Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Elinstallatören skrev:
mikael L
jag kollade på den länk du lagt ut
det står elinstallatör adress osv
sen står det företag under det
`om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares firma´
för liksom för mig man måste ha registrerat företag genom den sista rutan
men kollar upp det..............
Hoppas för din skull att du har en bra revisor! :rolleyes:

Antag att du är ogift och du ska fylla i en blankett där det står:

"Om ni är gift, fyll i make/makas namnuppgifter"

vad fyller du i då? För enligt dej så måste du ju fylla i din frus namn. Men vänta nu....!


Dessutom finns i ELSÄK-FS 2007:2 inte något om registrering längre så hela diskussionen runt den blanketten är rent hypotetisk.
 
Redigerat:
pefo skrev:
Kom igen nu! Lägg ner! Du är säkert en duktig elektriker och kan med säkerhet bidra här på forumet med dina installationskunskaper. Att tjata om behörighet och uteblivna försäkringsersättningar i var och varannan tråd gör bara folk irriterade. Och om du nu är så mån om folks hus och hälsa så bör du ju inte ens svara på hur man kopplar heller. Egentligen.
Exakt, kunde inte sagt det bättre själv. Tack Pefo! ;)
 
E
jag vet att de har olika krav från olika kraftleverantörer
men vi kommer fram till att Ni har rätt i många fall

då kan jag visa vad elinstallatörs förordningen säger:

Elinstallatörsförordning (1990:806)

Elinstallationsarbetets utförande
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
 
E
det här ämnet är ett ämne som det finns många `delar´ i
det har jag skrivit förut
men varje del har sina lagar/avtal
kraftleverantörer har sina och elinstallationen har sina lagar

sen finns det en del avtal som tex försäkringsbolagen eller kraftlev ställer.
Kraftlev har krav på behörighet -inte företag hos alla kraftföretag


pefo
det kan inte skrivas i lagen vad försäkringsbol får försäkra
men de kan hänvisa till lagen för att göra nedsättningar
 
Elinstallatören skrev:
jag vet att de har olika krav från olika kraftleverantörer
men vi kommer fram till att Ni har rätt i många fall
Hittills har vi alltid haft rätt då vi haft invändningar mot dina påståenden.

då kan jag visa vad elinstallatörs förordningen säger:
Och varför då? Vad tillför du med det? Inte ett smack! Eller vänta ett tag! Är det för att det står företag i texten? Glöm det i så fall för den reglerar bara hur personer utan behörighet får arbeta under annans behörighet.

Berätta i stället hur det var med fallet i Valdemarsvik! Då kanske du åtminstånde kan komma med nånting som kan intressera. Du lovade ju att du skulle göra det!
 
Elinstallatören skrev:
det här ämnet är ett ämne som det finns många `delar´ i
det har jag skrivit förut
men varje del har sina lagar/avtal
kraftleverantörer har sina och elinstallationen har sina lagar

sen finns det en del avtal som tex försäkringsbolagen eller kraftlev ställer.
Kraftlev har krav på behörighet -inte företag hos alla kraftföretag
Om jag förstod vad det är du menar kanske jag kunde svara på det. Kraftleverantörerna har inga lagar och inte elinstallatörer heller. Däremot har dom att följa lagar och föreskrifter. Inget nytt, inga konstigheter. Problemet med dej är att du hämtar lite här och lite där och rör ihop saker tagna ur sitt sammanhang så det blir ett enda sammelsurium av alltihopa. Du gör dej själv en otjänst och folk kommer, om de inte redan har, sluta att lyssna på dej.

pefo
det kan inte skrivas i lagen vad försäkringsbol får försäkra
men de kan hänvisa till lagen för att göra nedsättningar
Och vad var det som var nytt med detta då? Ett försäkringsavtal är ett civilrättsligt avtal och försäkringsbolaget gör sin egen bedömning vid skadereglering. Typexempel är en trafikolycka där försäkringsbolaget kan anse att du är skyldig även om polisutredningen säger att du är oskyldig. Surt va!? Och sedan det där om lagen. Försäkringsbolaget kan i sina villkor kräva att lagar och förordningar följs för att försäkringen skall gälla. De kan inte efteråt komma och säga att man brutit mot den och den lagen och vägra ersättning om det inte från början var avtalat i villkoren.

