Såg just nu reprisen av Äntligen Hemma. Vid vindsisoleringen använder man en ny typ folie bestående av foam+aluminium+foam.
Kan någon berätta vilket fabrikat det är?
Tacksam för svar
 
Jag vill minnas att de sa att all info finns på deras hemsida så titta här:

http://www.tv4.se/1.625857

EDIT: Det står iof ingenting om fabrikat men jag misstänker att Frendells har det, eftersom Äntligen hemma köper byggmaterial därifrån.
 
Tack för svaret.
Nu har listan på inköpsställen kommit upp, vilket den inte hade när jag skrev frågan.
Det verkar vara förpackningsföretaget EQpack som tar fram folien. Däremot står inget om det användningsområde som man hade den i Äntligen hemma. Inget heller om typgodkännande etc..
Får väl avvakta och kontakta företaget.;)
 
Vad jag kunde se av passusen med att riva folien som gjordes i programmet så var den uppbyggd som en folie: 2mm foam + alfolie + 2mm foam.
Den folie som hanvisas till i detta forumämne är en folie uppbyggd på annat sätt där mer info finns på www.wiedland.se i Arlöv.
Jag har mailat dom enligt nedan:
"Jag har tagit del av Er information om ThermoReflekt. Då jag studerar/ forskar i olika metoder för optimala lösningar för lågenergihus (och passivhus - som man inte får kalla hus som inte följer en passivhusstandard) så skulle Thermoreflekt vara mycket intressant. MEN jag vill först att SP och deras Ingemar Samuelsson eller forskarna på Lunds Tekniska Högskola (de främsta inom detta område) eller motsvarande har givit ett utlåtande efter test och materialstudier. "
 
Såg igår ett engelskt husprogram där man byggde om en lägenhet som hade en takkupol. I kupolen gjorde man sedan är rum och för att spara utrymme hade man en speciell isolering där man varvat "alumiumfolie" med något isolermaterial till en 2,5cm matta som man kallade "NASA-utvecklad". Den skulle ersätta ca 20cm vanlig isolering, man sa inget mått utan visade med händerna.
 
Mycket intressant! Kanske ett sätt för mig att komma runt mitt problem med bygghöjden vid golvvärme samtidigt som jag förbättrar min isoleringsförmåga nedåt. Under mitt betonggolv har jag endast 50 mm markskiva (troligen asfaboard)

Klinkers
--------------------
Flytspackel (inkle vattenburen golvvärme)
--------------------
ThermoReflekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.