Hopplunda skrev:
Jag tror det är många som sitter "fast" med sin bank i och med att man delar upp lånen i rörligt och bundet. Visst kan man flytta de rörliga men ha två olika banker etc är nog för omständigt för de flesta.
Jag tror inte att det är många alls som sitter fast. Du kan lösa bundna lån närsomhelst och du får endast betala en ränteskillnadsersättning ifall räntorna för återstående löptid på lånet är lägre än du har på det bundna lånet.

Eftersom räntorna stigit de senaste åren så är det få som inte kan komma loss utan att behöva betala ränteskillnadsersättning.

Sedan är det förstås så, att om man sitter på ett bundet lån med väldigt låg ränta, låt säga runt 3%, så är man inte speciellt lockad av att säga upp det i förtid, men det borde även vara ganska få som sitter på de räntorna. I snitt ligger folks bundna räntor på ca 5% idag. Ligger man där kan man lösa lånen utan ränteskillnadsersättning och man får ungefär samma rörliga ränta idag, så man behöver inte känna sig inlåst av att man blir av med en så bra ränta.
 
Hopplunda skrev:
Måste säga att Borg är den mest kompetenta finansministern vi har haft.
Kan bara hålla med.

Som Mikael L sa (lite högre upp) så år det i nuläget enbart bankerna som har möjlighet att
städa i sin ekonomi, inte privat personer och företag.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Sannolikhet. Jag har läst om fler personer som det senaste året belånat sitt bostadsköpt till mer än eller nästintill 100% . Då räcker det med en futtig prisnedgång på någon enstaka procent för att man ska vara överbelånad. Minns jag inte fel så visade till och med Mäklarstatistiks siffror på nedgångar den senaste perioden.
Jaha så allt du läser är sant? Sannolikhet handlar din uppfattning knappast om i och med att sannolikhet utgår från kvantifierabara fakta och inte tidningsskriverier a la DI. Finansinspektionens rapport är statistik men den verkar du inte vilja ta till dig, men hänvisar ändå till statistik!? (i och med att all statistik handlar om sannolikhet) Siffrorna genomsnittlig belåninggraden 59% och belåningsgrad vid nyutlåning 72% är just statistik (sannolikhet) som talar emot vad du läst.

Nyfniken skrev:
Nej, det tycker jag låter riktigt bra. Nu har jag tyvärr inte hittat någon definition på "nyutlåning" så det är lite svårt att ha en åsikt om siffran.
Nyutlåningen avser nya utlämnade lån för slutlig finansiering av färdigställda objekt. Byggnadskrediter, tillfälliga lån s.k. interimslån eller liknande ingår inte

Nyfniken skrev:
Nej, det hade egentligen inte med överbelåningen att göra. Det jag ville peka på var att vi de senaste åren har haft en utveckling som inte är hållbar i längden. Med den här takten så kommer belåningsgraden i nyutlåningen 2012 vara långt över 100%.
(Men vi bör kunna vara överens om att en längre amorteringstid tyder på att man ligger närmare gränsen för överbelåning).
Det finns ingenting idag som talar för att ökningstakten av belåningsgraden vid nyutlåning kommer att fortsätta öka, däremot finns det statistik som talar för just motsatsen i och med att nyutlåningen till hushåll har minskat under 2008.

Nej, vi är inte överens. Amorteringstid har inte något med överbelåning att göra. Enbart förhållandet mellan säkerhetens värde och i vilket förhållande detta värde har belånats är en fråga om överbelåning föreligger eller inte. Att amorteringstiden är väsentligt längre för en fastighet med ett bestående värde över tiden, till skillnad mot en bil som faller mycket snabbt i värde är helt naturligt.

Nyfniken skrev:
Det var du som fokuserade på den "sämsta" kunden: "Det finns inte överbelånade bostadsägare."
Jag tror att de flesta klarade av att läsa det som stod. Nämligen ett svar på skribenten Devens påstående om att överbelånade bostadsägare skulle vara en stor målgrupp. Om det är en stor målgrupp för politikerna, borde de ju rimligen också återfinnas i någon form av statistiskt underlag, och de gör det inte. Det var du som skrev "Siffran är ett snitt för portföljen och säger ingenting om den "sämsta" kunden.".

Därav min naturliga fråga varför du fokuserade på den "sämsta" kunden?
 
Jag ringer - igen. Ringde redan innan till Swedbank för att få reda på varför bara Bluestep låg lägre än dem på rörlig ränta. Fick förstås inget bra svar mer än att det var på väg neråt, vilket också var riktigt. Nu ligger de listade på 5,93 vilket med lite rabatt ger mig 5,77. De ligger ändå högt enligt jämförelsen här http://www.comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan

Så det är dags för ett nytt samtal. Frågan är bara vem man ska prata med, den vanliga bankkontakten kanske inte räcker utan man får ta nån med lite högre befattning, det är annars som att prata med sjuksköterskan när läkaren ska ställa diagnos och ordinera medicinen, eller?

Kjell G
 
Självklart var Borgs uttalande poulistiskt i någon mån - han är ju politiker !
Jag tycker dock det var ett väldigt bra uttalande - äntligen en politiker som "ryter till" - även om han gjorde det på en politikernivå som gör att han inte kan anklagas för ministerstyre :)

Samtidigt så tolkar jag det som att han faktiskt är irriterad över att bankerna dels inte sänker räntan i takt med STIBOR, och samtidigt tvekar inför att ansluta sig till räddningspaketet bara för att ett av kraven är att högre chefers bonussystem måste ses över !!!

