Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Undrar just om det här med intyg, om det verkligen är någon som skriver såna?
Tror mer på dessa nya reglerna med utökade kontroller vid installationer, såna som man måste ha 10.000 kronors instrument för att utföra, att det är detta de vill ha som garantibevis nu när allt fler hempular. Sen med utökad märkning osv blir det ganska lätt att se om den som installerat har koll på alla de senaste reglerna eller ej..
 
:rolleyes: Finns det nån som hempular här? :eek: :D
 
E
att de tär ett skattebrott är inte så stort i det här sammanhanget
att göra jobb privat behöver man ju ingen försäkriing, dvs jag slutar driva företag
alltså har inte företaget aktivt, är ingen näringsidkare

snickraboden å pefo kan slå sig ihop och
sammankalla tidningar och göra lite reklam för sig
samtidigt då Ni kan förklara för alla vad de inte vet
så får Ni mycket jobb och inget ansvar då Ni gör det privat...............

snickarboden
´Kort sagt, hur tusan skall man kunna lita på en sk behörig som lyckas misstolka saker som är så grundläggande?´
förklara för mig som är så korkad vad jag missuppfattat
 
Elinstallatören skrev:
att de tär ett skattebrott är inte så stort i det här sammanhanget
att göra jobb privat behöver man ju ingen försäkriing, dvs jag slutar driva företag
alltså har inte företaget aktivt, är ingen näringsidkare
Haha! Ja gör det! Stämd lär du bli om du dabbar dej, försäkring eller inte. Hur dumma tror du att försäkringsbolagen är? Och skatteverket lär ju bli intresserade...

Nu är det ju i och för sig en avsevärd skillnad på att hjälpa en kompis nån gång då och då för en middag som ersättning och att jobba som elektriker utan F-skatt... Men men, allt går ju... ett tag.
 
elinstallatören>För att ta saker i tur och ordning...

Skattebrott lär nästan garanterat leda till allmänt åtal fortare än brott mot ellagen.

Jag rör inte el hos andra men däremot jobbar jag som snickare, att jag har en "viss" kunskap om el ser jag som ett stort plus eftersom jag vet exakt vad jag får och inte får göra, samt att jag kan förbereda och se hur en elektriker vill ha det.
Dessutom så kör jag i dagsläget i princip inget svart eftersom tiden och orken inte räcker till för det.

Rörande den sista kommentaren, du rör ihop saker rörande behörigheter, företag lagar och försäkringar mm och det spelar liksom ingen roll hur många som säger detta till dig utan du fortsätter köra på i din egen verklighet. dina kommentarer om hemförsäkringen var riktigt kul och likaså denna här ovan om att skattebrott inte skulle vara så stort i detta sammanhanget?

Det du inte kopplat i det sammanhanget (heller) är att det spelar ingen roll om du har ett registrerat företag eller inte, det är om du gör något i vinstsyfte som avgör om du skall betraktas som näringsidkare eller ej.

Skall du fortsätta så här så undrar jag snart hur kompetent du är som företagare med, detta ovan är grundläggande där.

/Kent
 
elinstallatören>Och det värsta av allt... Saker som du hänvisar till som försvar för din tolkning är mycket mer klara för alla oss andra såsom motsatsen.
Dessa tester är mycket mer klara än vad föreskrifterna är. Om du inte klarar av att tolka skriven text rörande det ena så vad tusan säger att du kan tolka föreskrifterna rätt?

/Kent
 
Vilken komedi det blev till slut :)

Dock en ganska lärorik sådan. Jag har då fått en hel del begrepp klara för mig.
 
Apropå tolkningar... Minns "Melodikryssprogramledaren" i Hip-Hip var det väl, han vars motiveringskedjor var så totalt absurda att man bara vek sig av skratt! :D
 
Jo, den är lite småkul *S* Måste tyvärr lägga mig men om nån vill spara ner kommande inlägg och maila vore jag tacksam, anar att denna tråden nog rensas rätt snart och jag är lite nyfiken på hur någon viss tolkat skattelagstiftningen här *S*
Alltid kul med nåt att skratta åt till morgonkaffet.
Ha en fortsatt trevlig kväll med "diskussionen"

/Kent
 
Det var den 22/10 ca:10 min in i programmet.
Lite försäkringar, lite behörighet, lite Valdemarsvik kort sagt vanlig samhällsviktig
information för ej elbehöriga.

Kanske inte bara löven som har fallit i Mörtån.
 
Redigerat:
E
har lyssnat nu och kan konstatera att det läses här av fler än oss
eller fler som läst om det..:)

snickarboden kan gärna förklara vad jag missförstått i och
vad jag skrivit och haft fel i
sen förklara vad han som snickare får göra.:) angående elinstallationer
sen det med skattelagen är baa intresserade av mina svartjobb i så fall
brott mot ellagen/säkerhetsföreskritferna/elinstallationsförordning
som behandlar starkström som ger större skador än avdrag i fel kolumn
 
pellefant skrev:
[länk]
Notera särskilt formuleringarna:

FÖRETAG (om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares firma)​

och:

ÖVRIGT
Eventuell tecknad ansvarsförsärkring.​

Tydligare än så kan det väl ändå inte bli?
 
E
maxwell
Företag (om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares företag)

Övrigt (eventuell ansvarsförsäkring. -punkt- Försäkringsgivare och försäkringsnummer)

det beror väl på vilket ord du vill betona.
men jag kollar upp,:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.