vi funderar att bygga med foamsystem men undrar om det finns någon med erfarenhet av dom?
 
Menar du dorocell eller sundolitt Kub eller palikka
 
husföretaget Foamsystem...
 
hmm inget som känner någon som känner någon som...
 
Vi kom ganska långt i diskussionerna med Foamsystem. Kanonbra idé som jag tror stenhårt på. Problemet för oss var att få vår byggare att anamma detta okonventionella system. Jag var även o snackade med en byggare i Nacka (som säkert Foam kan ge som referens) som byggde både till försäljning och till sig själv. Han hade byggt tidigare med likande system o var överlycklig att ha hittat detta.

För oss blev det till slut trästomme med vanlig glasull, men det finns många fördelar med detta cellplastsystem. Inte minst med monteringen av stommen. Inga köldbryggor, och enkelt att bygga ryggåstak utan dyra takstolar t ex. Bäst ekonomi blir det solklart om man anpassar fönsterstorlekar till deras modulmått. Vår offert blev ngt dyr med en redan färdig planlösning utan hänsyn till detta. Jag var ändå jäkligt sugen på detta.

David Hellgren som har patentet kan även svara på en del frågor. Kolla davidhellgren.se för en del skisser på systemet.

Jag tror man ska köpa stommen med montering. Jag tror också Foamsystem kan hjälpa till med det.
 
F
Hur är det med ett sånt hus vid en eventuell brand och vad tycker brandmyndigheten om det?
 
Man har antagligen gips invändigt ändå och det räcker enligt mig mycket bra. Hade en brand i en kompis garage som är byggt med "legobitar" av frigolit med betong inuti. Smälte lite (typ1-2 cm som mest) men annars klarade sig garaget mycket bra. Taket av betong inv'ändigt klätt med frigolit (öppet) brann däremot upp. Väggarna var klädda med panel och blev sotskadade.
 
visst har ett sådant hus inte samma säkerhet, men man klär insidan med gips.
-en soffa brinner nog lättare än huset...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.