Har fått tips om att lägga in ett 110 avlopssrör i plattan för att använda som tilluftkanal till en öppenspis. Är det någon som har lite mer precis information om hur man bör göra detta?

För att krångla till det lite skulle jag helst vilja dra ut rör på baksidan som kommer att motfyllas åtminstone 700 mm. Detta skulle alltså innebära att röret kommer ut under mark. Är det något problem och om inte, hur löser man det?
 
Jag lade ner ett 110-rör under plattan från kamin och till utsidan av grunden. Röret har fall utåt och ett hål borrat i underkant så eventuell kondens kan rinna ut i dräneringssinglet. Röret går sen upp utanför grunden och kommer förmodligen avslutas med med en 180-graders böj eller något annat fiffigt så det inte kan komma in vatten eller djur/insekter.
 
Hemmakatten
Tilluftsrören skall vara av plåt, spirorör, om det mynnar ut i öppna spisen, Det bör dessutom vara isolerat med brandskyddsmatta (som även skyddar mot kondens).

Om man skall ha ett långt rör o under mark skall man kanske gå upp en storlek i diameter.
 
Jo, tänk på att om röret är långt och du har flera böjar så måste du upp i dimension på röret för att få tillräckligt flöde till brasan. Spistillverkaren vet vilken dimmension du ska ha för att brasan ska få tillräkligt med luft.
 
På täljstensugnar, typ Tulikivi så behöver du ca 150-160mm rör för att få tillräckligt med luft men då behöver du också förstärkt platta.
 
Hemmakatten skrev:
Tilluftsrören skall vara av plåt, spirorör, om det mynnar ut i öppna spisen, Det bör dessutom vara isolerat med brandskyddsmatta (som även skyddar mot kondens).
Hmm, det blev ett vanligt avloppsrör för min del. Innebär det att jag inte kommer att kunna använda det på grund av brandrisken eller kan man lösa brandskyddet i anslutningen på något vis?
 
Hur vet man hur långt ifrån vägg man ska komma upp med det ? tänkte förbereda för kamin när plattan gjuts om man ev. vill sätta in en ngn gång i framtiden. Det lär väl skilja en hel del på t -luftanslutningen antar jag -vore ju för lätt annars ;) .
 
Säkrast vore att studera ritningar av de kaminer du är intresserad av. Annars, hör med den lokale återförsäljaren som brukar ha koll på det. Dessutom behöver man inte tänka inrutat 'tilluft?-aha,-spirorör-i-plattan' utan kan med fördel dra spiroröret parallellt med skorstenen. Mycket smidigare. Det finns också skorstenar med integrerad tilluft. Funkar kanon.
 
Hmm ska checka detta pronto . . Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.