håller på och renoverar badrummet och har i väggen dragit ut 1st flexslang för handdukstorken.
Fick igår hem en Svedbergs handdukstork och på den sitter det en vanlig stickkontakt som EJ går att byta ut.

Så frågan är hur jag kan koppla in den, vill absolut inte ha någon kopplingsdosa på väggen.
Kan man skarva svedbergskabel och FK med skarvhylsor och krympslang och sedan bara skjuta in i flexslangen.
Är det OK?
 
Absolut inte! Inte under några som helst omständigheter!

Dosa på väggen är det enda sättet att lösa det på, om inte torkens kabel räcker till andra änden av slangen, dvs att den kopplas i en dosa längre bort.
 
Eller köp en handdukstork som är gjord för dold anslutning.
 
Många handdukstorkar är valbara, om man vill ha infälld eller utanpåliggande anslutning.
 
finns anslutningsdosor med IP44 som är gjorda att ansluta i infällda dosor.
nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig men...
 
Sätt en utanpåliggande strömbrytare IP44 över röret och klipp av stickproppen, se till att du har dragavlastning i strömbrytaren.
 
hmmm, okej, man får inte skarva kabeln, men vad kan hända om man gör det ändå? Känns som om det inte kan hända något särskillt precis.
För min del så handlar det om att göra en dold och snygg anslutning så länge jag bor där, självklart kan man ju inte ha det så om man skall sälja huset utan då åker borren och rotdosan fram och det sätts dit en IP44 kopplingsdosa. Men om jag nu skarvar den nu, vad skulle kunna hända???

Enda alternativet jag har är att skarva eller byta handukstork, har inte hittat någon vettig med dold anslutning.
Någon som har några länkar?
 
  • Gilla
RogerLuleå
  • Laddar…
Det finns ju så mycket olika handdukstorkar... Är det design eller bara en "vanlig" billig du är ute efter?
 
Om du är någorlunda seriös så läser du nedanstående text och gör en riktig skarv d.v.s. dosa / strömställare

SS4241438 Kabelförläggning i byggnader
5.19
Skarvning av installationskabel får endast utföras med kopplingsdosa eller kopplingslåda, som är anpassad till kabeltyp och omgivningsförhållanden


SS4364000 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapsla de skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärme element eller golvvärmesystem.
 
LVI, 94 130 30, 31, 35, 37 är alla med dold anslutning.
Pax TR- serie är alla gjorda för dold anslutning. 94 128 00, 02, 04, 06, 08, 10, 12, 14, 16.
Somatherm modeller likaså... 94 130 03 och uppåt..

Kolla in dem på Ahlsells hemsida..
 
Schottem vad kan hända frågar du..
Det kan hända att den nya ägaren upptäcker detta och reklamerar huset pga dolt fel. Det kan även hända att det börjar brinna och förs.bol upptäcker dina skarvar, då lär de inte ersätta något oavsett vad felet var. En skarv är alltid en svag punkt oavsett vad tillverkarna hävdar och största felet består av mänskliga faktorn.
Men mest troligt händer ju inget så som du misstänker men att göra så är inte tillåtet och även ganska dumt.
Vad är det för kabel som kommer från handdukstorken förresten, kanske inte alls godkänd för detta du menar att göra?
 
Mikael_L
schotte skrev:
Kan man skarva svedbergskabel och FK med skarvhylsor och krympslang och sedan bara skjuta in i flexslangen.
Är det OK?
Du kan nog konstatera att svaret på just din fråga är:
Nej, det är inte OK.

Vad du sen väljer att göra kan vi inte styra över. Men lite fundersam blir jag varje gång som någon frågar om råd, eller vill veta hur det ska vara, och sen ändå skiter i svaret.
Kan man inte låta bli att fråga då, och spara andras tid.

Och nu gäller det här inte alls bara dig schotte, eller inte ens bara i forumet här. Alltså inte ens elfrågor. Det hela här är bara en liten utvikning i mina funderingar vad sådant beteende beror på.

Och visst frågar jag själv också någon gång och gör på annat sätt ändå, men beror det givetvis på att den jag frågat inte vet vad som är bäst...!!! :D :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.