Hemmakatten,

jag har ju inte sett någon av kranarna live, men en fördel är ju att sodavattenkranen inte har ngt vred/handtag, då slipper man ju matchningen av det iaf :)
Det kan ju funka med Axor Uno, så länge du tar krom-utförandet. Annars skulle jag leta efter en kran med mer rak pip. Tycker dock inte att du måste matcha kökskranen med de du har på wc etc.

Jag har nu bestämt mig för att lägga sparklingwater på hyllan. Men enbart pga priset och att jag går i flyttankar om två år. Beställde en SodaStream igårkväll. Beställde faktiskt två för min granne ville också passa på att köpa billigt från Tyskland. Slängde med en ny personvåg också. Mitt största dilemma var detta med bänkyta, men jag kom på att jag har ett passande högskåp som den kan stå i!
 
Hej!

Vi har AGA:s Sparkling Water .

Det är möjligt att ställa in kolsyrenivån i viss utsträckning.
Personligen tycker jag att den inte ger så mycket bubblor, ens på max men det är OK för mig. Det smakar ju kolsyrat och vi har gott vatten så...T o m den kräsne tonåringen tycker att det är OK (vilket inte säger så lite).

Självklart får man spola vattnet ett tag innan man tar från kolsyrekranen - men det gäller ju om man vill ha vanligt kallt vatten också.

Själv hade jag lite problem med att kranen såg ut som den gör eftersom vi har Vola-kranar men sen vi väl monterat Morakranen stör det mig inte alls.

Otroligt skönt att slippa bära hem alla de där backarna med Ramlösa från affären (tycker maken, som var den som oftast hanterade den saken.)
 
Vi har "budget"-varianten, dvs WasserMaxx med kolsyrepatroner från AGA och är jättenöjda med den, se
http://www.agaconsumer.se/Default.asp?path=12999&pageid=17808
Det blir ju lite mer pyssel att tappa upp och manuellt kolsyra vattnet, men priset är ju mycket lägre (700-800 kr) och själva apparaten är snygg, liten och tar därför enbart upp en liten bänkyta.
 
Hejduk..tig skrev:
Vad vet du om patronen till Electroluxen?
Den håller ca 1,5 månader för oss (2 pers) med kolsyran nästan på max, och då dicker vi mycket vill jag lova! :) Ett av våra absolut bästa köp, har inte köpt läsk/kolsyrat vatten sen vi fick maskinen. Jag är inte köksmaskintokig, den här maskinen är helt enkelt bra och funktionell, står inte ivägen och är alltid redo. Gillar man fanta så kan man köra med fun light orange, tror knappt jag skulle känna någon skillnad i ett blindtest...

Apropå sodastream och Aga:s variant så funkar de säkert bra, men då lär man ha kallt vatten ståendes i kylen förjämnan.
 
Dr_Jerkyll,

ja men vad är det för patron? 60, 100?
 
Hejduk..tig skrev:
Dr_Jerkyll,

ja men vad är det för patron? 60, 100?
Den är 0,605 L
 
öppnar upp en gammal tråd igen!

Jag antar att det är fler som testat denna produkt nu? Priset är väl ungefär detsamma som förra året så jag undrar förståss om den är prisvärd. Den är ju onekligen en kul grej att ha i köket.

Om man är rädd att behöva spola länge innan man får kallvatten, borde man inte kunna spola i den andra kranen tills det blir kallt och sen bara tömma lite grand av det som är i "kolsyrekranen" innan det också blir kallt?

Fler recensioner?
 
Hemmakatten
Oj, denna tråd hade jag glömt.

Jo, min kolsyrekran från Mora är installerad. Den fungerar utmärkt och jag är fortfarande mycket glad för den. :)

Jag gör precis som Smelly skriver, dvs. jag spolar lite i den vanliga vattenkranen tills vattnet blir kallt, sedan öpnnar jag kolsyrekranen och låter kanske ett glas vatten rinna ut innan jag fyller mitt glas.

Vattnet har ganska små bubblor och jag har kolsyran på max (tror jag). Kolsyran är nog inte riktigt lika mycket som i tex Ramlösa (som jag tidigare drack mycket). Ramlösa och vårt kolsyrade vatten smakar inte likadant. Vårt vatten är inte lika salt och har nog inte lika mycket mineraler i sig. Jag tycker vårt kolsyrade vatten smakar gott, men jag antar att det kan vara olika beroende på hurdant vatten man har.

