Lättbetong som kostar 4000 kr/m3 ?
Tror inte det är många som betalar det priset.
Svarar visserligen mot tex Beijers styckpris på nätet för ett block -
men vem köper blocken styckvis?
 
när jag kolla lite på nätet så hitta jag inte så många som har lättbetong så det fick bli beijer och vad det skulle bli utan rabatter där

men det är ändå en väldig prisskilnad hur man än räknar och det var det jag menade när det jämfördes med lättbetong
 
miry skrev:
eller är alla här så konservativa att ni inte skulle kunna tänka er att använda ett sådant material ifall ni har en trykt ekonomi och det är godkänt för att använda och ni vet hur det beter sig i vårt klimat ?
Det kanske inte är så kul att sitta med ett mögligt, osäljbart hus i framtiden??
Att vara föregångare är också ett risktagande som man kanske inte bör ta om man har en ansträngd ekonomi.

För den som är ute efter att bygga billigt så finns det många försökshus som är byggda av halmbalar. Det är iallafall en testad metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.