Hej,

Hur har ni löst färdigställande och byggfelsförsäkringen vid delad entreprenad? Husföretaget har ju försäkrat stommen men vill inte "medförsäkra" för dem okända entreprenörer eftersom det naturligtvis innebär en stor risk.
Kunden kan inte enbart försäkra entreprenaderna eftersom man bara kan ha en försäkring på ett bygge... Precis som nämnts i forumet är ju dessutom kostnaden för en privatperson ganska mycket större om man ska försäkra hela paketet genom Gar-bo (alltså även stommen, som husföretaget då kan kreditera)

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Kontakta Gar-Bo själva och hör om ni själva kan komplettera er försäkring med övriga entreprenörer.
Mig veterligen brukar detta gå bra.
 
Pratade precis med Garbo och svaret jag fick var att jag skulle be husleverantören plocka in mina entreprenörer. Om de inte vill det så var jag tvungen att säga upp försäkringen husleverantören har tecknat och teckna en helt egen hos Garbo sa hon, dock ville hon inte lämna något pris på det över telefon.

Någon annan borde väl råkat ut för detta? Eller blundar man bara och hoppas...
 
Vi velade mellan att köpa med totalentreprenad eller endast köpa byggsats och leja en lokal firma att göra klart huset. Vårt val föll till slut på det senare, innan vi bestämde oss kollade vi detta med försäkringar, eftersom byggfirman vi anlitade hade försäkringsskydd och att Garbos färdigställande och byggfelsförsäkringen ingick vid köpet av byggsatsen så blev det ingen skillnad för oss.
 
Vad hade byggfirman för försäkringsskydd? Hade de en egen färdigställande försäkring? Har förstått det som att det inte är möjligt.
 
Färdigställandeförsäkringen var via Garbo, byggfirman hade en entreprenadförsäkring via länsförsäkringar.
 
Pinex skrev:
Färdigställandeförsäkringen var via Garbo, byggfirman hade en entreprenadförsäkring via länsförsäkringar.
Gammal tråd, men tar upp den istället för att starta ny. Jag är i samma situation som er som skrivit ovan och har löst situationen på samma sätt som pinex (j-vlgt skönt att husleverentören tog sitt ansvar och fixade färdigställande och byggfel på entreprenörerna!).

Alltså så här ser vår situation ut (och jag tror många har det så):

Vi har delad entreprenad. Vi har färdigställande och byggfelsförsäkring genom Gar-Bo. Husleverentören har nån typ av 1årig fullvärdesförsäkring. Entreprenörerna har s.k. entreprenörsförsäkringar via Länsförsäkringar.

Miljonfrågan lyder: Vad f-n menas med p.29 i ABS05????

"Entreprenörens försäkringar
29. Entreprenören skall ha allriskförsäkring för skador på entreprenaden. Beställaren skall vara medförsäkrad. Försäkringen skall gälla under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande såvitt gäller skador för vilka entreprenören ansvarar. [...]
Entreprenören skall vidare ha ansvarsförsäkring för entreprenadverksamhet under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande.[...]Entreprenören skall tillställa beställaren bevis om att överenskomna försäkringar finns. Om entreprenören underlåter detta och rättelse inte sker, får beställaren på entreprenörens bekostnad själv teckna försäkring. Vid skada åligger det part att utnyttja avtalad försäkring."

Gar-Bo kräver att alla kontrakt är skrivna på ABS05 och att angivna försäkringar (eller bankgaranti) finns eftersom det gör att de undviker eventuella anspråk mot dem. Detta tolkar jag som att om jag inte ser till att dessa försäkringar finns så står jag där med skägget i brevlådan om entreprenören vägrar eller inte kan betala. Det är väl rimlig tolkning? Problemet är att ingen (utom vår KA) verkar ha hört talas om den förstnämda försäkringen och entreprenörsförsäkringarna är inte objektsbundna, dvs vi är inte medförsäkrade och det finns dessutom ingen tidsangivelse på två år. Entreprenören hänvisar till den 2-åriga garantin i konsumentköplagen och att den är tvingande och utan självrisk. Jovisst, men vad händer om entreprenören inte finns om 2år... och varför står det då så i ABS05? Nåt syfte måste det ju ha? Vi har schysst entreprenör som sagt vara beredd att teckna om det behövs men ingen verkar ju veta hur försäkringarna hänger ihop och varför de behövs!!

