Hej!

Jag ska bygga en bar i mitten av ett kök, som avgränsare mellan kök och vardagsrum.
Till denna ska jag dra el, och eftersom den står i mitten av rummet och trägolvet är redan lagt, så blir det lite trixigt.
Vilket alternativ är snyggast? Är nummer två ens genomförbart?

1: Att såga upp golvet, lägga ner rör och el och sen lägga en list ovanpå. Klart!

2: Såga upp golvet i samma bredd som en tapp (tror det heter det, går väl oftast 3 tappar i bredd i varje golvbräda?) fräsa ur den ursågade biten undertill. Lägga rör och kabel, lägga på den ursågade träbiten med fräsningen och träspackla i de små skårorna som uppkom när man sågade ur den. Allt för att slippa listen över golvet...
Detta förutsätter ju iof att golvet är tillräckligt tjockt för att rymma ett elrör om 10mm...

Vilket skulle ni rekommendera?
 
Går det inte att bryta upp golvet försiktigt och lägga tillbaka det efter att du dragit elen? Vad är det för trägolv (brädor, parkett, laminat etc)?
 
Går det inte att göra någon lösning via taket. 16mm elrör är det som gäller, om du inte ska dra 12V eller liknande.
 
Det är ett parkettgolv, så jag tror inte att det skulle gå specellt bra att bryta upp. Möjligen om man kan få tag på nytt golv att ersätta med. Det är en nyproducerad lägenet, så det skulle ju kunna gå eftersom golvet inte har hunnit bli solblekt än.

Rätt 16mm, ska de va... miss av mig. Fast via taket går tyvärr inte. Mest för att det kommer sitta en projektor i taket, så ett rör skulle vara ivägen för bilden. Dessutom tycker jag nog att det är rätt fult... men tack för förslaget. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.