Vår villa, byggd 1990 har ett s k luftvärmesystem (Husqvarna), som var populärt vid den tidpunkten. Kortfattat kan det beskrivas som två seriekopplade kraftiga kupévärmare som med hjälp av fläktar trycker ut den uppvärmda luften via rörkanaler i trossbotten, luften pytsas sedan ut via takventiler i varje rum och från kök och våtrum leds en del luft tillbaka via sugande ventiler - åtminstone tror jag att det är tänkt så då dessa ventiler har lite annorlunda utformning.

Systemet fungerar väl hyggligt, men det är inte särskilt värmeeffektivt då det mesta av luften tas direkt utifrån (viss återcirkulation finns i tvättrummet där värmepaketet är monterat som en stor plåtlåda i taket).

En idé som jag gått och grunnat på en en längre tid är om jag kan ersätta värmepaketet med en luft-luft-värmepump där innerdelen placeras i en slags groventré, ett rum på ca 30 m2. Här samlas den uppvärmda luften upp och sedan skickas den vidare ut i rörsystemet. För att det ska fungera måste jag förmodligen installera en kraftig fläkt som orkar ta hand om luften från värmepumpen, samtidigt som jag öppnar takventilerna så mycket det går.

Med en inverter skulle jag kunna ha en fungerande luftkonditionering i hela eller delar av huset, beroende på vilka ventiler som är öppna (framförallt i söderläge). Någon har påpekat risken för kondens på rören, men någon annan har avfärdat detta med att temperaturgränsen för kondensbildning ligger under 10 grader, varför jag slipper isolera rören.

Ett annat tänkbart problem är brus från takventilerna, men med öppna spjäll borde denna risk kunna elimineras.

Kruxet är att vanliga installatörer av luftvärmesystem vill hålla sig till standardinstallationer då det finns någon form av garantiåtagande, men nu har jag sett att Jula säljer billiga luftvärmepumpar som man kan installera själv (kräver ingen vacumsugning), så varför inte chansa? I värsta fall blir man blåst på kostnaden för värmepumpen (ca 10 lakan), alternativt behåller man den, men använder den på konventionellt sätt.

Huset är ett vanligt 1 1/2-planshus på ca 170 m2, har torpargrund med halv källare (suterräng), dvs det vilar inte på en bottenplatta, det är bra isolerat och har fyr(!)-glasfönster.

Är jag helt ute och cyklar eller ska jag testa?
 
Du menar att du drar tilluften via ett rum som luftvärmepumpen värmer. Låter väl som det skulle göra livet lättare för kupevärmarna. Du får ju räkna med att själv justera termostaten på luftvärmepumpen upp och ner ber på utetemp men kupévärmarna kommer ju hjälpa till om inte värmepumpen räcker. För jag gissar att tilluften på vintern har något högre temperatur än vanlig rumstemperatur.

Ett tips är också att inte använda rummet som torkrum även om du har ganska varmt där. Vitsen med ventialtion är bland annat att inte ha fuktig luft kvar i huset.

Ser en lucka i din beskrivning eller ditt resonemang.
Det måste ju finnas någon form av frånluft i huset och problemet är ju i sådana fall att värmen i den inte återvinns.
Ditt koncept med luftvärmepum borde därför kompletteras med att frånluften på något vis värmer utedelen till luftvärmepumpen. Att bara blåsa luften över den verkar enklast men ger nog stora problem med isbildning. Inomhusluft kan vara ganska fuktig.

Fast den din slutfråga om du är ute och cyklar vågar jag inte svara på, ger dig bara sällskap på cykelturen :)
 
Troligtvis sitter det en värmeväxlare i ena änden av aggregatet och en cirkulationsfläkt ,el-filter o värmebatteri i andra.Sitter det ventiler i taket som suger så är det säkert inte "återcirkulation" utan snarare frånluft.Återcirkulationsventilen brukar sitta nere vid golvet i tex hall. Aggregatet kan värma luften upptill 50 grader och på så sätt kan huset hålla hyfsad temp när det är kallt ute.Ersätter du elvärmen med en luft/luft på det sätt du tänkt blir du ,förutom att ventilationsväxlingen försvinner, även av med de övertemperaturer som krävs att hålla huset varmt. Låter du däremot det nuvarande systemet vara och monterar luft/luftpumpen i det rum där återluftsgallret finns så får hela huset nytta av luft/luft men möjlighet till eftervärme finns via ditt gamla system.Återluftsgallret kan med fördel flyttas högre upp på väggen.
 
