Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyckelmossen>Korrekt, men det är mer än lämpligt *S*
Inga fler synpunkter mer än att pefo, du och jag m fl har rätt och en viss elinstallatör rör ihop vissa saker, milt sagt.

elinstallatören>Hur f_n skulle någon kunna eller våga uttala sig om eventuellt kommande rättsfall????? Förresten, faktuerar du dig själv vid jobb på ditt egna boende? Bara undrar för eftersom alla kan göra fel så kan du med ju göra det och vem skall ersätta det då? Skall din företagsförsäkring göra det så förutsätter det att du fakturerat arbetet med allt vad det innebär (läs hur dum får man bli) och om inte så lär skattemyndigheten bli mer än intresserad av ärendet *S*

M a o det fungerar liksom inte såsom du tror Min käre elinstallatör.

/Kent
 
Elinstallatören skrev:
floppman
tror att vi som lämnat in texfärdiganmälan vet vilka krav de har

pefo
öppnardu den länk du sänt med förut så står det :

Företag (om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares firma)
Namn Organisationsnr.
Utdelningsadress Postnr. Ortnamn
Telefonnummer (även riktnr.) Telefax Mobil tel. E-post adress
Övrigt
Eventuellt tecknad ansvarsförsäkring, Försäkringsgivare och försäkringsnummer anges.
Registreringen avser
Permanent verksamhet Tillfällig verksamhet
Meddelande till nätägaren
Bilaga: Bestyrkt

fast i excell format
å det är inget krav på företag eller nån försäkring??
Det där bevisar ju enbart att man inte behöver ha varken företag eller försäkring, dvs precis motsatsen till vad du påstår.

Jag tycker det är ett evigt ihoplblandande av ansvarsförsäkring och fastighetsförsäkring. Fastighetsförsäkringen täcker skada i fastigheten, men ersättningen kan sänkas om skadan har orsakats av exempelvis en elinstallation som är felaktig. I det fallet kan fastighetsägaren stämma installatören på skadestånd istället. Om skadeståndet styrks griper installatörens ansvarsförsäkring in och betalar skadeståndet.

Du är således inte tvungen att ha en ansvarsförsäkring om du inte vill, men du riskerar då att få stå för eventuella skadestånd själv. Självklart får en behörig installatör installera på fritiden, men riskerar då också att få stå för eventuella skadestånd.

Jag förstår verkligen inte varför detta är så konstigt. Ansvarsförsäkringen skyddar företaget mot stämningar inget annat.
 
ansvarsförsäkringen skyddar även kunden, eller skulle du anlita en elektriker utan försäkring som kopplar hej friskt i ditt hus som sen kanske brinner ner och sen ska du kräva ersättning för ett nytt hus av honom- lycka till....
 
pellefant skrev:
Ansvarsförsäkringen skyddar även kunden.
Va bra! Då vill jag att du koncist och detaljerat förklarar exakt hur?
(Jag tvivlar inte på dig, ifrågasätter det du säger eller försöker vara spydig. Däremot är jag väldigt nyfiken på exakt hur en ansvarsförsäkring är utformat och vad den täcker! =)
 
pellefant skrev:
ansvarsförsäkringen skyddar även kunden, eller skulle du anlita en elektriker utan försäkring som kopplar hej friskt i ditt hus som sen kanske brinner ner och sen ska du kräva ersättning för ett nytt hus av honom- lycka till....
nej men du kräver ju givetvis ditt förs. bol. på pengar och hänvisar till att denne installatör kopplade, om han är behörig vill säga, eller om han utgett sig för att vara behörig. resten är inte ditt problem
 
Elinstallatören skrev:
pefo

öppna följande sida från vatenfall:

[länk]

vad jag kan förstå så är det jäättebra åha företag då man
skall sända in den blanketten

öppna den Ni andra med å säg vad Ni tror
Med all respekt, att du har vissa problem med stavning har jag ju sett tidigare men nu är jag också övertygad om att du har vissa brister i läsförståelse också. Texten "Företag/Namn Adress" betyder att man ska ange företagets namn och adress eller installatörens namn och adress. Analogt med den liknande texten där beställaren skriver under "Jag/Vi", dvs det kan vara en person, en förening eller ett företag (firmatecknaren). Så om installatören har firma eller inte har ingen betydelse. Det viktiga är att han har behörighet och i förekommande fall har registrerat sig hos nätbolaget.

