Vi bor i et 20 år gammelt hus, som har nogle sprickor i facaden. Nu ser det imidlertid værre ud end jeg først troede. Flere steder er fugen lige til at kradse ud med en fugeske.
Billederne jeg har taget er fra facaden som vender mod nord og vest.
Kan det være fukt som er trængt ind eller hvad kan det være? Jeg syntes det er tidligt at facaden ser sådan ud?
Vi købte huset for ca. 2 år siden, og besiktningsmanden har set sprickorne, men han mente ikke at det var noget alvorligt. Se nedenstående billeder og kommenter gerne hvis i har en ide om hvor alvorligt det er.
Taksom for svar.

Husfacade%20019.jpg

Husfacade%20018.jpg

Husfacade%20007.jpg
 
Redigerat:
Det är så pass allvarligt att det måste du reparera.
som på bild 3 ser du tydligt orsaken till sprickan. Fogen är borta, tegeln blir våt av vatten som rinner och tegel fryser sönder. Mest drabas norra sidan där solen inte kan torka väggar som förblir fuktiga i lång tid och fryser sönder.
Tid att reparera fogar. Bristande underhåll påskyndar ju förfallet.
Om det är tegelväggar så kan du hitta bra info på danska sidor om hur man reparerar fogarna.
Om det är bara dekorationstegel så kanske har det hänt något värre med trästomen under ...?
gaia
 
Måske et dumt spørgsmål, men hvordan kan jeg se om det er dekorationstegel eller vanlig tegelväg?
 
Pingo skrev:
Måske et dumt spørgsmål, men hvordan kan jeg se om det er dekorationstegel eller vanlig tegelväg?
det vet jag faktiskt inte men man pratar om fasadtegel som ska skydda en trävägg som finns under och tegel finns bara på utsidan. Eller en vägg som är murad av tegel och det syns kanske på insidan i huset ? Det är skillnad mellan ett trähus med tegelfasad och en tegelhus men jag vet inte hur man kan se det :)
gaia
 
Er der nogen som vet? Ellers må jeg vel bare tage en sten ud og se hvordag det ser ud under? Nu er det jo ikke det bedste vejr her i skåne for tiden. Kan man mure når det småregner, eller skal det være helt tørt?
 
Tegelväggen på bild 2, är bilden felvänd eller går teglen lodrätt?
Jag undrar, hur är grunden, är det kanske spänningar i fasaden som får den att spricka? Sättningar? Någon granne som borrat för bergvärme?
 
Ja, bild nr. 2 er felvänd. Om det er sättningsskader, burde revnerne så ikke gå ned i soklen?
Jeg ved ikke om nogle grannor har borrat for bergvärme, men tror det ikke.
 
Skulle tro att du har fasadtegel utanpå en trävägg.
Om träväggen börjar röra på sig får man typiskt sådana sprickkor som på bilderna.
Träväggen kan röra sig pga skillnader i fuktkvot.
 
Det er ganske riktigt fasadtegel utanpå en trävägg. jeg har taget en sten ud så jeg komme se hvordan det så ud indenunder. Jeg må lave de værste fuger i morgen om vejret er til det, og så lave resten til våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.