Installera en luftvärmepump utan att vakumsuga?? Hur fan blir man av med luften i innedelen och rören till utedelen då? :confused:

Visst fungerar det att ha luft i systemet, fast syret reagerar med kopparn, så efter ett par år är systemet fullt av skit och du kan slänga alltihop.
 
Danne031 skrev:
Installera en luftvärmepump utan att vakumsuga??
Finns vissa pumpar med typ "snabbkopplingar" på rören, alltså får man stå ut med den längd rören är (brukar bli en snygg liten snurra bakom utedelen).
Var nog lite vanligare förr men börjat komma igen, som vanligt med allt man spänner/skruvar ihopa risk för läckage.
 
FrittDrag_II skrev:
Finns vissa pumpar med typ "snabbkopplingar" på rören, alltså får man stå ut med den längd rören är (brukar bli en snygg liten snurra bakom utedelen).
Var nog lite vanligare förr men börjat komma igen, som vanligt med allt man spänner/skruvar ihopa risk för läckage.
Jaha fast hur fasen funkar det, har de sugit rör och innedel på fabrik då eller?

Låter ju helt galet att något som ska kopplas ihop på 2 ställen redan kan vara vakum i, låter omöjligt t.o.m.
 
Snailman
återcirkulation av luften är ju något man vill ha så lite som möjligt av (helst inte alls) är väl dessutom förbjudet numera, hest ska luften bytas varannan timme, jag har ett luftvärmestystem från -90 som jag kompletterat med en luft/luftvärmepump, jag har då vridit ner termostaten på luftvärmeaggregatet till noll så alla värme kommer från LL värmepumpen, det kan ju då bli lite dålig fördelning av varmluften om man inte har en öppen planlösning...
 
Rören är vaccumsugna och gasfyllda givetvis från fabrik.
Så vid ev.läckage vim montering så pyser lite gas ut.
Nackdelen är om man ngn gång behöver flytta maskinen så brukar inte kopplingarna täta.
Men visst dessa var väldigt populära för ca 15-20 år sedan, även för installationsfirmor. Detta var doch innan boomen av luft-luft kom. Vad jag mer minns är att de hade förmåga att även läcka fast fullt riktig montering så riktigt bra var de inte men de kan ju förbättrats.
 
Snailman skrev:
återcirkulation av luften är ju något man vill ha så lite som möjligt av (helst inte alls) är väl dessutom förbjudet numera
Man behöver återluft för att sprida värmen i luftvärmesystem kombinerat med ventilation.
 
Är jag helt ute och cyklar eller ska jag testa?

Hur stort är huset?

Hur stor är elförbrukningen per år?
 
Tja, någon slags utblås av använd luft finns det ju, i alla fall finns det ett rör på taket som verkar vara anslutet till rörsystemet... Jag har inte dissekerat rördragningen, men jag misstänker att en del rör transporterar ut uppvärmd luft och en del återvinner värme. Jag drar den slutsatsen eftersom dessa takventiler, som har lite annorlunda utformning jämfört med dem som trycker ut luft, sitter i köket och badrummet samt i ytterligare ett (sov-)rum (fast där tror jag att man tog det som var över, dvs det ska egentligen sitta en utblåsventil där).

