Hallojsan!

Jag har två stycken ställen i huset där det bara hänger kablar från taket. Varav en är gul och en är blå. Jag har köpt takdoslock (2-pol+jord, infällt). Kopplar jag kablarna fel kan en senare inkopplad lampa tydligen leda ström. Som jag ser det är det 50/50 att jag kopplar rätt då? Eftersom att jag antagligen inte kopplar in till pluppen som sticker upp ur takdoslocket. Det står N vid ena hålet, står det för nollström eller vad innebär det? Ska jag sätta in den gula eller blå kabeln där? Gör jag det rätt kan det ju rimligtvis inte bli fel eller?
 
Hur du än gör så är det fel att sätta jordade uttag då du saknar jord.
 
tack för ditt svar, jag chansade när jag köpte..för det fanns bara de kvar...men det som är skumt är att det finns jordade uttag på samma våning..och det funkar utan problem?!
 
Nu har jag en person som säger att jag ska sätta in den blåa kabeln till hålet där det står N, och gul-gröna till hålet där det är en konstig symbol...men vad jag kan se är kabeln bara gul fast det finns också en annan gulgrön kabel, men den hänger inte ute?
 
Gul är troligtvis tändtråd (fas) och borde sitta i L eller P och blå (nolla) borde vara i N, gul-grön ska vara jord och sitta vid jord tecknet. Men om du inte vet vad du gör bör du ta dit nån som kan, kopplar du fel kan det vara livsfarligt.

Antingen ska alla uttag i rummet vara jordade eller inget, man ska inte blanda. Att sätta ett jordat uttag utan att koppla jord är också fel. Så har du jordade uttag i rummet så ska du koppla jorden, har du inte det bör du byta till ett ojordat uttag.
 
Redigerat:
Tänk också på att om övriga uttag i rummet inte är jordade så får du inte sätta upp jordade lamputtag med mindre än att du byter alla andra uttag också. Alla uttag i ett utrymme måste antingen vara jordade eller ojordade. Inga blandningar.
 
img_490f13490fc6c.jpg

Så ser det ut i taket...

img_490f13dc3df89.jpg

och så ser produkten jag köpte ut...

det står som sagt N vid det ena hålet som ska vara den blåa kabeln om jag fattar det rätt, och den gula kabeln i hålet vid den konstiga symbolen, eller hålet där det inte finns någon symbol?

Ps. förresten vet jag andra rum i huset där det verkar vara bladningar men det funkar...däremot vet jag att det har varit mycket problem med elen här, glödlampor går extremt ofta..det är flera i samma bostadsområde som klagar på samma saker, min uppfattning är att det verkar vara mycket som har gjorts halvklantigt när husen byggdes...mycket som sitter fel eller snett, vilket gör mig lite extra osäker här..
 
Redigerat:
Den helfärgade gula ska absolut inte in vid ett tecken som ser ut som det här.
9EC3F5E5-F8E6-4C44-A72F-D1E03D7474C2


För övrigt anser jag att dina kunskaper är så bristfälliga att du bör anlita en fackman för att utföra elektriska arbeten. Felaktig koppling kan medföra livsfara och det känns som du är nära att göra något som inte blir rätt.
 
Jag vill faktiskt uppmana andra läsare och kunniga personer här på forumet att vidtaga viss försiktighet med råd gällande inkoppling av el och speciellt jordanslutningar. Det råder enligt mig stort frågetecken runt frågeställaren och om nödig kännedom finns hos den personen. I övrigt så är tidigare svar nog anser jag.
 
Jo, det kanske är bäst så...synd att det inte var en dator då skulle jag vara helt "hemma" på vad jag håller på med...men jag har aldrig hållt på med sånt här förut, och det är lite svårt att tolka informationen på nätet, och olika man frågar säger olika saker...

Eller kanske man ska lyssna på de som har gjort de själva utan kunskaper som säger "du känner om det är fel"=)
 
Om blå är nolla, gul tändtråd och det finns en jordledare i kopplingsdosan så borde det väl inte vara några problem att ansluta ett jordat lamputtag?

Jag har haft exakt samma sak i ett rum hemma. Jordade uttag och jord i takdosan men med en ojordat dubbelisolerad lampa ansluten direkt med toppklämmor. Är det fel att då dra en gul/grön FK-ledare från inkommande jord till ett lamputtag? Måste man dra jord till själva brytaren också? Det saknas nämligen fortfarande hos mig!
 
Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
Om blå är nolla, gul tändtråd och det finns en jordledare i kopplingsdosan så borde det väl inte vara några problem att ansluta ett jordat lamputtag?

Jag har haft exakt samma sak i ett rum hemma. Jordade uttag och jord i takdosan men med en ojordat dubbelisolerad lampa ansluten direkt med toppklämmor. Är det fel att då dra en gul/grön FK-ledare från inkommande jord till ett lamputtag? Måste man dra jord till själva brytaren också? Det saknas nämligen fortfarande hos mig!
Nej, du behöver inte ha jord till brytaren, den är plastisolerad. Kanske kan finnas nån specialbrytare som vill ha jord iofs, men jag har aldrig sett nån.
"Är det fel att dra.." Nej, det är snarare rätt om du frågar mig. Man utökar bit efter bit så har man snart hela huset jordat. :)
 
Brytaren behöver ingen jord och det finns i vanliga brytare heller ingen anslutning för det. Vet man vad man håller på med och jorden finns i takdosan i form av en slinga så kan man naturligtvis klippa upp den och koppla in den på takuttaget. Då ska det finnas två anslutningar så att man inte bryter upp jordkedjan. Annars får man ta en ny snutt gulgrön och koppla ihop alla tre i en topklämma och ansluta andra änden av snutten till uttaget. Men som sagt, då sk man veta vad man pysslar med.
 
Bra, då har jag gjort rätt. Vart jorden i brytaren kom ifrån. Skyller på att jag inte hunnit få mitt kvällskaffé! ;)

Om man måste klippa en slinga och det är ont om plats är en "wagoklämma" väldigt trevlig då man inte behöver skala lika mycket ledare för att kunna tvinna ordentligt.
 
Maxwells_Demon skrev:
Om man måste klippa en slinga och det är ont om plats är en "wagoklämma" väldigt trevlig då man inte behöver skala lika mycket ledare för att kunna tvinna ordentligt.
Men du, en klämkoppling ska du inte tvinna kabeln för. Däremot en skruvkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.