A
MathiasS skrev:
Å andra sidan kan man ju säga att flera av oss här också är fruktansvärt lätta att identifiera.....:(
Ja, och å tredje sidan sitter låsen i miljoner dörrar i Sverige så det är bara slöseri med tid att att hålla på att identifiera någon när det bara är att gå till vilket hus som helst, chansen är stor att där sitter ett (K)Assa evo. :cool:
 
Pratade med Swesafe för en timma sedan och de var (trots varumärkeshaveriet) imponerade av kvaliteten på ASSA utskickade falsbleck. Ingen billig bockad plåt inte. Frågan är om jag vill montera det. Det inte så bra ut på min fina RM-dörr.

Pratade också med RM-snickerier som nu fått uppgraderade ASSA 2000 Evo, där man inte längre kan sticka in bladmått mellan hakkolv och hus. De är troligen tillräckligt små tillverkare för att Assa skulle kunna göra ett byte av låshusen. Låshuset är märkt med "2002" och en stjärna "*" för att man skall kunna se skillnad på gammalt och nytt.
(Informationen är en timma gammal)

Jag tycker personligen att ASSA borde sälja den nya uppgraderade låsen till självkostnad till dem som har skitvarianten. Lämna in det gamla och få en nytt för några hundralappar. Något gratis utbyte lär aldrig inträffa hur mycket vi än protesterar. ASSA lägger hellre ner verksamheten.
 
Ni som fått er nya dörr levererad med Assa låskista(8765 eller liknande) +slutbleck Kan använda denna låskistan rakt av med handtag och låskolv från Evo kittet.
Det enda ni behöver är en ny täckplåt på insidan för ca 80 kronor hos er lokala låssmed.
Plåten agerar egentligen rent estetiskt på insidan för att täcka hålet efter vredet.
Lev tiden på de uppdaterade 2002 låskistorna har ökat från 1-2 dagar till 2-3 veckor. De lär ha skapligt tryck på sig att leverera för tillfället.
Brytskyddet ser jag som inget annat än ett rent hån. Som någon skrev ovan, det är som att låsa med hasp och tejpa med silvertejp över.
 
Redigerat:
"Brytskyddet ser jag som inget annat än ett rent hån. Som någon skrev ovan, det är som att låsa med hasp och tejpa med silvertejp över."

Märks verkligen att du fattat hur skyddet fungerar :cool:
Är inget brytskydd...är ett specialgjort manipulationsskyd...så jag förstår varför swesafe var imponerade av det, efter själv sett hur själva skyddet fungerar om man bryter på det :)
 
Jag förstår precis hur det monteras och skyddar. Låskolven är däremot precis lika manipulerbar bakom skyddet. Det räcker med ett vertyg som är böjt i en vinkel för att komma in uppifrån och öppna på samma vis som filmen visar.
 
Blir ju intresserad av dessa låshusen nu. Inser det inte är raketforskning att borra ett evo-lås heller så nog blir det borrskydd också om dessa alls ska få finnas i min närhet.

Kanske blir evo-låsen rena bovmagneterna, ungefär som vissa gamla bilmodeller var favoriter just därför att de var så lätta att sno.

Skulle nog ha köpt faslås med tillhållare istället. FAS 479, 90002 och fönsterlås 147 på samma nyckel... Visserligen ägs Fas av Assa-Abloy men det är ju inte omedelbart fel på Faslås för det.

Kanske blir det Dorma nu. Hoppas de går ut med en riktig dräparkampanj! Och hoppas hoppas verkligen att deras grejer är mer genomarbetade. Bättre chans än så här kan man väl inte få när man ska lansera en helt ny linje med produkter.

Skönt att mina evo inte är monterade i alla fall. Märkligt, att sitta och vara glad över att INTE ha monterat assas fina nya bästsäljande lås.
 
wendtan skrev:
Jag förstår precis hur det monteras och skyddar. Låskolven är däremot precis lika manipulerbar bakom skyddet. Det räcker med ett vertyg som är böjt i en vinkel för att komma in uppifrån och öppna på samma vis som filmen visar.
Ser fram emot en instruktionsvideo på det :D
 
Om nu skyddet är så bra, varför inte bara skicka med det med nya lås de säljer? Varför bry sig om att bygga om låshuset ö.h.t.?
 
Det känns inte helt trygg med mitt ASSA 2000 Evo lås även med brytskydd så jag tänker komplettera med ett extralås. Har varit på runt hos några bygghandlare men de har bara ASSA/FAS 309 och ASSA har jag inget förtroende för. De verkar fortfarande sälja det gamla låset ute i handeln.
Är det någon som har några tips på extralås av något seriöst märke/modell?
 
Snailman
tydligen kommer inte hemförsäkringen att gälla om ca ett halvår, om man inte tills dess har åtgärdat felet på sitt lås...
 
Gäller hemsförsäkringen nu då? Jag har fått intrycket att det ska prövas från fall till fall ifall man har EVO lås och inga brytmärken och vem törrs köra med en sådan vansklig lösning?

Pratade igår med en bekant som jobbar hos en underleverantör till ASSA och han hävdade att problemet fanns hos alla ASSA lås för småhusmontage sedan 2001. På SVTs hemsida i ett forum där så var det en person som hävdade att han kunde öppna sin dör på samma sätt fast än han hade ett lås med traditionell rak låstapp.

/Richard i husarrest påtvingad av ASSA och SSF i väntan på ett bleck som ASSA inte verkar kunna leverera inom rimlig tid
 
Snailman
Det enklaste är väl att testa sin egen dörr i öppet läge om metoden fungerar, då lär den ju även fungera när dörren är stängd...

jag antar att varje försäkringsbolag gör sin egen bedömning men jag antar att tidningen jag läste hade frågat ett försäkringsbolag hur de tänkt göra...

Om jag personligen haft ett sådant lås nånstans så skulle jag nog kollat om man kunde bygga om låset inuti, har plockat isär andra lås som 9 tillhållare och andra låskistor och det kan vara ganska pilligt jobb...
 
Redigerat:
Jag ringde LF och de hade som krav att det ska vara låst, och inga krav på låset, ASSA EVO kommer är och kommer förbli godkänt sa de 2 jag talade med.

Dock 'måste' ju ASSA självklart hitta en bättre lösning för alla de tio eller kanske hundratusentalslås som finns monterade redan, annars hade dom ju enbart kunnat skicka med brytblecket med de 'nya' låsen som säljs också, om de nu inte är några fel på låsen....
 
Eftersom min dörrleverantör RM-snickerier (och säkert ett flertal andra) har fått de nya manipuleringssäkra EVO-låsen, lär ju dessa gå att köpa i handeln inom kort.
 
F
ConnyK skrev:
Det känns inte helt trygg med mitt ASSA 2000 Evo lås även med brytskydd så jag tänker komplettera med ett extralås. Har varit på runt hos några bygghandlare men de har bara ASSA/FAS 309 och ASSA har jag inget förtroende för. De verkar fortfarande sälja det gamla låset ute i handeln.
Är det någon som har några tips på extralås av något seriöst märke/modell?
Blir det inte billigare att byta låskistan på befintliga lås (tex Dorma när dom släpper den)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.