Själva kranen är snygg med en modern design. Den passar mycket bra ihop med den vanliga vattenkranen vi har bredvid. När man tappar kolsyrat vatten så låter det mycket, det spottar och fräser om kranen. Trodde först det var fel, men har nu förstått att det är så den fungerar.
 
Ja, vi har också Morakranen och AGA-patronen. Mindre bubblor än vi trodde att vi skulle få när vi köpte. Nu har vi dock accepterat de små och få bubblorna och dricker en hel del av vattnet. Vi är dock inte helt säkra på att vi trimmat den rätt...
 
Vad tror ni om denna jämfört med aga sparkling water?
Lite dyrare men kyler också.

980.jpg1pxtransp.gifSodabutler Jack 20L/hr - Köksblandare för kylt och kolsyrat
Jack är årets absoluta köksnyhet som har allt, blandaren ersätter ordinarie köksblandare i ert kök och serverar kylt samt kylt kolsyrat vatten !
Blandaren är mycket gedigen och passar även utmärkt i storkökshushåll / Restauranger.

Köksblandaren har fyra olika vattenalternativ !
1. Kallt ordinarie vatten - kopplat till stamledningarna
2. Varmt ordinarie vatten - kopplat till stamledningarna
3. Kylt kolsyrat vatten - kopplat via en Carbonator
4. Kylt vatten via en vattenkylare / Carbonator
----------------------
Höjd på kranen : 400mm
Djup : 290mm
Diameter : 60mm
Genomföring : 35mm
Anslutning : 6mm John Guest koppling
Material : Kromad Mässing / Rostfritt Produktrör
------------------------
Teknisk fakta Carbonartor Titan.
Levererar :
- Kylt vatten
- Kolsyrat vatten ( 4Vol% )
- Vanligt vatten
Mått HxBxD: 440x220x455mm
Spänning : 230V
Max effekt vid carbonisering : 280W
Kyleffekt : 120W vid produktion
Kylning : Luftkyld
Kylmedium : R134A / 48gr
Justerbar kyla : 5-13*C
Kolsyrat kylt vatten : 20L/hr ( 50st 40cl glas )
Vattentryck in : 1,5 - 4,5 bar
Anslutning vatten : 3/8"
Co2 tryck in : 3,5 - 5,5 bar
Anslutning Co2 : 6mm
Kompressor : Luftkyld 1/12hp
Ljudnivå vid aktiv kylning : 45dB
Ljudnivå vid carbonisering : 66dB
Ljudnivå vid stand by : 3dB
Läckagelarm
Antiflow system
Partikelfilter med indikator vid filterbyte.
Vikt : 40kg
Övrigt : Kan anslutas till extern CO2 flaska.
Returvatten kopplas till avlopp.

Levereras komplett med slangar och kopplingar exl CO2 flaska.

1pxtransp.gif5.761 Kr1pxtransp.gif1pxtransp.gif1pxtransp.gif1pxtransp.gif
 
Klart intressant iom kylningen. Svågern smällde för några månader sedan in Husqvarnas fina kyl/frys med vatten/is i dörr. Jag har sedan dess insett att kylt-/co2-vatten är nice att ha tillgång till smidigt, förvisso ett skapat behov men bekvämt är det ju. Skåpen kostar ju lite mer m dessa finesser, men det tänkte jag att man kunde vara värd.
Om jag nu inte vill investera i kyl/frys med utrustningen kan jag ju istället lägga pengarna på den lite dyrare blandaren ink. kylt-/co2-vatten. Kylningen gör mig intresserad iallafall. Ett tänkvärt alternativ till vatten i skåpsdörren. Angenäma val inför kommande köksbygge, behoven skapas på löpande band.
 
Ja, om du har råd och plats kör på den mer avancerade varianten (OBS - jag har ingen erfarenhet av just den du nämner). Vår AGA Sparkling Water används dock mycket lite numera, ej tillräckligt kallt och för lite bubblor :(
 
Lite mera info var den finns nånstans, vilka leverantörer av den? Verkar ju rätt bra pris isåfall.
Jag jämförde med de lösningar som fanns när jag byggde, och en riktig med kylning skulle gå på ca 18´ .
 
Fick svaret att trots att man kan läsa att allt ingår så ingår bara kranen i priset, j-a sjuk hemsida!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.