Så åter igen är du motbevisad. När tänker du ge upp?
 
Angående ansvarsförsäkring. Detta är någonting ett företag tecknar och motsvarar ungefär det som vi populärt brukar kalla drulleförsäkring och som är en del i den privata hemförsäkringen. Syftet med ansvarsförsäkring är att skydda försäkringstagaren, exvis ett företag mot konkurs, om något fel skulle begås som orsakar skada för en kund. Det finns inga krav i lagen att man måste ha en ansvarsförsäkring. En kund kan däremot kräva att leverantören/hantverkaren har en sådan och det är ofta en bra idé att göra det. Skälet till att kräva det är att OM nånting går åt fanders så finns det större chans att få ut skadestånd när man stämmer leverantören/hantverkaren. Annars får man hoppas att den egna försäkringen täcker upp. Faktum är att när det gäller försäkringar, som är ett snårigt område, så är det många som inte förstår hur det fungerar.
 
Elinstallatören skrev:
pefo

öppna följande sida från vatenfall:

[länk]

vad jag kan förstå så är det jäättebra åha företag då man
skall sända in den blanketten

öppna den Ni andra med å säg vad Ni tror
Jag har inget företag, men jag kan ändå att skicka in såna här utan problem (förutsätter givetvis registrering och enda kravet då, är att du kan visa upp ditt behörighetsbevis)
 
Räv3n skrev:
[länk]

Sid 3. 3:e stycket... ej nödvändig info..
Fast ELSÄK-FS 1996:2 är ju numera ersatt av ELSÄK-FS 2007:2 och där finns bara kravet på för och färdiganmälan kvar. Har inte kvar 1996:2 så jag kan inte kolla vad som stod i §20.
 
Mikael_L
En liten bit fakta kommer här, iaf:

Så här gick det till när vi skulle få vår föranmälan och färdiganmälan.
Björklinge energi som är vår nätägare hade på sin hemsida en PDF för registrering av elektriker som vill jobba inom deras nätområde.
Min gamla vän, som är ABL-behörig elektriker skulle fixa ihop elskåpet så jag kunde sätta upp det på stolpe och få byggström, men han bor långt härifrån, så han var ju inte reggad.

Jag ringde nätägaren och frågade lite.
"Ja, han kan ju regga sig, men det är inget krav numera"
"Det räcker att fylla in för och färdiganmälan, och där ska behörighetsnumret anges, sen är det klart."

Min kompis har dessutom inget företag i nuläget, han har kört eget en tid, men numera jobbar han på en elfirma.

jag vet med 100% att det finns åtminstånde en nätägare som inte kräver reggning eller att det finns en registrerad firma.

Om man dessutom kollar deras registeringblankett http://www.bjorklingeenergi.se/pdf/Reg_anm.pdf kan man dessutom utläsa:
FÖRETAG (om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares firma)
och
Eventuellt tecknad ansvarsförsäkring. Försäkringsgivare och försäkringsnummer anges

Vilket väldigt tydligt pekar på avsaknaden av krav på:
1. Firma
2. Ansvarsförsäkring
 
Redigerat:
pefo skrev:
Angående ansvarsförsäkring. Detta är någonting ett företag tecknar och motsvarar ungefär det som vi populärt brukar kalla drulleförsäkring och som är en del i den privata hemförsäkringen. Syftet med ansvarsförsäkring är att skydda försäkringstagaren, exvis ett företag mot konkurs, om något fel skulle begås som orsakar skada för en kund. Det finns inga krav i lagen att man måste ha en ansvarsförsäkring. En kund kan däremot kräva att leverantören/hantverkaren har en sådan och det är ofta en bra idé att göra det. Skälet till att kräva det är att OM nånting går åt fanders så finns det större chans att få ut skadestånd när man stämmer leverantören/hantverkaren. Annars får man hoppas att den egna försäkringen täcker upp. Faktum är att när det gäller försäkringar, som är ett snårigt område, så är det många som inte förstår hur det fungerar.
Det är ju dessutom så att om företagaren man anlitar har en enskild firma så är han personligen ansvarig för företagets ekonomi. Har han då inte ansvarsförsäkring och blir skadeståndsskydlig för ett nedbränt hus så är det han personligen som blir skyldig. Då kan kronofogden exempelvis utmäta elektrikerns hus för att betala för ett hus han har bränt ner genom klantiga kopplingar. Är det ett aktiebolag så är det ju företaget som står för skulderna, så då riskerar ju elektrikern "bara" att bli av med sitt företag och alla dess tillgångar (bil, verktyg, material, kapital etc).
 
