Håller så sakteliga att färdigställa mitt garage från HD verkstad till snickeri och turen har efter bandputsinköpet kommit till belysningen (damm o så tänkte jag o skaffade ett skyhögt pappersfilter från Felder som borde duga och som passade på befintlig spånsug) Inköpte 10 lysrörsarmaturer från Harald Nyborg häromdagen (istället för de helt öppna som sitter där idag) som är IP 66 klassade och därmed borde"räcka" typ men frågan är då (som jag inte lyckats googla rätt på iaf) om detta är GODKÄNT vid en eventuell framtida reggning av snickeriet som arbetslokal? och vidare vad som skiljer en D klassad (som nån säljare övertygade mig om att det skulle krävas) och en som är klassad IP66? Nån som vet?
 
När det gäller snickerimaskiner så gäller IP54 klassade motorer som krav. Tror jag pratat med brandskyddsverket om detta i jobbet någon gång.
 
Det finns olika åsikter om det där, dvs. vad som krävs av belysningen. Det finns fullstora snickerier igång som har helt öppna lysrör och hävdar att de inte behöver byta ut dem. En elektriker jag talade med menade tvärtemot att det krävs IP66 med metallspännen. Vem sätter reglerna?
 
När det gäller regler och IP-klassning, rekommenderar jag elforumet. de brukar vara duktiga på paragrafrytteri där. I övrigt vill jag påminna om vikten av att försöka åstadkomma ett flimmerfritt ljus i ett snickeri. Jag har hört skräckhistorier om roterande sågklingor som ser ut att stå stilla på grund av flimmrande ljusrör. Dela upp ljusrören på tre grupper som går på varsin fas. Man kan tända alla tre grupperna med en knapp om man använder sig av en kontaktor. I min snickarverkstad kommer jag att försöka att kombinera den mörka årstidens snickeriverksamhet med ljusterapi. Det vill säga onödigt mycket ljus med bland annat en 250w metallhalogenarmatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.