Har ett förmodat läckage i min golvvärme (trycket försvinner hela tiden). Är det någon som har nån erfarenhet av dylikt ?  Mitt golv är 7 år och utan skarvar. Det ligger under ett stengolv på förfrästa golvspånskivor, på en torpargrund, och har fungerat förträffligt hela tiden, tills nu...
 
Har du luftat systemet? :-/
 
Jag har radiatorer på övervåningen och golvvärme på undervåningen.
Radiatorerna har jag luftat. Men varför skulle det helt plötsligt komma in luft i systemet. Det "läcker" ca 1-2 liter/dygn nu.  Det kan väl knappast bero på luft ?
 
Det kan komma in luft i systemet (inte Anitras) när du fyller på det. ;)
 
Nu har jag luftat HELA systemet (hade varit roligare och luftat Anitras).
Återkommer i morgon med status. Trycket är nu lite högt (1,1) Skall ju annars vara ca 0,6.
 
Nu på morgonen har trycket sjunkit till 0,8. Expansionskärlet rymmer 35 liter, jag vet inte hur mycket det blir i liter... Skall nu stänga hela golvvärmekretsen, för att se om det gör någon skillnad.  :'(
 
Ta det lugnt och felsök metodiskt. Jag tvivlar på att det läcker utan anledning i golvslangarna.
Jag skulle börja med att kontrollera systemets säkerhetsventil (ställ en burk under spillröret för att kolla om den släpper vatten).

Du gör rätt i att stänga av och sektionera när du ska ringa in läckan.
Lycka till!
 
Tack för er hjälp.  Jag har nu lokaliserat läckan. Golvslingan i köket har av någon helt outgrundlig anledning sprungit läck (på ett hus byggt 97-98)  >:( Jag har nu kontaktat försäkringsbolaget (länsförsäkringar) och avvaktar besök av skadereglerare. Anledningen till läckaget kommer att redovisas här efter att den är åtgärdad. Är ni intresserade av mer detaljer i frågan, så får jag hänsvisa till http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5464.0/all.html
 
Vilken otur, till julen desutom :-?

Skall bli intressant att få ta del av resultatet, sitter själv med 400 m golvvärmerör som uppenbarligen har en potentiell läckagerisk f.n.

Min målare berättade att vid ombyggnad av köket drog han en vanlig gipsskruv ovetandes genom ett vanligt prisolrör. 2 år senare började det droppa från taket i undervåningen, då hade väl skruvrackarn lagom börjat rosta sönder :-/
 
Hur lagades golvvärme läckan som visade sig vara ett snitt på röret?
 
sura2009 skrev:
Hur lagades golvvärme läckan som visade sig vara ett snitt på röret?
Jag lagade genom att ta upp ett hål där läckan var och sätta dit en koppling på slangen och sen lägga igen golvet. Men då var det väldigt tydligt var läckan var, det sprutade vatten upp genom skruvhålet :eek::D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.