Hej!
jag har köpt ett gammalt hus utan någo termostat till elememten. jag har en manuell shunt.
det blir ett evigt springande och skruvande på denna shunten när temperaruren går upp och ner....
så jag undrar om man ska sätta termostater på ellementen eller på pannan.
och var kan man köpa dessa grejor och vad är bra?
takcsam för snabba svar nu när de börgar bli kalt och matarskruven till pelletsen går som ett siborr....
 
Bäst hade väl varit bägge delarna.....rinkabyrör har rubbet....
beror lite på vad du har för ventiler på raddarna ...fast det har dom ju också....ventiler alltså

mvh
 
ok...
jag har varit inne på rinkabyrör och kollat.
skulle en Danfoss ecl 100 passa bra? huset är på 97 knadrat 1 1/2 plan med källare.

elementen är kankse lite lurigare då jag har 5 olika ellemtnt av varierande årgång.
det fins ju ochså ett antal att välja mellan. Så vad ska man välja??
tack för svaret....
Martin
 
Jag kan tipsa om Termomatic CBJ, som är en shuntstyrning med innegivare. Vi kör med pellets, och har radiatorer utan termostat.
Testa det som steg 1.
 
Jag kör själv med manuell shunt och danfoss termostater....Funkar för mig
Men som go for it sa....kan ju vara en början;)
Alltså med CBJ ,,,en
Mvh
 
Redigerat:
ja tackar för tipsen...
då kommer ju följd frågan....
är det svårt att smälla upp en sådan pryl???
jag är väll medel händig
 
Martin8027 skrev:
ok...
jag har varit inne på rinkabyrör och kollat.
skulle en Danfoss ecl 100 passa bra? huset är på 97 knadrat 1 1/2 plan med källare.

elementen är kankse lite lurigare då jag har 5 olika ellemtnt av varierande årgång.
det fins ju ochså ett antal att välja mellan. Så vad ska man välja??
tack för svaret....
Martin
Ja, den fungerar utmärkt. Termostater på elementen är inte helt nödvändigt och med tanke på jobbet att byta ventilhus på ett antal element och blaska med vatten så, jag har kört utan termostater på elementen, trixet är att justera in elementen mot varandra, när det är gjort så håller shuntregulatorn innetempen konstant, komplettera med innegivare. Första vintern hade jag bara utegivare och innetempen varierade 1-2 grader.
Installation är inte alltför komplicerat, läs instruktion. Det som kan strula är om shuntmotorn inte passar på shunten.
 
Martin8027 skrev:
ja tackar för tipsen...
då kommer ju följd frågan....
är det svårt att smälla upp en sådan pryl???
jag är väll medel händig
Nej, installera en CBJ är ganska enkelt. Tydlig instruktion medföljer.
Det kniviga brukar bli dragningen av ledningen till- och placeringen av givaren.
 
Jag får tacka för alla svar och tips...
jag märker att rinkaby rör rekomenderas.... e dom bra att göra med och hur ligger dom prismässit?
 
Martin8027 skrev:
Jag får tacka för alla svar och tips...
jag märker att rinkaby rör rekomenderas.... e dom bra att göra med och hur ligger dom prismässit?
Prismässigt och utbudsmässigt är de nog svårslagna, såvida man inte kan komma åt den lokala rörisens rabatter hos ex. Ahlsell eller liknande,

Har du vägarna mot Jönköping, så har de ju nyligen öppnat en ny anläggning där (vid flygplatsen på Rv40 mot Göteborg). Annars finns ju alltid postorder, men då tillkommer det ju frakt.
 
Titta annars på MMA:s utbytesinsatser www.mma.se tar en kort stund per element och du slipper byta ventiler. Komplettera det med termostater så har du ett fungerande system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.