Ledsen för lång utläggning!! Hjälp, nån som vet? Eller vet vem som kan veta? Gar-Bo säger bara att det som står i avtalet gäller (fattar väl jag oxå!) men vad innebär det? Känner någon till dessa försäkringar? Inte ens Länsförsäkringar verkar förstå...
 
Jag skall försöka bringa lite klarhet i detta med försäkringar och ansvar enligt nedan.

1. Färdigställande- och byggfelsförsäkring avser som namnen låter:
Försäkring för entreprenadens färdigställande respektive om byggfel framträder under en tid av tio år från slutbesiktningen. Dessa försäkringar kan tecknas hos bl.a. Garbo försäkring AB och ingår i priset från de större husleverantörerna.

1.1.Färdigställandeförsäkringen gäller fram till dess slutbesiktning skett och slutbesiktningsanmärkningarna är åtgärdade och kan användas om entreprenören går i kk eller i övrigt inte kan fullfölja sitt åtagande. Den gäller för ett belopp om högst 10 % av entreprenadsumman. Någon självrisk finns inte. Kan ersättas av en bankgaranti på motsvarande belopp.

1.2.Byggfelsförsäkringen gäller från slutbesiktningen och 10 år framåt i tiden. Den följer byggnaden om denna byter ägare. Den gäller för väsentliga fel som framträder under denna tid och har en självrisk på 0,5 bbl (ca 20 000 kr).

Om ett fel framträder och entreprenören finns kvar och tar på sig detta är det naturligtvis bättre att gå den vägen eftersom någon självrisk då inte behöver erläggas. Under de första två åren har entreprenören ansvar för samtliga fel som framträder, s.k. garanti. (ABS 05 under Fel samt Ktjl 59§).
Fel som framträder efter dessa två år kan reklameras fram till 10 år från slutbesiktningen. För sådant fel, som skall vara ursprungligt men tidigare varit dolt, har beställaren bevisbördan att felet verkligen varit ursprungligt. (ABS 05 under Reklamation och Kktjl 61§ sista stycket).

2. Så till den 1-åriga försäkring som ingår i många husleverantörers åtagande.
Detta är en villabyggareförsäkring som täcker skador som uppstår p.g.a. utifrån kommande påverkan, t.ex. brand, stormskador, inbrott och skadegörelse samt omfattar också oftast ansvar och rättsskydd m.m. Alltså samma moment som en vanlig villaförsäkring.

3. Därefter till de försäkringar som en entreprenör enligt ABS 05 p 29 skall ha:
1. Allriskförsäkring: Omfattar skador på entreprenörens egna entreprenad under entreprenadtiden samt under två år därefter vad gäller skador som vållats av entreprenören.
2. Ansvarsförsäkring: Omfattar skador som entreprenören förorsakat på sidoentreprenörers entreprenader. Gäller också under entreprenadtiden och två år därefter.
Inträffar skador av typ under 3. bör villaägaren i första hand försöka få den egna villaförsäkringen att primärt täcka kostnaderna. Villaförsäkringsbolaget kan återkräva ersättning från entreprenörens försäkring. Detta blir enklare för ägaren som bara har att kräva entreprenören på självrisken.

Detta svar blev minst lika långt som frågan och jag hoppas att det är begripligt, men det är viktigt att skilja på de tre olika försäkringarna:
1. Färdigställande- och byggfelsförsäkring (t.ex. Garbo), enligt lag.
2. Villabyggareförsäkringen (t.ex Lf, If, T-H) som alla bör ha för skador utifrån.
3. Entreprenörens allrisk- och ansvarsförsäkring (t.ex. Lf, If, T-H) enligt ABS 05 p. 29.

Se i övrigt villkoren för respektive försäkring.
 
Redigerat:
Stort tack för att du tog dig tid, Carlssoni!

Jag är helt på det klara med alla försäkringar utom de som du benämner i din punkt tre, dvs Entreprenörens allrisk- och ansvarsförsäkring (t.ex. Lf, If, T-H) enligt ABS 05 p. 29. De entreprenörer som jag har varit i kontakt med (kanske stolpskott:) så lever de upp till ABS05 p.29 genom deras s.k. entreprenörsförsäkringar (vissa kallar dem ansvarsförsäkringar) som de har genom t.e.x Länsförsäkringar eller TryggHansa. Vår Kvalitetsansvarige menar dock att det gör de inte alls eftersom dessa inte är objektsbundna allriskförsäkringar med viss bestämd tid (2år). Efter min efterforskningar börjar jag misstänka att detta är något som blivit så vanligt att man slarvar med att entreprenörerna inte ens har koll på att de faktiskt måste medförsäkra (objektsbinda) varje projekt till deras allriskförsäkring under minst två år. Har jag rätt så vill jag i alla fall ha de försäkringar som entreprenören skrivit under att de har - oavsett hur de brukar jobba. Har jag fel så är jag bara en jobbig kund som nojjar sig i onödan och eventuellt kommer att kosta dem onödiga extra pengar för en försäkring som redan är fullgod... Hänger du med?
 
