Hej allesammans!

Har en allmän fråga. Om jag skulle vilja byta ut mitt klinker i badrummet, visst skulle det väl gå att lägga det nya direkt på det gamla med en ev. primer i botten. För fästets skull??? I mitt sinne tycker jag att det skulle gå bra.
 
I dag finns det förmodligen ingen... Har förmodligen varit badrum sen begynnelsen. Alltså inget dusch-badrum... Det löser jag med att spackla ett fall i hela duschen och därefter lägga ett tätskikt.
 
Om du är SÄKER på att underlaget och dina befintliga plattor är tillräckligt stabila så är det bara att köra på.

Problemet är att man aldrig kan vara säker på det.... :-/
 
Btg bjälklag...
 
Norre skrev:
Hej allesammans!

Har en allmän fråga. Om jag skulle vilja byta ut mitt klinker i badrummet, visst skulle det väl gå att lägga det nya direkt på det gamla med en ev. primer i botten. För fästets skull??? I mitt sinne tycker jag att det skulle gå bra.
:( nej det er inte särskild bra ide selvom det är möjligt. Du vet inte hur vedhäftningen är , du får spackle nyt falllag och du har ingen membrän
 
Nej helt otänkbart i ditt fall! Det blir att knacka väck dom gamla plattorna och lägga nytt tätmembran
Varför? Om jag primar de gammla plattorna, bygger faller och lägger membranet i dusch delen.
Så går det inte i allafall?? Eller??
 
Räknas det sättet som "fackmannamässigt utfört enl. vid den tiden gällande normer" ???

Tänker bara på vad som händer med ev. försäkring om olyckan skulle vara framme och ni får en vattenskada!!

//Christina.
 
Det har ingen betydelse... Det blir ju "som nytt" fast med den skillanden att de gammla klinkerplattorna ligger under de nya...

Under de gamla finns nu ingen tät membran el. dylikt. Golvet är ju som sagt btg med gamla plattor... Jag tror iaf på detta. Skall rådgöra med en aukt. golvläggare dock. Men jag tycker att de skulle funka. Vad skulle kunna hända???
 
Sitter själv i samma sits. Pratade med en säljare av Kiiltos produkter och han sa att det inte var några problem. Kiilto har två sorters primer, en för gipsväggar och en "kraftigare" som biter bra på tex befintligt klinker eller kakel. Så jag tror inte det kommer att bli några problem.
 
Talade med en golvläggare i dag.... Inga prob om bef plattor sitter fast. Tvätta av, matta ned de gamla plattorna, prima och på mde nya klinker.

Vad är problemet med att knacka veck befintliga plattor? Det är ett ganska enkelt jobb speciellt på ett hårt betongunderlag
Kanske inte alls så enkelt om de sitter fast ordentligt, + att jag förmodligen måste spackla om golvet pga av håligheter och ojämnheter som blir när jag knackar väck den. I allfall så är denna lösning enklare för mig i alla fall.
Nu skall det rustas. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.