E
pefo
jag skriver väl lite slarvigt
ber om ursäkt om det är svårt förstå -är ju tekniker och ingen humanist
fråga det du inte förstår.

sen på den färdiganmälan så står det
längst ner där du ska skriva på:
`Jag intygar att installationsarbetet är utfört enligt ovan lämnade uppgifter, gällande föreskrifter och gällande installationsbestämmelser´

står det inget om att ha företag nånstans så installatören står för de fel
ekonomiskt privat?
OM/mot förmodan/eventuellt någon undersökning skulle bli undersökt

tankemässigt om en brand utgör en ersättning på 500´
så skulle det löna sig för försäkringbolaget att anställa en kille på ett år
att utreda och kräva igen de som hans försäkringsbolag betalat.

det är kanske därför en del försäkringsbolag har som önskemål att
det bör vara ett företag som utför jobbet?
 
E
mikael L
jag kollade på den länk du lagt ut
det står elinstallatör adress osv
sen står det företag under det
`om verksamheten utövas inom egen eller arbetsgivares firma´
för liksom för mig man måste ha registrerat företag genom den sista rutan
men kollar upp det..............
 
Men helt allvarligt. Det står OM verksamheten utförs inom egen eller arbetsgivares firma. Har aldrig tidigare förstått att just ordet OM kan ställa till så stora problem. Hela den meningen säger ju exakt motsatsen till vad du påstår. Det är inget att kolla upp, det står i klartext att utifall (för att ersätta om, som verkar svårt) du ska jobba inom ett företag så skriver du det här, annars skiter du i det, det är inget som helst krav. Kan det bli tydligare?
 
Elinstallatören skrev:
sen på den färdiganmälan så står det
längst ner där du ska skriva på:
`Jag intygar att installationsarbetet är utfört enligt ovan lämnade uppgifter, gällande föreskrifter och gällande installationsbestämmelser´

står det inget om att ha företag nånstans så installatören står för de fel
ekonomiskt privat?
Nej det gör det inte!!!

OM/mot förmodan/eventuellt någon undersökning skulle bli undersökt
Använd inte "/" om du inte vet hur. Det blir bara helt snurrigt annars!

tankemässigt om en brand utgör en ersättning på 500´
så skulle det löna sig för försäkringbolaget att anställa en kille på ett år
att utreda och kräva igen de som hans försäkringsbolag betalat.

det är kanske därför en del försäkringsbolag har som önskemål att
det bör vara ett företag som utför jobbet?
Önskemål? :confused: Är det önskemål nu? Enligt dej stod det ju i lagen fast du aldrig kunde bevisa det! Försäkringsbolagens enda krav är att det är gjort enligt gällande lagar och föreskrifter. Inget konstigt här. Skulle de skriva i sina villkor "vi önskar att ni anlitar ett företag för att göra elinstallationer" och sedan försöka driva ett skadefall baserat på den önskningen så skulle de bli utskrattade.

En sak ska vi göra klart här. Det enda du uttrycker är åsikter och önskningar som helt saknar förankring i lagstiftning och regelverk. TROTS DET så hävdar du med en dåres envishet att du "bara säger vad som står i lagen"! Alla människor kan missförstå saker och de flesta inser och erkänner det när någon kan visa att man har fel.

Kom igen nu! Lägg ner! Du är säkert en duktig elektriker och kan med säkerhet bidra här på forumet med dina installationskunskaper. Att tjata om behörighet och uteblivna försäkringsersättningar i var och varannan tråd gör bara folk irriterade. Och om du nu är så mån om folks hus och hälsa så bör du ju inte ens svara på hur man kopplar heller. Egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.