Hej Smålandsvillan!

Vi kommer att bygga ett Lamhult om ett tag.
Vi har blivigt erbjudna indragning av fjärvärme i huset.
Jag har pratat med en mängd människor som säger olika vad som är bäst, så nu undrar jag vad ni har för åsikt utifrån det att ni verkligen vet hur huset fungerar.

Er lokale försäljare rekommenderar att behålla värmepumpen efterssom den cirkulerar luften i huset. Era hus är ju modärna och har låg energiåtgång och således litet naturligt drag. Vill man ha "riktig" cirkulation i huset får man sätta dit en fläkt som drar runt(ut) luften, vilket gör att eneriåtgången ökar.
Dessutom säger han att den faktiska energiåtgången är lägre med frånluftpumpen, dock har en fjärrvärme central betydligt längre livslängd.

Vad har ni för erfarenhet av era hus som har fjärrvärme och inte "extra" cirkulation?
Finns det några risker med dålig luft, fuktskador eller dyligt i dessa hus?

Har ni någon "officiell" rekommendation?

Ytterligare en fråga:
I "Tillvalsprislistan" finns det en punkt som heter "Tilläggspris fjärrvärme - Nibe Primes Villa Q", Vad är detta? Behöver man fortfarande köpa leverantörens fjärrvärme central för ca 30000:- om man väljer denna? Vad är då skillnaden mot att välja bort pannan helt?

Ta gärna tid på er att svara och kolla upp detta ordentligt.

MVH
Jimmy Andersson

Edit: Vi bor i blekinge och det är sällan under -10 grader här.
 
Hej!

Min fundering är om du inte måste välja fjärrvärme då kommunen erbjudit detta. I många fall är det redan bestämt i bygglovet. Vad säger bygglovet?

Med vänlig hälsning

Ingela Bohrlund
Informationskontoret
SmålandsVillan AB
0589-186 81
 
Jag tror inte det, bygglovet är inte klart ännu och erbjudandet är bara under förslag, dvs leverantören har erbjudigt sig att koppla in till flera hus sammtidigt om det, som det heter, finns önskemål om det.
Vi är först på dessa nya tomter så i princip bestämmer nog vi...

O andra sidan, kostnaden om man drar till alla tomter på en gång blir 15 000 + central.
Jag tror dock att det är denna central man kan byta sig till i er tillvalslista.
Det verkar ju billigt, sedan tillkommer någon form av cirkulations system/fläkt för ventilationen, kanske man kan använda sig av ett återvinnade aggregat.?

SmalandsVillan-I Bohrlund skrev:
Hej!

Min fundering är om du inte måste välja fjärrvärme då kommunen erbjudit detta. I många fall är det redan bestämt i bygglovet. Vad säger bygglovet?

Med vänlig hälsning

Ingela Bohrlund
Informationskontoret
SmålandsVillan AB
0589-186 81
 
Hej!

Jag måste få be att hänvisa till byggledaren i ditt distrikt som kan allt detta tekniska. Det är bättre att du pratar med honom direkt än att jag ska vara mellanhand. Kontakta ditt säljkontor för att få uppgifter till byggledaren.

Med vänlig hälsning

Ingela Bohrlund
Informationskontoret
SmålandsVillan AB
0589-186 81
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.