Jag har ifs redan bygglov men jag har gjort en del förändringar så kom igen! :) Ge mig era synpunkter. Jag vill inte åka till kommunen en tredje gång!
 
  • Plan_1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan 2
 
  • Plan_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första har jag svårt att förstå skalan, fönstren ser väldigt stora ut och väggarna ser tjocka ut i förhållande till rumsstorleken.

Sen förstår jag inte riktigt hur takformerna kommer att se ut (en 3d-bild vore jättebra), främst över garaget och hur det ansluter till övriga huset (men detta har ju ingen större betydelse för planlösningen, förutom för rum 4.

Även kvadratmeterangivelserna verkar lite godtyckliga.

Jag tycker delen med entré, groventré, tvätt, kök och v-rum ser mcket trevlig och välplanerad ut, men jag undrar lite över rum 2, 3 och 4. Ska detta bli sovrum? I så fall verkar det som att man inte kan ställa in en säng i något av rummen utan att sängen måste stå framför ett fönster (om en säng går in överhuvudtaget, jag har som sagt svårt att uppskatta skalan). Ska du ha radiatorer blockerar sängen värmen från dessa, och har du t ex golvärme får den sovande ligga mitt i kallraset. Slutligen får rum 4 ganska trist utsikt.

Och ska du inte ha någon endaste klädkammare?!

Gnäll gnäll gnäll, hoppas du tar det som konstruktiv kritik :)
 
All kritik är konstruktiv! Tusen tack!

Väggarna är 360 mm lättbetongväggar och mkt fönster är det. Den långa övre väggen vätter åt ett fält med milsvid utsikt så därav "blaffan" vid matplatsen. Blaffan är 3600 mm bredd och 2900 mm hög

Rum 2, 3, är barnens sovrum och väggen med fönstret mäter 2,4 m och fönstret är ett liggande 17x7 fönster som sitter 110 cm upp. Tanken är att sängen skall placeras längs väggen mot all/lekrum. Den väggen är för övrigt en 200 mm lättbetongvägg.

Rum 4 är ett arbets/gästrum. Ovanför det kommer det att finnas en balkong med utgång från "vårt" sovrum på ovanvåningen.

Golvvärme i hela huset.

Kvm:rarna är hyfsat exakta. (avrundade till närmaste heltal)

Nä, inte en endaste klädkammare. Det fick stryka på foten. Det blir en liten en under trappan. Jag försökte verkligen att få in en men det får inte plats. Jag har rätt mycket skjutdörrsgarderober istället.

Lägger in en 3d som visar huset från söder och norr.

Jo, det kanske skall tilläggas. Detaljplanen tillåter inte tvåplanshus men däremot så är det OK med kupor, frontespiser upp till en tredjedel av fasadens längd så för att få plats med vårt en-planshus var vi tvungna att vara lite kreativa och kom på idéen att lägga vårt sovrum en våning upp (lugn och ro också :) )
 
  • 3d.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, nu förstår jag mycket bättre. Det ser ut att kunna bli ett riktigt personligt och mysigt hus, speciellt med det lilla örnnästet där uppe!

Hade det varit jag som byggt hade jag nog satt fönstret ovanför badkaret längre ner, så att man kan ligga och kika ut över vidderna när man badar. Av samma anledning hade jag satt lavarna i bastun mot väggen till vänster istället, och satt in ett fönster i bastun också. Dessa förslag förutsätter dock att man inte är så blyg av sig, alternativt experimenterar lite med polariserande insynsskydd i fönstrena...
http://www.lulesolfilm.se/dekor.htm

lycka till :)
 
Kanonidé! Det var faktiskt en av anledningarna till att jag placerade badkaret där.

Men, efter en del funderande la jag idén åt sidan... Jag tänkte så här: badar gör man gärna när det är lite kallt ute och då är det oftast mörkt ute och då ser man inte ut ändån. Då är det bättre att man kan se ut när man står. Fönstret sitter 140 cm upp, dvs ovanför brösthöjd ;-) Med fönstret i badkarshöjd så skyltar man med hela klockspelet för dom som flanérar utanför. Ifs så hade man inte sett att dom såg in om du förstår hur jag menar...

Men jag skall bannemig ta mig en rejäl funderare igen.

Hur gör man i bastun? Blir det inte imma på rutorna? Det var anledningen till att jag tog bort fönstret därifrån. Jag hade eni dé om att rama in fönstret och sätta en mässingsplackett under med våra namn och byggår ingraverat. Då hade fönstret blivit som en signerad tavla som ändrar motiv efter årstiden. När jag beskrev det för bygglovsarkitekten sa han "jag måste få komma och se det när det står färdigt." "Inga problem sa jag. Allt jag behöver är ett bygglov" :)

 
Mums.
Eftersom jag badar bastu varje dag söker mina ögon automatiskt till bastuavdelningen... För badarens trivsel: fönster in och toastol ut (eller till en annan plats iaf)! Ett rejält utsiktsfönster. Nog immar det igen då och då, men släpper in vackert ljus och bjuder på vackra ut(in)sikter emellanåt. Bastuinteriören blir också mer spännande.

