-Primus- skrev:
Så här ser köket ut i dagsläget.
Eller jag kanske skall behålla fulldjupshögskåpen, grönluckorna och krusbärstapeten? Yes ni läste rätt. En ljuvligt rörig tapet med prunkande krusbär!
Jag tycker att du redan har ett fint kök! Men jag skulle kanske byta ut krusbärstapeten...
 
-Primus- skrev:
Bifogar här 2 bilder på radiatorerna i köket och i hallen.

Hela huset kryllar av rör med dimensionen "Irakiska oljepipelines"
Är det något man kan använda sig av med att ta bort radiatorerna och koppla in den vattenburna golvärmeslingan/pushern till dessa rör? Har väldigt lite kunskap om hur detta funkar.

Vad tror ni?
Hej du.
Grattis till uppbokningen av fritiden ett par år framöver.

Jag tycker det ser ut som att du har "ettrörssytem" på värmen i huset.
Alltså, allt vatten passerar alla element, de är seriekopplade.
Detta till skillnad från ett "tvårörssytem" där elementen är parallellkopplade och enbart så mycket vatten som termostaten bestämmer behövs passerar elementet.

Att tänka på då du monterar din push för golvvärmen, se till att den passar ditt system.

Annars så borde väl rören funka, finns övergångsnipplar mellan det mesta...
 
Tack för svar GeBe!
Jag har varit och snackat med en firma och visat samma bilder som ni sett och de säger också att det kommer lösa sig bra med dessa förutsättningar.
Jag har dock lagt golvvärmetankarna för köket åt sidan, känns lite overkill. Har varit ner under köket där vi har en "saft/syltkällare" och tittat på golvet underifrån.... urdåligt isolerat! Ska lägga nytt golv och samtidigt isolera riktigt bra istället. Då klarar sig nog köket fint med radiatorn.
Hallen skall däremot få sig en slinga vattenburet vad det lider.

Tack Karakorum för komplimangen.
Jovisst är det charmigt och visst skulle man kunna vitmåla luckor och dörrar och sätta nya beslag/handtag men det är ett mkt tungrott kök med fulldjupsöverskåp och trånga arbetsytor. Med den nya lösningen kommer det att bli mkt öppnare, ljusare och bättre arbetsytor med mer praktiska lösningar.........och läckrare vitvaror!
 
Ja det är roligt att det finns personer som lägger ner stor del av sin fritid med gammla hus. Vi håller själva på att renovera och det är alltid mer en vad man förväntar sig. Lycka till
 
Nytt golv till köket sökes!

Vilket märke skall jag ha? Pergo? Alloc? bla bla bla...
Prisvärdast? Hållbarast? Snyggast? Skönast?

Vi har siktat in oss på furulook med vitt inslag/färg.

Eftersom vi har 2 småttingar på 3,5 och 1,5 år så behöver golven vara slitstarka i många år till, därför har vi valt bort riktigt furugolv även fast det är en skönare känsla.

Nåååå, vilket märke och modell passar bäst i vårt kök. Då köket bara är 15kvm så är det väl skitsamma om golvet kostar 150:- eller 400:- kvm. Det blir ingen mördarfaktura ändå. Jag vill att det ska vara bra helt enkelt.
 
  • 0_2701_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7_2716_0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här kommer nog köket se ut förhoppningsvis tills tomtefar bankar på porten.

Det blir Vit kyl/frys medans Induktionsspisen, kåpan, micron och diskmaskinen blir svart.
Vagnparken presenterar jag lite utförligare i morgon.

P.S Glöm inte att hjälpa mig med golvvalet!
 
  • KÖKET.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle satsa på golvet till höger, det har en mer genuin känsla tycker jag..
JMHO
 
Secretary skrev:
Jag skulle satsa på golvet till höger, det har en mer genuin känsla tycker jag..
JMHO

Jag tog bara 2 bilder från luften för att visa ungefär vad jag menar.
Jag är helt öppen för förslag från alla och alla märken.
Men jag håller med dig vad gäller dessa två bilder.
 
Vagnparken i kommande kök. Detta blir läckert och funktionellt!
 
  • QB5181K.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • QN4036W.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • QR2339W.jpg
  • QT3149W.jpg
  • QSI6137K2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DKE606A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-Primus- skrev:
Nytt golv till köket sökes!

Vilket märke skall jag ha? Pergo? Alloc? bla bla bla...
Prisvärdast? Hållbarast? Snyggast? Skönast?

Vi har siktat in oss på furulook med vitt inslag/färg.

Eftersom vi har 2 småttingar på 3,5 och 1,5 år så behöver golven vara slitstarka i många år till, därför har vi valt bort riktigt furugolv även fast det är en skönare känsla.

Nåååå, vilket märke och modell passar bäst i vårt kök. Då köket bara är 15kvm så är det väl skitsamma om golvet kostar 150:- eller 400:- kvm. Det blir ingen mördarfaktura ändå. Jag vill att det ska vara bra helt enkelt.
Vi håller på sedan 4 år med att renovera ett hus från 1910 och vi verkar ha mkt lika smak för köket. Bifogar en bild så du får se hur det ser ut när det är klart... Förutom svarta vitvaror så ligger ni nära vårt befintliga kök. =)

Det jag ville tipsa om är dock Dalaflodas Maxfura golv! Vi har det vitlaserade maxfura golvet och det är supertåligt och absolut skitsnyggt tycker vi. Var tvungen att ta med hur jag gjorde med klinker framför vedspisen (lagkrav) och att jag passade på att dra den framför vanliga spisen också. Blev kanonbra tycker vi.

//Rob
 
  • IMG_2863.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2866.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket fint kök ni har i dagsläget.
Hade det varit jag hade jag målat om luckorna, satt kyl och frys till höger om fönstret. Behållt placering på spisen där med en liten utslagsvask/sköljvask i en trä arbetsbänken brevid spis och flyttat diskplatsen till framför fönstret. Men du har nog redan tänkt tanken och förkastat den :)

Kul projekt att följe och vilken trevlig överraskning under takpappen!
 
Tvärsnett skrev:
Hade det varit jag hade jag målat om luckorna, satt kyl och frys till höger om fönstret. Behållt placering på spisen där med en liten utslagsvask/sköljvask i en trä arbetsbänken brevid spis och flyttat diskplatsen till framför fönstret.
Håller med, men jag skulle nog måla panelen, byta ut tapeten och behålla den gröna färgen på luckorna. Den är läcker! Vitt är så tråkigt i jämförelse. :)
 
Måste erkänna att jag tycker också att ert nuvarande kök är fint. Färgerna och tapeten håller jag med om inte är något vidare, men köket i sig är ju jättefint. Och vitvaror måste man ju alltid byta med jämna mellanrum.
 
Så jag är den enda som blir glad av grönt, alltså? ;)
 
Karakorum - jag har bott i ett grönt 70-talskök för länge! Dock var det skitfint i övrigt - lite som det här faktiskt (tror att själva köket var från 30-talet)! Hade ett skafferi från golv till tak. Slukade allt. Dock giftgrönt! Men älskade det ändå. Dock blåste de köket innan nästa hyresgäst fick lägenhet. Sååå synd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.