Ni som inte är borgare och är irriteradepå alliansen och deras politik - fine. Mne tänk på att en väldigt stor del an "de nya moderaterna" är Borg + Reinfelt. Och det finns en hel del nya inslag - Moderaterna är ett mycket mer liberalt parti numer skulle jag vilja säga - de "gamla" moderaterna var mer konservativa. Självklart ligger dom fortfarande på högerkanten i svensk politik, därav en uppmaning mot konsumenterna "att ringa sin bank" - snarare än att ha ett utspel som går ut på att tvinga in bankerna i en viss bana...

Det känns dock som att det nu skulle var ett gyllene läge för en bank att faktisk droppa ränta till "normala" nivårer - och samtidigt gå med på räddningspaketet - samt göra reklam för detta - bra tillfälle att värva kunder ?

/K
 
Lekkamraten skrev:
Jaha så allt du läser är sant? Sannolikhet handlar din uppfattning knappast om i och med att sannolikhet utgår från kvantifierabara fakta och inte tidningsskriverier a la DI. Finansinspektionens rapport är statistik men den verkar du inte vilja ta till dig, men hänvisar ändå till statistik!? (i och med att all statistik handlar om sannolikhet) Siffrorna genomsnittlig belåninggraden 59% och belåningsgrad vid nyutlåning 72% är just statistik (sannolikhet) som talar emot vad du läst.
Vad har den genomsnittliga belåningsgraden med den högsta belåningsgraden att göra?! :confused:
 
Lekkamraten skrev:
Nyutlåningen avser nya utlämnade lån för slutlig finansiering av färdigställda objekt. Byggnadskrediter, tillfälliga lån s.k. interimslån eller liknande ingår inte
Hur är det med en 20-åring som köper sitt första boende? Ingår det?
Ett par i 50-årsåldern som byter bank. Kommer deras nya banklån räknas som nyutlåning?
 
Lekkamraten skrev:
Nyfniken skrev:
Det var du som fokuserade på den "sämsta" kunden: "Det finns inte överbelånade bostadsägare."
Jag tror att de flesta klarade av att läsa det som stod. Nämligen ett svar på skribenten Devens påstående om att överbelånade bostadsägare skulle vara en stor målgrupp. Om det är en stor målgrupp för politikerna, borde de ju rimligen också återfinnas i någon form av statistiskt underlag, och de gör det inte. Det var du som skrev "Siffran är ett snitt för portföljen och säger ingenting om den "sämsta" kunden.".

Därav min naturliga fråga varför du fokuserade på den "sämsta" kunden?
Jösses. Om det finns en bolånekund med en belåningsgrad över 100% så har du fel. Därför fokuserar jag på honom.

Jag tror vi kan lägga ner den här diskussionen. Jag är övertygad om att det finns överbelånade husägare. Du är övertygad om motsatsen. :)
 
klaskarlsson skrev:
Det känns dock som att det nu skulle var ett gyllene läge för en bank att faktisk droppa ränta till "normala" nivårer - och samtidigt gå med på räddningspaketet - samt göra reklam för detta - bra tillfälle att värva kunder ?
Jag har svårt att se den goda reklamen i att behöva ett räddningspaket.

...och jag gillar verkligen ironin i att Borg börjat med sossarnas slogan "Alla ska med!"
 
Nyfniken skrev:
Vad har den genomsnittliga belåningsgraden med den högsta belåningsgraden att göra?! :confused:

2. Hur är det med en 20-åring som köper sitt första boende? Ingår det?
Ett par i 50-årsåldern som byter bank. Kommer deras nya banklån räknas som nyutlåning?

3. Jösses. Om det finns en bolånekund med en belåningsgrad över 100% så har du fel. Därför fokuserar jag på honom.
1. Ingenting och det har jag inte heller skrivit. Jag tror att du helt missförstått att jag ovan svarade på Devans inlägg om att det fanns en stor grupp överbelånade hushåll och att det är det jag hela tiden skrivit om.

2. Allas nyutlåning oavsett ålder ingår givetvis redan. Alla nya lån baserade på nya avtal för just den aktuella banken räknas som nyutlåning och det är det underlaget FI sammanställer.

3. Har väl svarat på den frågan ovan i 1.
 
Min skalle må vara av trä :D

Med "Det finns inga överbelånade husägare" menar du "Överbelånade husägare är ingen stor grupp.", det förklarar en hel del.
 
Nyfniken skrev:
Jag har svårt att se den goda reklamen i att behöva ett räddningspaket.

...och jag gillar verkligen ironin i att Borg börjat med sossarnas slogan "Alla ska med!"
Hmm - om du med det menar att det inte är ngn bra reklam för regeringen att det behövs ett räddningspaket så är du väl ändå lite ute och cyklar: Hur mkt har vår (lilla ankdammens Sveriges) nuvarande (hitills 2 åriga) regering varit med och grundlagt den världsomspännande finanskrisen som leder till misstroende inom finansvärlden !?!

Fast jag undra om Sossarna med "Alla skall med" - menade bankerna ;)


/K
 
Det handlar snarare om bankerna. Det finns ett visst värde i att hävda att man kan reda ut saker och ting själv, med så lite statlig hjälp som möjligt.
 
Hopplunda skrev:
Jag tror det är många som sitter "fast" med sin bank i och med att man delar upp lånen i rörligt och bundet. Visst kan man flytta de rörliga men ha två olika banker etc är nog för omständigt för de flesta.
Enligt konsumentkreditlagen har du alltid rätt att säga upp ditt lån hos en bank. Ränteskillnadsersättning kan dock behöva betalas.
 
klaskarlsson skrev:
Hmm - om du med det menar att det inte är ngn bra reklam för regeringen att det behövs ett räddningspaket så är du väl ändå lite ute och cyklar:
Nej, jag menar att det är bra reklam för en enskild bank att man inte är i behov av ett räddningspaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.