Så snälla, sluta nu. Innan du förbrukat all din trovärdighet. Håll dej till det du är bra på, svara på frågor om elinstallation, och sluta att argumentera för dina högst egna tolkningar av lagar, föreskrifter och försäkringsvillkor.


Jag föreslår att vi stänger den här tråden nu då den slutat tillföra forumet nånting.
 
E
pefo
det med kraftleverantörer så är det -iallafall inom mitt arbetsområde- att man
måste registrera sig och ha företag samt ansvarsförsäkring

det är enkelt att avfärda mina `påståenden´ men jag har skrivit om det flera gånger
det är flera bitar som har sin del
och man kan tolka allting olika
man måste vara anställd eller ha företag -som då har behörighet och ansvarsförsäkring

elinstallatör vad anser du att det är -en med behörighet? räcker det?

valdemarsvik återkommer jag till
jag håller det jag lovar men har inte all tid att jobba med det :)
 
Elinstallatören skrev:
pefo
det med kraftleverantörer så är det -iallafall inom mitt arbetsområde- att man
måste registrera sig och ha företag samt ansvarsförsäkring
Styrk ditt påstående! Kan du inte det så är det bara bullshit! Läs också ELSÄK-FS 2007:2 och konstatera att det inte längre står ett dyft om registrering, bara för och färdiganmälan.

det är enkelt att avfärda mina `påståenden´ men jag har skrivit om det flera gånger
det är flera bitar som har sin del
och man kan tolka allting olika
man måste vara anställd eller ha företag -som då har behörighet och ansvarsförsäkring
Just detta är ditt problem! Du påstår hela tiden en massa saker och det blir ingen sanning av det bara för att det upprepas i det oändliga. Bara tröttsamt tjatigt! Börja att backa upp dina påståenden med verifierbara fakta eller acceptera att bli avfärdad!

elinstallatör vad anser du att det är -en med behörighet? räcker det?
Helt klart JA! Det står INGET i lagen om att det ska finnas företag eller försäkring för att man ska ha tillåtelse att installera el. Det enda som står där att man skall ha behörighet utfärdad av elsäkerhetsverket. Allt annat är bara dina egna påhitt!

valdemarsvik återkommer jag till
jag håller det jag lovar men har inte all tid att jobba med det :)
Lägg lite tid på att få fram den infon då i stället för att skriva en massa skräp här!
 
Mikael_L
Elinstallatören skrev:
pefo
det med kraftleverantörer så är det -iallafall inom mitt arbetsområde- att man
måste registrera sig och ha företag samt ansvarsförsäkring
Elinstallatören, ursäkta om jag är lite nyfiken...
Vilket är ditt geografiska arbetsområde?
Vilket/vilka elnätsbolag arbetar du inom?
 
E
jämtkraft & e-on fyrfasen samt i sthlm

Vad händer om man utför elinstallationer utan behörighet?
Att utföra elinstallationsarbete utan behörighet är olagligt. Man kan dömas till böter eller fängelse för brott mot Elinstallatörsförordningen.
Detta är Elsäkerhetsverkets fråga nummer: 79
 
E
Måste man ha försäkring för att vara elinstallatör?

Måste man ha försäkring för att vara elinstallatör. Det finns inte några krav i Elsäkerhetsverkets föreskrifter på att en elinstallatör/behörig måste ha t.ex. ansvarsförsäkring. Tala med försäkringsbolag eller arbetsgivare om vilka försäkringar som behövs. 86 ...

Senast ändrad: 20 april 2007 - Storlek: 939 bytes
/ Elsäkerhetsverket / Vanliga frågor / [2004-09-06] Måste man ha försäkring för att vara elinstallatör?
 
E
öppna och läs

Elinstallatörsförordning (1990:806)
 
Ytterligare fyra meningslösa inlägg. Inget av dem stödjer ditt påstående om att man måste ha registrerad firma och ansvarsförsäkring för att få göra elinstallationer.

Det enda som krävs är att man har av elsäkerhetsverket utfärdad behörighet. Punkt, slut, inget mer att diskutera. Sluta nu, du gör dej bara löjlig!!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.