I tvättrummet, där plåtpaketet med fläktar och värmeslingor sitter monterat i taket, finns det en likadan ventil på själva plåtpaketet (samma som i kök och badrum), varför jag tolkar det som någon slags återvinning av uppvärmd luft - i tvättrummet finns ju både tvättmaskin och torktumlare som avger värme och de fanns där även när huset byggdes. I början av rörsystemet finns det ett dammfilter som är ständigt igensatt (ska dammsugas var 14:e dag), det är ett galler på ca 50x70 cm med någon slags textilfilter på insidan. Detta galler sitter på bottenvåningen i väggen till vardagsrummet och jag tror att uppvärmd luft återvinns även denna väg.

Det finns en givare i vardagsrummet (jag gissar att det är en värmegivare). Denna är förmodligen kopplad till en liten dosa som innehåller en del elektronik och ett skjutreglage med vilket man kan öka/minska värmen.

Annars tas luften in direkt utifrån (sitter ett grovfilter i taget ovanför förstukvisten och filtret är via ett rör på ca 15 cm anslutet direkt till luftvärmesystemet, dvs kalluft åker rätt in i systemet).

Årsförbrukningen ligger på drygt 30 000 kW-timmar, men då går det ju åt en del till varmvattenberedaren också. Borde gå att få ner betydligt...

Det verkade f ö på beskrivningen som om signaturen Snailman hade gjort en liknande installation, dvs han använder rörsystemet för att distribuera ut värmen och har "kupévärmarna" som reservvärme om det kommer en riktig köldknäpp. Finessen är då att man kan dimensionera luft/luft-värmepumpen i underkant, vilket borde ge bättre totalekonomi.

Vad gäller Julas värmepumpar har jag sneglat på Coolix 5280 W, inte världens bästa COP-värde (3,83), men väsentligt bättre än det jag har idag (1,0...).
 
Det "plåtpaket" du har i tvättrummet, är cirkulationsaggregatet. Kolla ovanför spisen om du inte har ventilationvärmeväxlaren där. Du har säkert rengjort filter även där.

Det uttag med dammfilter i golvnivå är återluft. Återluften (cirkulationsluft) går till aggregaten i tvättrummet. Den luften är endast till för att snabba upp tilluften, så att värmen sprids bättre.

Har med gott resultat installerat en Nordenberedare i ett liknande hus. Monterade en 3,5 kW värmevattenbatteri på tilluftskanalen. Ger 40° på tilluften och 250 liter varmvatten.
 
Stort tack, Plexus!

Låter lite kusligt att det ska finnas en ventilationsvärmeväxlare ovanför spisen som jag är ovetandes om. Det sitter förvisso ett ventilationsutblås på taket rakt ovanför köket (fast med ett plan emellan), men jag har aldrig försökt kartlägga hur rören går - det enda man ser är ju på vinden där de ligger "i dagen".

Jag ska hur som helst riva inredningen ovanför spisen (kryddhylla, bakom vilken det sannolikt finns ett flexirör från köksfläkten - kanske hittar jag något spännande då...).

Vad gäller "värmevattenbatteri på tilluftskanalen" så undrar jag om den lösningen är smartare än att ha en separat varmvattensberedare som jag har nu.

Jag menar att den värme som går åt till att värma vattnet annars hade använts till att värma huset. På sommaren då man behöver varmvatten, men inte behöver värma luften innebär det naturligtvis en besparing, men den ska ju ställas mot den extra investeringen.
 
Naturligtvis kan jag omöjligt veta vilka grejer du har, samt var de är anslutna.

Du skriver att du har ett "luftvärmesystem", och jag gissar att ditt värme/ventilationssystem är uppbyggt på ett visst sätt.

Är inte ventilationssystemet ihopbyggd med värmesystemet?

Har letat på nätet efter Husqvarnas värmesystem, men kan inte finna något.

Värmevattenbattrei kan du leta på Google. Du får massvis med svar, men inget som avser varmvatten. Ett förenklat ord för samma produkt, är kanalbatteri. Problemet är då att man även eldrivna faller under samma benämning.
 
Hittar du ingen värmeväxlare ovan spisen så är det en Husqvarna FTX-LV6 och växlaren sitter då ihop med cirkulationsfläkten i tvättrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.