Alla som driver en verksamhet där man kan bli ansvarig för något som händer borde ha självbevarelsedriften att vara försäkrade.
Skadeståndsanspråken kan ju bli enorma. Tänk exempelvis om ett hus brinner ner under entreprenadtiden eller säg ett år därefter och det visar sig att den direkta orsaken till eldsvådan är att elektrikern gjort en felkoppling. Det kostar elektrikern miljoner om han inte är försäkrad! Husägaren får säkert ut ersättning från sin villaförsäkring, men detta bolag kommer regressvis att kräva elektrikern.
Ett annat exempel, som faktiskt är mycket vanligt, är att man konstaterar att en vattenskada beror på att byggaren slagit en spik genom ett vattenrör så att vattnet sprutar ut och skadar både byggarens egna arbete och sidoentreprenörernas samt husägarens egendom.

Man kan jämföra en entreprenörs ansvarsförsäkring med den obligatoriska trafikför-säkringen för en bil. Allriskförsäkringen för skador på entreprenörens egna entreprenad kan jämföras med vagnskadeförsäkringen för en bil.

Entreprenören måste se till att försäkringsbeloppet på allriskförsäkringen är så högt att det motsvarar återanskaffningsvärdet av den egna entreprenaden jämte material, varor och arbete som beställaren tillhandahåller. En kunnig entreprenör gör alltid en noggrann genomgång av verksamhetens omfattning varje år med sin försäkringsman för att fastställa försäkringsbeloppet. Beställaren skall vara medförsäkrad (=kan själv begära att försäkringen tas i anspråk). Detta innebär automatiskt att försäkringen är "objektsbunden". Någon anmälan till försäkringsbolaget vilka entreprenader som är pågående erfordras ej.

Försäkringsbeloppet på ansvarsförsäkringen skall alltid vara minst 200 prisbasbelopp=ca 8 miljoner enligt villkoren.

Entreprenören är, enligt ABS 05-villkoren, skyldig att förete bevis på att försäkringar enligt ovan finns. I annat fall får beställaren, på entreprenörens bekostnad, själv teckna försäkring. Kräv att få se entreprenörens gällande försäkringsbevis!
Tycker du att något där är oklart så kontakta själv försäkringsbolaget och beskriv "problemet" och ställ frågor.

Jag tycker inte alls att du är en jobbig kund. Att du är noggrann borde ge entreprenören en tankeställare, och han borde i stället vara tacksam.
Det är för övrigt inte ovanligt att, åtminstone mindre, entreprenörer är underförsäkrade.

Lycka till med entreprenaden, du och entreprenören!
 
"Beställaren skall vara medförsäkrad (=kan själv begära att försäkringen tas i anspråk). Detta innebär automatiskt att försäkringen är "objektsbunden". Någon anmälan till försäkringsbolaget vilka entreprenader som är pågående erfordras ej."

Aha! Då fattar jag! Då finns alla försäkringar på plats!...Fast nu har nästa problem dykt upp som gör att vi måste leta ny entreprenör eftersom husleverentören har betänkligheter (som verkar välgrundade) och avråder från just denna entreprenör... Tur att vi aldrig tecknade avtalet! Men nu är det bara 6v kvar till leverens så hur vi ska lösa detta blir svettigt!!

När vi väl fått fatt på en bra byggare så vet jag i alla fall vad deras försäkring ska omfatta:)

Stort tack!!
 
Kan någon förtydliga: "Beställaren skall vara medförsäkrad"

Behöver jag göra något aktivt som byggherre för att bli medförsäkrad ?
 
Enligt ABS 95 och ABS 09 skall entreprenören ha en allriskförsäkring för skador på entreprenaden och beställaren skall vara medförsäkrad vilket innebär att även beställaren kan begära att försäkringen skall tas i anspråk vid ev. skada.
För att vara helt säker på att entreprenörens försäkring uppfyller dessa villkor bör beställaren be att få se försäkringsbeviset där detta framgår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.