Toastolen intill bastudörren vill jag inte ha. Det är inte alls ovanligt att bastubadande småbarn och öldrickande stolta husägare får trängande behov. Alla mår bäst om de behoven uträttas diskret bakom en halvvägg bortom synhåll... ;)

Om ert generösa hus hade varit mitt hade jag spegelvänt rum 1 och 2, flyttat ingången till sovrumsdelen närmare fönstret, gjort passagen lite smalare och snott utrymme både från vardagsrummet och från passagen bredvid köket till bastuavdelningen. En rejäl sittplats inne i badrummet samt en dörr ut till det fria vore toppen!

Men då hade jag säkerligen förstört många fina idéer som utformat planlösningen som den är...
 
Du menar något sånt? :)

 
  • Bad_dusch_bastu_relax_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte! Innebär att arbetsummet ryker. Den sneda väggen bryter också mot husets övriga stil... Placeringen av olika funktioner kan fortfarande diskuteras. Men OM ni är bastubadare av ett flitigt mått kommer ni att uppskatta relaxrummet.
Vi har själva en dusch (ca 3 kvm) i anslutning till bastun (drygt 4 kvm) och ett relaxrum (12 kvm) med hörnbadkar, sittgrupp och avlastningsytor. Ingen toastol vilket är en brist. Trots en öppning till dusch/bastun (liknande den du har på ritningen används relaxen flitigt till att svalka av, lyssna på musik och prata om existentiella frågor (såsom vem hämtar barnen och vilken tid början träningen imorgon...). Bastubaden blir lätt 1½ tim långa!

 
Jag ritade den främst för dig men fasiken, man kanske skulle ta sig en funderare. Jag är ju ingen bastubadare. Min fru är (halvfinne).

Nä, det får bli nästa projekt... om nu inte frugan får syn på planlösningen... :)
 
Beröm ska du ha för att du integrerar garaget och utrygget mellan garaget och huset som delar av en helhet! Berömvärd är också tanken på en särskild groventré från garaget. Men jag tror du ska vända och vrida på linjerna ett par varv till. Vinklar och vrår fördyrar helt i onödan!

Din takkonstruktion blir komplicerad pga att det är byggt med vinkel mellan köket och vardagsrummet. Om du istället hävdar samma pulpettak hela vägen sparar du ansenliga pengar utan att huset förlorar kvalitet.

Om takhöjden över entrén blir för snål skulle jag lösa det i första hand genom att minska pulpettakets vinkel. I andra hand skulle jag göra huset en aning slankare och istället bredda entrédelen ut över terrassen.

Garage och förråd fördyras av ett vinkelbygge, som du endast tycks motivera av behovet att kringgärda den inre gården. Utför istället denna byggnad kvadratisk, och avgränsa gården med mur eller spaljé.

Andra våningens balkong är en "riskkonstruktion", eftersom dess utomhusgolv hamnar ovanpå ett boningsrum. Om du bygger in den som en del av sovrummet blir konstruktionen så pass mycket billigare att mellanskillnaden "finansierar" en balkong utanför fasadlivet.
 
En "murad öppen spis" har två nackdelar -

1. Den har sämre värmeekonomi än tillochmed en skäligen enkel plåtkamin.
2. Den kräver ansvarig konstruktör, som ska förse sotaren med den dokumentation han tycker behövs för att godkänna anläggningen.

En täljstens- eller kakelugn blir inte dyrare, men så mycket bättre.
 
Här är min lösning för badrummet: stjäl lite utrymme från v-rum/kök, byt plats på toa och dusch, sätt upp en vägg och ett litet, billigt handfat inne i toaletten.
k2ipnd.jpg
 
Billy!

Tack för dina synpunkter. Utrymmet mellan garage och hus är en atriumgård. Eftersom huset ligger vid ett fält åt norr och havet ligger 300 meter västerut så blåser det säkert 9 dagar av 10. När sjöbrisen kickar in runt lunch kandet vara skönt att ha en uteplats som är helt vindskyddad. Den blir även insynsskyddad. Det är iaf tanken.

När det gäller tak har jag provat samtliga alternativ och funnit att det enda gångbara alternativet är som det är nu. Alternativt att man vänder pulpettaket så att högdelen möts i hörnet vardagsrrum/kök men då tyckte jag att uteplatsen såg "klumpig" ut.

Inu!

Briljant!
 
Samma "klumpighet" vidlåder isåfall atriet. Där blir det mörkt, eftersom gårdsytan är så liten och fasaderna runtom samtidigt är så pass höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.