Hejsan sitter och ska välja nytt bastuaggregat och funderar nu om jag ska köpa ett kombinations-aggregat. Funderar på antingen Harvia Topclass combi eller Tylö Combi RC 8.

Vad säger ni, ngn med erfarenhet av dessa agg? Harvia är ju nästan halvapriset (ca 6000:- och Tylö ca 9500:) så är det ngn som är nöjd med Harivias och kan rekommendera så blir jag glad.

Eller är det så att det rent av fungerar dåligt generellt med dessa kombinationsagg och att ett vanligt agg är att föredra? Bastun är på 5,5 kvadrat i källaren i ett radhus kan tilläggas.

Tacksam för svar
/David
 
Hmm var till K-rauta och kollade upp mer om Harvias topclass-combi. De hade inte skrivit ut på hemsidan (inget jag såg i allafall...) att själva "instumentpanelen" inte ingår och den kostar 4200:- !!! Det blir ju tio papp för denna då....Då ingår väl inte panelen till Tylös heller säkert..... annars blir den ju billigare


/David
 
Tycker Harvia känns bättre än TYLÖ samt mycket bättre bruksanvisning. Känns helt enkelt mer som en entusiast skrivit det hela. Snyggare design tyckte jag också.

Har bara vanlig elbrännare jag.
 
Kan meddela att kontrollpanelen ingår till Tylös kombiaggregat vilket gör att den blir något billigare än Harvias topclass. Har dock blivit varnad för att installera denna typ av aggregat av två återförsäljare på olika butiker som säljer dem...p g a det blir så pass kraftig ångbildning och hög fuktpåverkan i bastun och intillagande rum. En jag pratade med hade själv haft Harvias agg, i rummet utanför bastun släppte takfärgen trots att det var våtrumsfärg i taket. Han hade sedan anlitat firma för att få bästa fukttåliga takmålning men färgen hade släppte igen efter ett litet tag. Han har nu bytt bort aggregatet..

Man blir lite tveksam när man hör sånt
 
Nu pratar du om kombiagg alltså?

Själv får jag såklart ökad luftfuktighet i intilliggande rum iom att man springer en del osv. Men har bra ventilation där med så jag är inte så orolig. När man öppnar takventilen så åker värmen ut ganska snart och eftersom jag bastat kvällstid får det stå och dra ur hela natten. Dagen därefter stänger jag inluftventilen och begränsar utsuget högst upp till nästan stängt.

Våtrumsfärg är ju annars inte särskilt smidig iom att det blir (af av den jag använde (Beckers)) som nagellack. Vill man så kan man alltså dra stora flarn av färgen eftersom den är knallhård istället för lite elastisk som vanlig färg är.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.